In Brussel is dit weekend een wereldprimeur te zien: de E-Car 333, 'made in Belgium'. De elektrische driewieler is het toonbeeld van hergebruik, lokale productie en 'plug & play'. 

Een groep ecologisch geëngageerde Belgen werkte er jaren aan, vandaag wordt het voertuig voor het eerst aan het grote publiek getoond: de E-Car 333. Die getallen staan voor de kenmerken van de auto: achtereenvolgens drie wielen, maximaal 300 km bereik en drie zitplaatsen. Overigens is er ook een uitvoering met vier zitplaatsen, die heet dan ook E-Car 334. 

Het gaat dan wel om een concept maar dankzij het 'plug & play'-principe kun je met de beschikbare componenten zes verschillende versies opbouwen. Naast de 'urban' uitvoering met drie of vier stoelen zijn dat een cargo-versie, een buggy, een roadster en een 333 met hard top. De groep ontwikkelaars hoopt de auto vanaf 2016 op de markt te brengen voor een prijs - afhankelijk van de te kiezen versie - tussen de 18.000 en 39.000 euro inclusief btw. De verbruikskosten moeten rond de 1 euro/100 km komen te liggen.

Wie straks een E-Car 333 bestelt mag kiezen uit een motor van 15 of 25 kW, een bereik van 150, 200 of 300 km en diverse opties zoals herwinning van remenergie. De versie met 150 km actieradius kan binnen 3 uur aan een gewoon stopcontact opgeladen worden, aan een snellader is 'ie vol binnen een uur. De elektromotor drijft het achterwiel aan.

De E-Car staat erop atypisch te zijn

Om tot een zo duurzaam mogelijk ontwerp te komen zal de E-Car lokaal geproduceerd worden, met gebruik van lokale middelen. Voor het buizenchassis wordt staal hergebruikt, het technisch onderstel wordt opgebouwd uit te recyclen kunststof en de carrosserie bestaat uit gelaagd linnen. Na hun levensduur zullen de batterijen worden gereconditioneerd en voor andere toepassingen dan auto's beschikbaar worden gesteld. 

De E-Car 333 is vanmorgen onthuld tijdens Dream Cars 2015, een onderdeel van de autosalon van Brussel, dat vandaag geopend is. Daar is de conceptcar nog tot en met zondag te zien. Om de productie op te starten worden momenteel fondsen geworven.