Wel of geen extra dieseltaks?

Komt er wel of geen dieseltaks? En geldt die alleen voor oude dieselauto’s of ook voor nieuwe? De verantwoordelijke staatssecretarissen Mansveld en Wiebes melden in een brief aan de Tweede Kamer nu dat er nog geen kabinetsplannen zijn. Fijn voor de dieselrijder, maar die plannen worden op dit moment wel ontwikkeld.

Eerder deze week kwam de De Telegraaf met het nieuws dat het kabinet de jacht opent op de dieselrijder. Uit een schrijven van staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) bleek dat zij het aantal vieze dieselauto’s terug wil dringen. Zij sprak daarmee voor haar beurt, zo blijkt uit de brief die Mansveld samen met haar collega van Financiën, Eric Wiebes, naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De kou is daarmee nog niet uit de lucht, want hoewel er in de brief staat dat er nog geen plannen zijn voor extra belastingen voor dieselrijders blijven er vragen over. Er wordt in de verklaring namelijk alleen gesproken over nieuwe dieselauto’s en niet over vervuilende, oude diesels. Oppositiepartijen CDA, D66 en SP eisen dan ook verdere opheldering van het kabinet over dit onderwerp.

De plannen rondom autobelastingen worden op dit moment gemaakt. Eind juni zal Wiebes de zogenaamde Autobrief 2 naar de Tweede Kamer sturen, met daarin voorstellen voor de autobelastingen zoals die vanaf 2017 gaan gelden. Dat er bij de ontwikkeling van de nieuwe plannen wordt gesproken over (extra) dieselbelastingen spreekt voor zich. Daarom is zo'n dieseltaks, in wat voor vorm dan ook, denkbaar. Zeker na het gesteggel in de afgelopen dagen. Voorlopig hoeven dieselrijders en kopers van nieuwe dieselauto's nog niet te vrezen voor extra belastingen, want als die er al komen dan in ieder geval niet voor 2017.