McLaren presenteert tegenwoordig zo veel unieke straatmodellen dat we de raceroots van het merk bijna zouden vergeten. Gelukkig herinnert het supercarmerk ons daaraan met de McLaren 650S Can-Am. Dit keer niet in een oplage van een maar van vijftig stuks.

In het voorjaar van 1966 vond op het Canadese circuit van Mont Tremblant de eerste Can-Am-race plaats. Hoewel McLaren Motor Racing nog maar net bestond wist het van 1967 tot en met 1971 met de beker naar huis te gaan. De racers van toen, waaronder oprichter Bruce McLaren zelf, konden de zeges neerzetten dankzij de toepassing van de nieuwste technologieën en materialen. 

Ditzelfde principe past McLaren heden toe op de 650S Spider Can-Am, een limited edition die volgend voorjaar verschijnt ter ere van het 50-jarig bestaan van deze Canadian-American Challenge Cup. Individualiseringsafdeling MSO heeft er een uitvoering van gemaakt die de sportieve genen van McLaren op de voorgrond zet. 

Meegenieten

Het lichtgewicht koolstofvezel zie je op de 650S Can-Am niet alleen terug in het chassis, de motorkap, splitter enzovoort maar wordt voor het eerst ook toegepast in de te openen hard top. Een nieuwe, gepolijst rvs uitlaatsysteem produceert een aggressieve soundtrack van de raceauto's uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Met het dak open kunnen ook inzittenden hiervan meegenieten. 

Bij de introductie wordt de 650S Spider Can-Am geleverd in Mars Red. In deze kleur raceten Bruce en z'n teammaat in het debuutseizoen van de Amerikaanse raceserie. Wat later wordt de Papaya Spark-tint leverbaar, een moderne 'metallic' interpretatie van het Can-Am McLaren race-oranje. Je kunt de Can-Am ook bestellen in Onyx Black, de kleur die externe teams vaak toepasten op hun eigen McLaren raceauto. Lederen-alcantara sportstoelen en carbon afwerking zijn standaard.

McLaren 650S Spider Can-Am

De vijfspaaks zwarte lichtmetalen wielen zijn uniek en natuurlijk geïnspireerd op die van hun race-voorouders. Titanium bouten houden de Pirelli Corsa-banden op hun plek en zwarte, carbon-keramische remmen brengen de bolide in no-time tot stilstand. Ook exclusief zijn de voorvleugels met louvres, die extra downforce leveren. De 3.8 twinturbo V8-motor uit de standaard 650S (641 pk, 679 Nm koppel) neemt de Can-Am-editie binnen 3 seconden vanuit stilstand mee naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 329 km/u. 

Het mag wel wat kosten. Omgerekend naar onze munteenheid gaat de Can-Am ruim 345.000 euro's kosten. En dat is nog exclusief onze Nederlandse BPM. Maar dan heb je ook wat. De 650S Can-Am verschijnt bovendien in een oplage van slechts vijftig stuks.