Nog wel betrouwbaar, maar spannender. En beter uitgerust. Dat is waar Toyota in de toekomst voor wil staan. Om dit op een betaalbare wijze te bereiken gaat het Japanse concern werken met het flexibele TNGA-platform. Dat is nu gepresenteerd - en ook de voordelen ervan. 

"In de 20e eeuw was het belangrijk om zo weinig mogelijk onderdelen te hebben omdat het de kwaliteit hielp veilig te stellen. Maar in de 21e eeuw moet je unieke, aantrekkelijke auto's maken en nog steeds proberen om het aantal onderdelen te beperken. Dat kan dankzij modulair ontwerp, en dat is waar TNGA voor dient", aldus Satoshi Hino, de auteur van een boek over de managementprincipes bij de Toyota Motor Company.

TNGA staat voor Toyota New Global Architecture, het flexibele platform dat het Japanse concern deze week heeft onthuld. Deze basis zal de circa honderd verschillende (sub)platforms die er nu in gebruik zijn vervangen, waardoor de ontwikkelkosten radicaal zullen dalen. Naar verwachting zal binnen 5 jaar de helft van alle Toyota-modellen - plus enkele van dochter Lexus - op deze bodemplaat staan, 'van sedans en sportauto's tot SUV's en trucks'. 

TNGA wordt ook het vehikel waarmee Toyota zich wil onderscheiden op de terreinen waarop de concurrentiestrijd tegenwoordig wordt gevoerd: design en uitrusting

Dit jaar verschijnt het eerste model, waarschijnlijk de vierde generatie Prius, op het TNGA-platform. Hoewel de introductie in stappen verloopt zal deze auto dankzij TNGA lichter van gewicht zijn, 30 tot 65 procent sterker, en voorzien worden van nieuwe aandrijflijnen. De brandstofmotoren worden uiteindelijk tot 25 procent efficiënter maar leveren circa 15 procent extra vermogen. Toyota verwacht dat de hybride modellen nog zo'n 15 procent zuiniger kunnen. 

Design en uitrusting

De nieuwe basis maakt ook het produceren van auto's voordeliger. De fabriek zal niet voor ieder nieuw model rigoreus aangepast moeten worden. Standaard onderdelen zoals airbags kunnen voortaan vanaf een kant van de lopende band worden geïnstalleerd, in plaats van twee kanten. Al met al liggen er dus flink wat besparingen in het verschiet.

En die wil Toyota stoppen in het spannender maken van de nieuwe modellen. Want TNGA maakt het mogelijk auto's op allerlei wijze te stylen. Daarnaast wil Toyota meer innovaties toevoegen zoals automatische remsystemen. Meer dan bijvoorbeeld Volkswagens MQB-platform wordt TNGA dan ook het vehikel waarmee Toyota zich wil onderscheiden op de terreinen waarop de concurrentiestrijd tegenwoordig wordt gevoerd: design en uitrusting.