Bij de massale aandacht voor mogelijk gesjoemel met uitstoottests wordt grotendeels voorbijgegaan aan het feit dat bijna de helft van de auto's in de RDW-test zonder problemen zijn 'geslaagd'. Welke auto's zijn dit?

Gisteren ontstond grote commotie naar aanleiding van het bericht dat de Dienst Wegverkeer, beter bekend als de RDW, onregelmatigheden heeft aangetroffen tijdens een praktijkonderzoek naar de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Terecht natuurlijk, maar we moeten niet vergeten dat tien van de 23 onderzochte modellen de test zijn doorgekomen zonder dat 'onregelmatigheden' zijn aangetroffen.

Dat betekent dat NOx-uitstoot van deze voertuigen tijdens het praktijkonderzoek niet significant afwijkt van de emissie die is gemeten toen het voertuig op de rollerbank z'n officiële typegoedkeuringstest kreeg. Ongeacht de snelheid die het voertuig maakt, de tijdsduur van de test, de omgevingsfactoren zoals buitentemperatuur - deze auto's vertonen eenzelfde beeld wat betreft de uitstoot van stikstofoxiden. 

Het gaat om de Suzuki Swift, Kia Venga, Hyundai ix20, Isuzu D-Max en drie modellen van Volvo: de V40, V40 Cross Country en V50. Die laatste wordt niet langer nieuw verkocht in Nederland, net als de overige 'geslaagde' modellen: de Opel Antara en Hyundai H1 bestelwagen.

En de rest?

Overigens is van de auto's waarbij wel onregelmatigheden zijn aangetroffen nog niet vastgesteld dat gebruikgemaakt is van sjoemelsoftware, zoals sommige media melden. Verder onderzoek moet uitwijzen waardoor de afwijkingen worden veroorzaakt. Er zijn geoorloofde situaties waarbij de uitstoot varieert.

De komende maanden zal de Europese Commissie vastleggen bij welke situaties dat wettelijk wel en niet is toegestaan. Ook wordt vanaf 2017 de zogenaamde Real Driving Emissions-test ingevoerd. Hiervan heeft de RDW, in hetzelfde onderzoek, vastgesteld dat deze een reëler beeld schetst van de werkelijke uitstoot dan de nu nog gehanteerde New European Driving Cycle.