Mercedes-AMG heeft de nieuwe GLE onder handen genomen. De SUV was er al als AMG 53 met zescilindermotor, maar nu is het tijd voor het echte werk.
Zolang als de GLE en zijn voorganger M-Klasse bestaan, zo lang is er een AMG-uitvoering. De nieuwe GLE was al verkrijgbaar als ‘AMG Light’, met krachtige zescilindermotor, maar de échte AMG-uitvoering presenteert het merk nu. De GLE 63 4Matic heeft een 4.0 V8 turbomotor die standaard 571 pk levert, maar ook leverbaar is met 612 pk.
Accelereren van 0 naar 100 km/u kan met de power-SUV in 4,0 seconden, de snellere S-uitvoering haalt nog eens 0,2 seconden van die tijd af. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u en kan optioneel verhoogd worden naar 280 km/u. De V8-motor krijgt ondersteuning van een kleine elektromotor, die is ingebouwd in een slimme dynamo. Het tijdelijke extra koppel van 250 Nm kan worden ingezet bij het accelereren. Dankzij deze zogenaamde mild-hybrid-techniek verbruikt de V8-motor bovendien minder brandstof. Ook andere milieubesparende maatregelen zijn present, zoals cilinderuitschakeling en een partikelfilter. Door deze maatregelen weet Mercedes-Benz het brandstofverbruik te beperken tot 11,4 l/100 km (1 op 8,7).
Om het vermogen en het forse gewicht van de GLE te beteugelen, monteert Mercedes-Benz allerlei slimme ondersteltechnieken, die automatisch de rijhoogte regelen, zijn in te stellen in verschillende standen en actief overhellen in de bocht tegengaan. Verder is de AMG-uitvoering uitgerust met vierwielaandrijving en een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel.
De Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ komt begin volgend jaar naar Nederland. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.
Aanraders