Naast de binnenring van München doemt BMW Welt in al zijn grootsheid op. Ingeklemd tussen lelijke fabrieksgebouwen en het Olympisch park valt het futuristische gebouw direct op. Het is de ultieme weerspiegeling van het merk BMW: bijzonder vormgegeven, een beetje opzichtig en technisch hoogstaand. En eenmaal binnen voel je de altijd aanwezige drang naar sportiviteit. Elke BMW heeft een of meerdere van deze elementen in zich en dat maakt een BMW tot een BMW. Nu is er de 6 Serie Gran Coupé, een auto die deze kernwaarden meer dan ooit lijkt te verenigen.

BMW is laat in het segment van de vierdeurs coupés. Mag je daarover klagen? Doe je dat als Madonna te laat op het podium verschijnt en vervolgens een fantastische show weggeeft? De BMW 6 serie Gran Coupé die nu ten tonele verschijnt is een indrukwekkende auto, iets wat ik op voorhand kan zeggen. Dit is zo’n auto die iedereen mooi vindt. De fraaie, cleane lijnen van het ontwerp maken dat de vierdeurs coupé vanuit elk oogpunt 'klopt'. Niet zo gekunsteld als de Porsche Panamera en Mercedes-Benz CLS: de 6 Serie Gran Coupé is een tijdloze schoonheid. Alsof al het goede uit de BMW-ontwerpen van de laatste jaren in een auto samenkomt en op de goede plaats belandt.

Grijs

Het dashboard maakt indruk met z’n vorm en aankleding maar dat er voor bijna 50.000 euro aan opties aanwezig is zie je er niet meteen aan af. Maar laat je blik glijden langs het met leder beklede dashboard, de nappalederen bekleding op de stoelen, de keramische details op de bedieningselementen en de sierlijsten van edelhout en je ziet meer fraaie materialen dan in de Kroningszaal van Versailles. Het klinkt allemaal fantastisch maar de sfeer ontbreekt een beetje omdat bijna alles grijs of zwart is. Gelukkig kun je het interieur naar eigen smaak aankleden middels de eindeloze optielijst.

Ik neem eerst maar eens achterin plaats, het draait bij de Gran Coupé toch om de achterportieren. Het ruimtegevoel is niet overdadig maar als je lichaamslengte de 1,80 meter niet overstijgt zit je hier als een vorst: op fraai leder, met een eigen klimaatregeling, zetelverwaming, elektrisch te bedienen zonneschermen en een knop om de stoel voor je naar voren te schuiven zodat je meer beenruimte krijgt. In het midden van de bank is een extra zitplaats aangebracht. Geen aanrader voor lange ritten, aangezien de enorme middentunnel tussen de benen van de passagier zit, maar als ‘noodoplossing’ prima. De kofferruimte is erg diep maar niet al te hoog. Handig als je een plasma-tv moet vervoeren – hoe vaak gebeurt dat? - maar losse spullen schuiven makkelijk naar voren en zie ze dan nog maar eens te pakken te krijgen.

Het is alsof al het goede uit de BMW-ontwerpen van de laatste jaren in een auto samenkomt en op de goede plaats belandt.

Elektrisch

Voorin zijn de zetels in talloze richtingen te verstellen, dus een prettige en heerlijk lage zitpositie vind je na wat spelen met alle, wat oubollig aandoende knopjes op de stoel wel. Het stuur is ‘uiteraard’ ook elektrisch verstelbaar. Helaas gaat een deel van de tellers schuil achter de bovenste stuurwielrand. Erg inspirerend is het instrumentarium niet, het geheel oogt nogal kaal en zelfs een beetje kitscherig door de Star Trek-achtige strepen onder de instrumenten. BMW maakt dat missertje goed met een enorm en haarscherp beeldscherm in het midden van het dashboard, dat door middel van de bekende iDrive-knop is te bedienen. Nog altijd een fraai bedieningssysteem maar ook nog altijd wat omslachtig door een overdaad aan menu’s.

In een interieur dat rijkelijk van hout en leder is voorzien detoneert het wat knullige klepje voor de sigarettenaansteker. En ja, daar mag je best over zeuren in een auto met een basisprijs van bijna 100.000 euro. Het pookje dat ernaast zit en dat we kennen uit andere BMW-modellen is daarentegen fraai en dien je subtiel te bedienen. Een kleine beweging is genoeg om de BMW in gang te zetten.

Voordat de 6 Serie Gran Coupé mag doen waar ‘ie écht goed in is - rijden - maak ik nog een kleine ronde langs de verschillende accessoires. Het navigatiesysteem bijvoorbeeld werkt perfect, de gesproken aanwijzingen zijn zeer duidelijk. De adaptieve cruise control doet z’n werk iets te enthousiast. Zelfs bij ‘één streepje afstand’ houdt de auto erg veel marge tot z’n voorligger. In ons drukke landje best vervelend, want bij elke auto die – op veilige afstand – voor de 6 Serie invoegt neemt de BMW meteen gas terug. Meer te spreken ben ik over het head-up-display, dat haarscherp de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert. Over de 5.400 euro kostende Bang & Olufsen geluidsinstallatie kan ik kort zijn: houd dat geld maar in je zak. De luidsprekers zien er fraai uit maar het geluid overtuigt pas als je op hoog volume een cd afpeelt. Als je op ‘normaal’ geluidsniveau een radioprogramma beluistert dan lijkt het alsof de speakers onder de motorkap zitten, zo ‘hol’ klinkt het systeem. Helaas is dat met de instellingen niet aan te passen.

De 6 Serie Gran Coupé is een tijdloze schoonheid

Tweeledig

BMW heeft geprobeerd de 6 Serie Gran Coupé een tweeledig karakter mee te geven. Aan de ene kant comfortabel, zoals je van een vierdeurs auto in het topsegment mag verwachten, aan de andere kant sportief als een coupé. De toverwoorden daarvoor zijn Driving Experience Control. Als je de 6 Serie Gran Coupé start dan staat altijd de rijstand Comfort ingeschakeld. Je voelt de auto een beetje deinen maar door de stevige stoelen en het ietwat stoterige karakter op korte oneffenheden wil de Gran Coupé maar niet écht comfortabel worden. Dan de sportstand maar eens proberen. Je voelt het direct, de automaat schakelt een tandje terug, de demping wordt steviger, de besturing zwaarder. Alsof bij een rockconcert opeens de basgitaar wordt ingeplugd: het klonk aardig maar er ontbrak iets. Dít is de stand die bij de auto hoort, alles klopt ineens. Nu wil je die zescilinder dieselmotor met 313 ongeduldige paarden wel aan het werk zetten.

De 640d klinkt buiten als een diesel maar binnenin waan je jezelf in een sportauto.

Gas geven resulteert in een vrijwel lineaire opbouw van de acceleratie, en hoewel de 640d ongehoord snel is (0 tot 100 km/u in 5,4 seconden) beleef je dat slechts gedeeltelijk - er is geen enorme duw in je rug. Het geluid zorgt gelukkig voor het nodige spektakel. De 640d klinkt buiten als een diesel maar binnenin waan je jezelf in een sportauto. Het is de kunst van geluidtuning, een kunst die BMW goed beheerst. De automaat werkt feilloos samen met de dieselmotor, maar met 650 Nm koppel bij 1.500 tpm is het moeilijk om mis te schakelen - er is altijd overdadig veel power voorhanden. De achttraps versnellingsbak schakelt voorbeeldig: snel en met een nauwelijks waarneembare schok.

Lichtvoetig

De besturing doet precies wat je wilt, je kunt de bijna 1.800 kilogram zware machine goed plaatsen. De stuurinstallatie geeft genoeg feedback, is homogeen en behoorlijk precies. Een gevoel dat in de sportstand wordt versterkt, omdat de bekrachtiging dan wat minder is. Het is verbazingwekkend hoe lichtvoetig de 6 Serie aanvoelt in bochten, iets wat mede te danken is aan de meesturende achterwielen. Overhellen doet de auto nauwelijks en of je de ruim 5 meter lange coupé nu vol gas of remmend de bocht ingooit, hij geeft geen krimp. Ja, hij voelt niet zo ‘natuurlijk’ en bewegelijk aan als een 1 Serie maar voor een auto van dit formaat en gewicht is de 6 erg wendbaar – ook letterlijk want de draaicirkel van 11,9 meter is nauwelijks groter dan die van een Audi A4. Dit komt omdat de achterwielen onder de 60 km/u in tegengestelde richting ‘meesturen’. BMW noemt dit 2.132 euro kostende systeem Integral Active Steering. Op de grens – die je heel precies kunt aanvoelen – glijdt de grote BMW over vier wielen iets naar buiten. Overstuur kun je alleen bij nadrukkelijk forceren opwekken, zelfs met ESP uit heeft de 6 Serie nog verbazingwekkend veel grip.

Zo’n zescilinder twinturbo dieselmotor in een topklasse coupé, dat verbruikt wel wat zeker? Ja, maar de BMW weet het met een gemiddeld testverbruik van 1 op 11,7 redelijk binnen de perken te houden. Er is zelfs een start/stop-systeem aanwezig maar dat wil je het liefst uitzetten. Het in- en uitschakelen van de motor gaat niet echt subtiel en bovendien te traag.

Voor mooie dingen moet je meestal diep in de buidel tasten. Dat is bij de BMW 6 Serie Gran Coupé niet anders. De basisprijs van de 640d schurkt tegen die van de Porsche Panamera Diesel aan en ligt fors hoger (meer dan 10.000 euro) dan die van een vergelijkbare Audi A7 of Mercedes CLS. BMW zet met de 6 Serie dus hoog in, wat te zien is aan de testauto die voor bijna 50.000 euro aan opties heeft. Dat is veel, heel veel. Maar je kunt best zonder led-koplampen (xenon is standaard), het Bang & Olufsen audiosysteem, de actieve cruise control (niet-actieve is standaard), de stoelventilatie (krijg je koude billen van) en de camera’s rondom. Dat scheelt al zo’n 14.000 euro.

Goed kijken

Bijzonder vormgegeven, een beetje opzichtig, technisch hoogstaand en de altijd aanwezige drang naar sportiviteit: Bij de 6 Serie Gran Coupé staan deze eigenschappen - meer dan bij de 5 en 7 Serie -  dik gedrukt, zonder dat je op praktisch gebied veel moet inleveren. BMW is laat in het segment van de vierdeurs coupés maar heeft daardoor wel goed kunnen kijken naar hoe het wel en niet moet. De combinatie van twee zeer belangrijke eigenschappen - een fraai design en een sportieve rijbeleving - maakt de 6 Serie tot de meest begeerlijke. Dat is wat je noemt fashionably late.