Met de Quant F brengt NanoFlowCell het puur elektrische rijden weer een stap verder. Denk daarbij aan 1.090 pk bij acceleratie, een bereik van 800 km en 'opladen' zo snel als bij een benzineauto. 

Vorig jaar bracht het innovatiebedrijf NanoFlowCell de Quant e-Sportlimousine - kortweg 'Quant E' - mee naar de autosalon van Genève. Nu is het de beurt aan de Quant F. En de firma uit Lichtenstein heeft niet stilgezeten, zo blijkt.  

De revolutionaire aandrijflijn waarbij vloeibare elektrolyten in een brandstofcel energie genereren wordt nu gecombineerd met een buffersysteem. De cel steeds kleine stroompjes aan de buffer, die daarmee voldoende vermogen opbouwt om kortdurend een boost te geven bij acceleratie. Omgerekend komt het piekvermogen daarmee uit op 1.090 pk. Het normale vermogen uit alleen de brandstofcellen zorgt echter voor een zuinige rit. 

Ook nieuw is de tweetraps automaat die NanoFlowCell zelf ontwikkeld heeft. Deze is geschikt om op hoge snelheid - de top van de sportsedan ligt op 300 km/u - elektrisch te rijden, terwijl de actieradius toch tot 800 km ver reikt. Wat ook helpt is dat de permanente All-Wheel Drive bij snelheden vanaf 80 km/u automatisch omgezet wordt in achterwielaandrijving. De vooras wordt hiervoor ontkoppeld tot niet-actieve modus. De Quant is bij ieder wiel voorzien van een elektromotor. 

Voor productie

Net als bij de Quant E wil NanoFlowCell de Quant F bouwen voor productie. Het homologatieproces daarvoor is gaande. Een van de nog uit te voeren onderdelen is de crashtest. In ieder geval is de vloeistof die wordt gebruikt in de brandstofcellen niet brandbaar of giftig. 

Het preproductiemodel dat begin maart in Genève gepresenteerd heeft een lage luchtweerstand. Daarom kan achterop, in twee standen, een vleugeltje uitklappen. Zo blijft de auto tenminste op de weg. De monocoque (zelfdragende carrosserie) van koolstofvezel is iets aangepast ten opzichte van de Quant E. Het nieuwe model biedt de beoogde vier inzittenden van de F wat meer ruimte.