Highlights
-
kleine broertje Escalade
-
opvolger van de SRX
-
altijd met 3,6 liter V6
Wanneer het gesprek over een SUV van Cadillac gaat, denk je waarschijnlijk meteen aan de gigantische Escalade. Die heeft echter ook een ‘kleinere’ broer, de gloednieuwe XT5. Cadillac noemt hem zelf cross-over, maar zijn proporties vertellen iets anders. Dit is een SUV, en ook zeker geen kleintje. Met zijn imposante neus kijkt de XT5 mij uitdagend aan: tijd voor een rijtest.
De Cadillac XT5 volgt de in Amerika erg succesvolle SRX op en concurreert ‘officieel’ met auto’s als de BMW X3 en Audi Q5. In de praktijk komt de XT5 zowel qua prijs als afmetingen meer in de buurt van een X5. Een forse jongen, dus!
Bekijken
De Cadillac XT5 is getekend volgens Cadillacs laatste designfilosofie. Eenvoudige, scherpe lijnen met mooie details als verticale dagrijverlichting kenmerken zijn stijl. Door de hoogte van de neus is de grille nog imposanter dan op de sedanmodellen. De testauto heeft grote 20 inch wielen, waardoor de XT5 er van een afstandje niet eens zo groot uitziet omdat alles in verhouding is. Totdat je hem naast een andere auto ziet…
Het dashboard is vrij eenvoudig van opzet en vormgegeven met grote vlakken. De combinatie van alcantara en leder is aardig gevonden, de sierstrips in koolstofvezel zijn smaakgevoelig. In de luxe Platinum-uitvoering is bijna alles wat je aanraakt van leer, maar dat is niet altijd even strak afgewerkt. Het interieur doet dan ook niet overdadig aan.
Zitten
Het grote formaat van de Cadillac XT5 zie je terug aan de interieurruimte, die voor vier inzittenden gewoon riant is. Voorin zit je in heerlijk brede, uitstekend verstelbare zetels en ook de achterbank biedt een aangename plek. Ondanks de vierwielaandrijving is er geen hoge middentunnel, zelfs de middelste passagier kan daardoor zijn voeten relatief goed kwijt.
De XT5 is ook een praktische auto, met 850 liter bagageruimte. Wel lijkt de bagageafdekking nogal laag geplaatst, waardoor je minder ruimte hebt dan zou kunnen. Om de maximale 1.784 liter te ontsluiten kan je de achterbank in drie delen neerklappen. De buitenste stoelen liggen helemaal plat, maar het middelste deel blijft enkele centimeters uitsteken.
Bedienen
De Cadillac XT5 maakt gebruik van het CUE-infotainmentsysteem met als belangrijkste bedieningsorgaan een 8 inch aanraakscherm. De menustructuur is even wennen, maar het systeem reageert prima op je vingers. De aanraakstrip onder het scherm, waarmee je het muziekvolume regelt, is minder handig dan een ‘gewone’ draaiknop maar het is een leuke gadget. In de praktijk gebruikte ik liever twee van de achttien (!) knoppen op het stuur.
Achter het stuur vind je traditionele tellers met daartussen een groot digitaal scherm. Hierop kun je door een overweldigende hoeveelheid gegevens scrollen. Opvallend is de digitale binnenspiegel, die het beeld van de achteruitrijcamera weergeeft. Met het hendeltje waarmee je normaalgesproken een spiegel dimt, schakel je deze functie in of uit. Een voordeel is het bredere, onverstoorde beeld naar achteren maar het inschatten van afstanden is moeilijker.
Rijden
De Cadillac XT5 verrast echt met zijn rijgedrag. De auto is en blijft groot en zwaar, maar weet dat heel goed te verhullen totdat je écht hard moet remmen. De besturing voelt lekker stevig en laat je goed voelen wat de voorwielen doen. Het onderstel biedt een fijn compromis, waarbij de grote hobbels worden gladgestreken en je de kleinere nog voelt.
De sportwagen-huil die de motor op weg naar de 7.000 tpm produceert nodigt uit om er af en toe vol voor te gaan
De XT5 is voorzien van een 3,6 liter grote V6-motor. Hij heeft geen turbo, maar wel 306 pk en dat geeft hem een karakter dat je niet bij zo’n SUV verwacht. Je moet namelijk écht toeren maken om er maximale prestaties uit te halen. De sportwagen-huil die de motor op weg naar de 7.000 tpm produceert nodigt uit om er af en toe vol voor te gaan! Wanneer je rustig rijdt schakelen er twee cilinders uit, voor een lager brandstofverbruik. Hier voel je niks van, hooguit ontwaar je op lage snelheid een bescheiden brom in het vooronder.
Vergeet niet om bij steviger rijgedrag de vierwielaandrijving handmatig aan te zetten, want die gaat na elke rit weer uit. Dat bespaart wat brandstof, maar je moet erop bedacht zijn dat het karakter van de auto hierdoor sterk verandert. Met zijn standaard voorwielaandrijving krijgt de XT5 het vermogen amper op het asfalt en schuif je al snel over de voorwielen weg als je een bocht uit accelereert. Met ingeschakeld AWD is de XT5 ineens handelbaarder, geciviliseerder en een stuk stabieler bij het bochtenwerk. Het was fijner geweest als de achterwielen wanneer nodig vanzelf bij zouden springen.
De achttrapsautomaat van de Cadillac XT5 is erg goed afgestemd op de motor en schakelt het grootste deel van de tijd schokvrij. In de normale rijmodus maakt hij goed gebruik van het motorkoppel en schakelt niet voor elk wissewasje terug. Dat geeft rust en doet verfijnd aan. De schakelflippers achter het stuur werken te langzaam voor sportief gebruik en zijn vooral bedoeld voor wanneer je in de bergen rijdt of een aanhanger trekt.
Betalen
De Cadillac XT5 is er vanaf 92.900 euro. Een forse prijs, met name dankzij overheidsbemoeienis. De BPM bedraagt namelijk een lieve 42.440 euro, met dank aan de op papier hoge CO2-uitstoot van 229 g/km. Het testverbruik is met 1 op 9,5 niet zó hoog dat deze extreme belastingheffing gerechtvaardigd is. Focus je je op de goede dingen, dan krijg je bij de concurrenten niet meteen 306 pk, en ontbreekt het je ook op ‘standaarduitvoering’ Luxury al aan niets. De helemaal afgeladen ‘Platinum’ testauto is er vanaf 111.200 euro, waarbij alleen metallic lak en een reservewiel nog op de optielijst staan.
Samenvatting en conclusie
De Cadillac XT5 is een indrukwekkende, bijna intimiderende verschijning. In de praktijk blijkt hij behoorlijk geciviliseerd, comfortabel en heeft hij een vermakelijke aandrijflijn. Gezien de goede standaarduitrusting en krachtige motor is de vanafprijs niet eens zo gek, al blijft het zuur om zoveel geld over te maken naar de Belastingdienst.
Gaat Cadillac met deze auto Europa veroveren? Waarschijnlijk niet, want het is niet de eerste prima uitgewerkte Amerikaan. De vraag is of we onszelf daarmee tekort doen. Op de interieurafwerking valt nog wel wat af te dingen, aan de andere kant biedt de Caddy een hoop exclusiviteit, een rijke standaarduitrusting en een mooie motor. Toch stuk voor stuk zaken die interessant zijn als je in de markt bent voor een dergelijke auto.