Highlights
-
ingrijpende facelift
-
volledig nieuw dashboard
-
eerste van X-modellijn
De Opel Mokka is, als een van de eerste compacte cross-overs, een trendsetter. Goede conserveermiddelen in het ontwerp misten hun uitwerking niet, toch vonden de Duitsers het na bijna vier jaar tijd om hun cross-over een frisse neus te geven. En niet alleen dat, hij kreeg zelfs een geheel nieuw dashboard aangemeten. Om de ingrijpende wijzigingen te benadrukken gaat de Mokka voortaan door het leven als Mokka X. Ik ontdek of deze toevoeging de X op de taart is.
De X achter de naam kenmerkt vanaf nu Opel’s cross-overs. Recent onthulde het merk de compactere Meriva-opvolger Crossland X en even later volgt de grotere Grandland X. De Mokka X krijgt er dus snel twee broertjes bij. In zijn segment valt de Mokka X op door zijn extra hoogte: die meet minstens 10 centimeter meer dan de Mazda CX-3, Renault Captur en Peugeot 2008. Hierdoor oogt de Opel niet alleen forser, maar biedt hij ook meer ruimte.
Bekijken
De Opel Mokka X ziet er met z’n nieuwe neus stoerder uit dan voorheen. De adaptieve full-led koplampen van de testauto zijn een optie, opvallende led-dagrijverlichting zit er standaard op. Ook van achteren is de Mokka X optioneel te voorzien van lampen met deze technologie, en daarmee heb je de enige opvallende wijziging aan de kont te pakken.
Vanbinnen is de Mokka X ingrijpend gewijzigd. Het hele dashboard is nieuw en dat is vrij opzienbarend bij een facelift. Het lijkt nu op dat van de Astra en maakt een verfijndere, rustigere indruk dan voorheen. Veel knoppen zijn vervangen door het multimediasysteem met aanraakscherm. De afwerking is erg goed en Opel gebruikt mooie materialen, waardoor de Mokka op dit punt tot de top in zijn segment behoort.
Zitten
Opel geeft terecht hoog op over de ergonomische stoelen met AGR-certificering. Deze zetels vergen een investering van 595 euro, dat moet je altijd doen. Door de uitgebreide verstelmogelijkheden ondersteunen ze je lichaam zeer goed, waardoor je ook na een lange rit fris uitstapt.
Achterin de Mokka X zit je eveneens goed, met veel ruimte voor hoofd, benen en voeten. De extra hoogte bewijst hier echt zijn nut. De goed belaadbare kofferruimte zonder tildrempel biedt 356 liter ruimte voor de bagage, een prima waarde waarmee de Mokka X zich meet met de concurrentie. Voor de volledige 1.372 liter moet de bank plat, waardoor een vrijwel vlakke laadvloer ontstaat.
Bedienen
Het nieuwe multimediascherm vervangt een groot aantal knoppen, en net als in de Astra werkt dit erg goed. Typen gaat net zo snel als op een tablet, hooguit duurt het in- en uitzoomen met een knijpbeweging iets langer. De spraakbesturing werkt eveneens goed en bij specifieke vragen kun je contact opnemen met het callcenter van Opel OnStar. De assistent aldaar beantwoordt je vragen en kan een gevonden bestemming direct in je navigatiesysteem zetten. Deze dienst kost net geen 100 euro per jaar.
Over tablets gesproken, de Mokka heeft ook een Wifi-hotspot aan boord waarmee je mobiele apparaten kunt verbinden. Aan deze dienst is een data-abonnement gekoppeld van 15 (3 GB) of 25 (10 GB) euro per maand. Niet goedkoop, maar wel geldig in veel Europese landen en dus ideaal voor op vakantie.
Rijden
Al bij het starten valt op dat de 1,6 liter dieselmotor bijzonder verfijnd loopt. Er zijn amper trillingen voelbaar en de typische dieselnagel is er helemaal niet. Ook tijdens het rijden is het een rustige metgezel, die dankzij z’n hoge koppel van 300 Nm bij 1.750 tpm nooit veel toeren hoeft te maken. Rond dat toerental voel je een extra duwtje in je rug en de kracht houdt aan tot zo’n 3.500 tpm. Daarna kun je beter opschakelen om hetzelfde nogmaals te ervaren. De testauto heeft aan z’n 110 pk ruim voldoende, al is de 136 pk sterke variant voor slechts 500 euro extra een goede deal.
Het onderstel heeft een goede balans tussen comfort en dynamiek en is zo stevig als je van een Duitse auto verwacht.
De zesversnellingsbak schakelt degelijk, maar vereist wel een ferme hand. De koppeling is juist heel gemoedelijk, waardoor je soepel wegrijdt. Bij 120 km/u draait de motor een rustige 2.100 tpm en is dan zo goed als onhoorbaar. De (winter)banden roeren zich aan boord het meest, maar zelfs daarmee blijft de Mokka een behoorlijk stille reisgenoot. Mede dankzij het lage snelwegtoerental blijft het testverbruik beperkt tot 1 op 16,8. Dat had er nog gunstiger uitgezien als de Mokka X niet honderden kilometers lang op snelwegtempo tegen windkracht 6 in had hoeven beuken. Dat doet ‘ie trouwens erg goed, hij laat zich niet uit koers blazen.
Voor het onderstel heeft Opel een gulden middenweg gevonden. Het heeft een goede balans tussen comfort en dynamiek en is zo stevig als je van een Duitse auto verwacht, al mocht de achteras best iets minder hard gedempt zijn. Overhellen in bochten doet de Mokka X nauwelijks en de besturing geeft genoeg vertrouwen om bochten buitensporig snel te nemen. Dat verwacht je niet van zo’n hoge auto! De Mokka X is natuurlijk geen sportwagen, maar hij blijft onder alle omstandigheden veilig, stabiel en zelfs best leuk rijden.
Betalen
De Opel Mokka X loopt niet zómaar qua luxe en ruimte voorop in zijn segment, er staat een steviger prijs tegenover. Hij is verkrijgbaar vanaf 24.195 euro en dan voorzien van een 1,6 liter benzinemotor zonder turbo. Interessanter is de 1.4 Turbo, die is er vanaf 26.270 euro en komt standaard als luxer uitgeruste Online Edition. Naar wens is er ook een Mokka X met automaat, vierwielaandrijving of beide leverbaar. De testauto heeft veel opties aan boord en vergt een investering van 38.520 euro. Een flinke som geld, maar dan is er ook niets meer te wensen over. De hogere aanschafprijs van de Mokka zie je overigens amper terug in de leaseprijs – die is keurig in lijn met die van zijn concurrenten.
Samenvatting en conclusie
De Opel Mokka draagt vanaf nu de toevoeging X, en maakt daarmee deel uit van een nieuwe familie. Niet alleen sluit de auto qua uiterlijk weer aan bij z’n broeders, ook technisch is hij helemaal bij de tijd. Het nieuwe multimediasysteem is daarvan het beste voorbeeld. Hij is dan wel wat duurder dan zijn concurrenten, maar daarvoor krijg je meer ruimte en een mooiere afwerking terug.
Een X wordt dikwijls gebruikt om een plaats mee te markeren. Opel markeert met de X een goede positie in de markt. De Mokka doet het daar al goed en heeft nu alles in huis om dat succes te prolongeren. Deze uitgebreide facelift is de X op de taart, en die smaakt daardoor nog beter.