Toyota zet in op batterij-elektrische bedrijfswagens en werkt ook aan de ontwikkeling van waterstof-elektrische bedrijfswagens. Dit past volledig in de multi-technologische visie van het merk. In de transitieperiode naar zero emission wordt ook ingezet op 48V Hybride-technologie.

Ondernemers aan het werk in de transitie

Met een complete lijn batterij-elektrische PROACE-modellen heeft Toyota een sterk aanbod om direct de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. In situaties waarbij batterij-elektrische oplossing nog niet kunnen of passen, werkt Toyota aan een waterstof-elektrische oplossing om de transitie te versnellen. De aanpak van Toyota Professional begint met een goed advies, gevolgd door uitgebreide begeleiding voor de ondernemer en ontzorgen op het gebied van opladen. De ondernemer wordt verder ontzorgd door 10 jaar garantie op het voertuig inclusief de EV-batterij.

Nieuw frontdesign en up-to-date connectiviteit

Met een opvallend nieuw frontdesign voor de PROACE-familie krijgen Toyota’s bedrijfswagens een herkenbaar familiegezicht. Ook van binnen zijn de auto’s onder handen genomen. De moderne interieurs zijn voorzien van nieuwe stuurwielontwerpen plus de nieuwste boordapparatuur, waaronder optioneel volledig digitale displays en een up-to-date infotainmentsysteem met ingebouwde navigatie, plus draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit. Alle Toyota Professional voertuigen zijn uitgerust met de nieuwste Toyota Safety Sense-technologie, die de bestuurder helpt en extra gemoedsrust biedt.

Meer range voor PROACE CITY

Het laadvermogen is een opvallend kenmerk van de praktische en compacte PROACE CITY, die in zijn klasse toonaangevend is op het gebied van laadvermogen. De bestelwagen maakt slim gebruik van de beschikbare ruimte en is leverbaar in twee lengtematen. Afhankelijk van de aandrijflijn beschikt de PROACE CITY over een laadvermogen tot 1.000 kg. De nieuwste EV-technologie zorgt voor een ongeëvenaard bereik van 330 km (WLTP), een toename van ruim 50 km ten opzichte van de huidige generatie. Alle bestelwagenvarianten bieden comfortabel plaats aan twee of drie voorpassagiers.

PROACE WORKER heeft beste laadvermogen in klasse

De Toyota PROACE in het middensegment krijgt niet alleen een nieuw uiterlijk, maar ook een nieuwe naam: PROACE WORKER. De nieuwe Toyota PROACE WORKER wordt geleverd met de beste aandrijflijnopties in zijn klasse. De elektrische actieradius neemt met 20 km toe tot 350 km (WLTP). De PROACE WORKER heeft ook het laadvermogen dat bij zijn prestaties past. Zo biedt hij een laadvolume tot 6,6 m³ en het beste laadvermogen in zijn klasse.

Toyota voegt HDV toe aan line-up: de PROACE MAX

Als grootste voertuig in de Toyota Professional line-up is de PROACE MAX verkrijgbaar in zes verschillende configuraties. De PROACE MAX is leverbaar in twee wielbases, drie lengtes en drie hoogtes voor meerdere laadmogelijkheden. In de grootste uitvoering heeft de PROACE MAX Electric een ongeëvenaarde laadcapaciteit van 17 m³.

Laden en lossen is eenvoudig dankzij deuren over de volledige hoogte en een praktische vierkante opening met lage drempel voor een gemakkelijke toegang. Voor het eerst bij een Toyota openen de deuren 270 graden, waardoor de laadruimte langs de stoeprand en de toegang tot de cabine worden gemaximaliseerd.

De nieuwste batterij-elektrische technologie biedt een comfortabele actieradius tot 420 km (WLTP). Het PROACE MAX-platform is toonaangevend voor ombouwmogelijkheden. Hij is verkrijgbaar in een- of drieweg kipper- en dropside-configuraties, inclusief de optionele Chassis, Platform en Crew Cab lay-out met twee rijen zitplaatsen.

Tien jaar garantie

Net als voor elke Toyota geldt ook voor de nieuwe Toyota PROACE modellen tien jaar garantie, zolang de auto in onderhoud is bij de officiële Toyota-dealer of Erkend Reparateur. Tien jaar garantie geldt ook op het batterijpakket van de batterij-elektrische versies van de PROACE CITY, PROACE WORKER en PROACE MAX.

Toyota Hilux Hybrid 48V

De Toyota Professional line-up wordt uitgebreid met de nieuwe Hilux Hybrid 48V, die profiteert van een verbeterde brandstofefficiëntie en verbeterde rijprestaties. Hierdoor worden de formidabele capaciteiten van de pick-up op en naast de weg nog beter.

Naast de legendarische duurzaamheid en betrouwbaarheid van de Hilux heeft de Hilux Hybrid 48V een verbeterde gasrespons en lineaire acceleratie, met ook verbeterde off-roadprestaties via soepelere acceleratie op ruw terrein en regeneratief remmen bij afdalingen.

De verbeterde rijeigenschappen gaan niet ten koste van de trekkracht en het laadvermogen, die met respectievelijk 3.500 kg en 1.000 kg uitzonderlijk hoog blijven.

Waterstof-elektrisch prototype van Toyota Hilux

Eerder dit jaar presenteerde Toyota het eerste waterstof-elektrische prototype van de Hilux. Dit project weerspiegelt Toyota’s bredere Europese strategie om waterstof-brandstofceloplossingen te ontwikkelen ter bevordering van koolstofneutraliteit in de regio.

Voor de aandrijflijn worden kernelementen van de Toyota Mirai waterstof-elektrische sedan gebruikt – technologie die zijn kwaliteit heeft bewezen in bijna 10 jaar commerciële productie. Tijdens het rijden produceert de brandstofcel geen andere uitstoot dan zuiver water.

Er worden drie hogedruk brandstoftanks toegepast, waardoor het prototype een verwachte actieradius heeft van meer dan 600 km – aanzienlijk verder dan mogelijk is met een huidig batterij-elektrisch systeem.

Kenshiki Forum

Meer details over de nieuwe PROACE CITY, PROACE WORKER en de volledig nieuwe PROACE MAX alsook over de Hilux Hybrid 48V en het waterstof-elektrische prototype van de Toyota Hilux volgen op het Toyota Kenshiki Forum later deze maand.