Jaguar XE

Bij de onthulling van de Jaguar XE S heeft het Britse merk ook alvast aangegeven welke motoren de reguliere XE krijgt. Daaronder zal een '20 procent bijtelling' model zitten.

Jaguar zelf heeft een nieuwe dieselmotorenfamilie die ontwikkeld die luistert naar de naam Ingenium. Daaronder zitten 2,0 liter viercilinder dieseluitvoeringen die al voldoen aan de Euro6-uitlaatgasnorm en onder de motorkap van de reguliere Jaguar XE komen te liggen, de auto die in 2015 op de markt komt.

Een van de motoren zou (theoretisch) 3,7 l/100 km (1 op 26,6) diesel verbruiken. De CO2-uitstoot van 99 g/km is in Nederland goed voor 20 procent bijtelling. Voor de XE komen ook turbobenzinemotoren beschikbaar, eveneens met een inhoud van 2 liter. Die bieden al veel koppel bij lage toeren, waardoor je lekker weg kunt sprinten.

Net als in de XE S worden die krachtbronnen gecombineerd met een achttraps automaat. De Ingenium-diesels zullen ook te bestellen zijn met een manuele zesbak. Prijzen zijn nog onbekend, maar Jaguar geeft ter indicatie de startprijs van 27.000 Britse pond (bijna 35.000 euro, exclusief belastingen). Het onderhoud zal beperkt blijven tot een keer per 2 jaar (of om de 40.000 gereden km) naar de garage.  

Uitrusting XE

Een primeur in de Jaguar XE is het InControl infotainmentsysteem. Het 8 inch touchscreen (bediening met de stem is eveneens mogelijk) is het hart van de navigatie, Bluetooth-communicatie en -audio streaming. De auto zelf fungeert als wifi-hotspot. Met InControl Remote kunnen smartphone-gebruikers een aantal functies in de auto - op afstand - bedienen.