Mercedes-Benz stuurt de nieuwe generatie E-Klasse het wereldwijde web op. Het nieuwe model maakt indruk met innovatieve hulpsystemen, een nieuwe dieselmotor en een plug-in hybrideversie met 15 procent bijtelling.

Eindelijk is het zover: de officiële onthulling van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Het merk geeft bijna alle informatie vrij, nadat vorige week al de eerste foto’s uitlekten. Het nieuwe model meet in de lengte 4,3 centimeter meer dan de uitgaande E-Klasse en belangrijker nog, voor de achterpassagiers, is dat de wielbasis met 6,5 centimeter is toegenomen. De E-Klasse is deels opgetrokken uit aluminium en andere lichte metaallegeringen, die de auto niet alleen lichter maar ook stijver maken. 

De nieuwe E-Klasse wordt verkrijgbaar met drie soorten onderstellen: Comfort, Comfort-Avantgarde en Sport. Die laatste is voorzien van adaptieve dempers en net als de Comfort-Avantgarde-versie met 15 mm verlaagd. Daarnaast is de E-Klasse optioneel te verkrijgen met een nieuw, driekamer luchtveringsysteem. Hiermee is het comfort van de vering in drie fases te regelen. Dat kan met de diverse rijstanden, die behalve de vering ook bijvoorbeeld de automaat beïnvloeden. Over de automaat gesproken, die is altijd standaard op de nieuwe E-Klasse en telt negen versnellingen.

Mercedes-Benz start in de nieuwe E-Klasse met drie motoren. Voor benzineliefhebbers is er in eerste instantie de E 200 met 184 pk sterke viercilinder benzinemotor. Later volgen er krachtigere vier- en zescilinders met vermogens tot 333 pk. Uiteraard staan er daarnaast ook weer AMG-versie op de planning. Nieuw is de E 350 e, met plug-in hybride aandrijflijn. Deze heeft een vermogen van 279 pk en een CO2-uitstoot van 49 g/km, goed voor 15 procent bijtelling. De hybride zal niet meteen bij de verkoopstart verkrijgbaar zijn, maar nog wel dit jaar. Wel direct verkrijgbaar is de E 220 d, met een nieuwe viercilinder dieselmotor. Deze motor heeft een vermogen van 195 pk en komt in aanmerking voor 21 procent bijtelling. Later volgt er nog een minder krachtige versie met 150 pk. Verder is er nog de E 350 d, met 258 pk sterke zescilinder diesel.

Automatisch volgen en inparkeren op afstand

Mercedes-Benz introduceert diverse nieuwe rijhulpsystemen in de E-Klasse. De meest indrukwekkende is Drive Pilot. Daarmee kan de auto op de snelweg volledig autonoom een andere auto volgen, tot 210 km/u. Ook in flauwe bochten of op plaatsen waar de wegbelijning ontbreekt blijft de E-Klasse trouw achter zijn voorganger aan rijden. In de Drive Pilot zit ook de mogelijkheid om automatisch van rijbaan te verwisselen, door de knipperlichtstengel twee seconden ingedrukt te houden.

Een functie die het ongetwijfeld goed doet bij vrienden en familie is op afstand automatisch inparkeren via je smartphone. Ook nieuw is de kruispuntassistent, een systeem dat verkeer links en rechts detecteert op een kruispunt. De uitwijkassistent stuurt de juist hoeveelheid stuurkoppel naar de besturing op het moment dat de bestuurder een uitwijkmanoeuvre maakt. Ook nieuw is Impulse Side. Dit systeem duwt de inzittenden voorin weg bij het raam in het geval van een aanrijding van opzij, door een luchtkussen in de stoel razendsnel te vullen. Ook aan het voorkomen van gehoorschade door een aanrijding is gedacht, Pre Safe Sound laat bij een naderend ongeval een kort signaal horen om de oren van de inzittenden voor te bereiden.   

De prijzen van de nieuwe E-Klasse worden op 18 januari bekend gemaakt. Dan opent Mercedes-Benz ook de orderboeken. Het publieksdebuut van de auto vindt later deze week plaats op de autoshow van Detroit.