Bugatti Centodieci enig in z'n soort
Met de 'limited edition' Centodieci betoont Bugatti eer aan de EB110. Esthetisch dan, want de techniek is gebaseerd op de Chiron.
52 300 km Benzine Handgeschakeld
Bugatti is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. Het bekende logo met 'EB' staat voor Ettore Bugatti, de oprichter van het bedrijf. Hij had ruime ervaring opgedaan in de toenmalige auto-industrie, bij merken zoals Deutz, toen hij vanaf 1907 in zijn kelder thuis begon te bouwen aan een extreem lichtgewicht auto. 2 jaar later vestigde hij zich als zelfstandig automobielbouwer in Molsheim (Duitsland, later Frans grondgebied).
Met z'n ontslagpremie van Deutz werkte hij verder aan de ontwikkeling van het Type 10-prototype. Toen The Motor Magazine in 1910 de Bugatti 10 beschreef, waarschuwde de fabrikant dat de auto wel 100 kilometer per uur kon rijden. De serieproductie begon echter met de Bugatti Type 13. Deze was voorzien van een 1.327 cc motor met bovenliggende nokkenas. Vóór de Eerste Wereldoorlog werden een viertal modellen met viercilinder motoren van 1.327 tot 5.027 cc geproduceerd.
Bij de Grote Prijs van Lyon in 1924 introduceerde Bugatti de Type 35, voor velen de mooiste raceauto ooit gebouwd. Het sigaarvormige design had speciale achtspaaks aluminium wielen. Dit innovatieve ontwerp met geïntegreerde remtrommel was een sensatie. Het model met een achtcilinder motor met 1.991 cc inhoud vormde de basis voor vele varianten, zowel voor de markt als de racerij. In 1931 zag de laatste racewagen, een Type 59, het licht. Er werden toen alleen nog maar sportwagens geproduceerd.
Voor de Tweede Wereldoorlog was Bugatti een stuk bekender dan nu. Het was dé sportwagen van die periode en een van de bekendste Franse automerken. Toendertijd bestonden nog geen veiligheidsstandaarden. De durfals die autorijders toen waren, reden zonder helm, in open wagens, waarvan zelfs de windschermen vuil en regen niet konden tegenhouden. Motorpech, een gebroken as en lekke banden kwamen vaak voor, en leidden tot ernstige ongevallen.
In 1991 probeerde een groep Italiaanse investeerders het merk Bugatti weer nieuw leven in te blazen. De groep presenteerde de EB110-sportwagen. Veel succes had deze auto echter niet. Het Volkswagen-concern nam in 1998 de rechten op de naam Bugatti over voor 100 Duitse mark. Onder leiding van Volkswagen kwam, na jarenlange problemen met prototypes, in 2005 de Bugatti Veyron op de markt.
De exclusieve auto is vernoemd naar Pierre Veyron, een van de prijswinnende Bugatti-racers uit de begindagen. De Veyron had een vermogen van 1.001 pk en een topsnelheid van 407 km/u. Daarmee was het rond de millenniumwisseling de snelste auto ter wereld. In 2010 hernam het merk zijn positie als recordhouder met de Veyron Supersport, die een topsnelheid van 431 km/u kon bereiken. De krachtigste Veyron-uitvoering was de Grand Sport Vitesse, waarbij de W12-motor 1.200 paardenkrachten ter beschikking had en een koppel van 1.500 Nm.
De Veyron was de duurste productieauto ooit, met een stuksprijs van minimaal een miljoen euro exclusief belastingen. Onder de gelukkige bezitters waren Formule 1-coureur Michael Schumacher, filmster Tom Cruise en mode-ontwerper Ralph Lauren. Ook zanger Chris Brown, talkshowpresentator Jay Leno en voetballer Cristiano Ronaldo behoorden tot de exclusieve groep Veyron-eigenaren. Er zijnin totaal 450 exemplaren van de supercar geproduceerd, de laatste in 2015.
De opvolger voor de Veyron moest 'vooral niet kleiner, goedkoper of minder indrukwekkend' worden, aldus het merk. De Bugatti Chiron, die in 2016 werd gepresenteerd, voldoet daaraan. De doorontwikkelde W12 levert op de top van z'n kunnen 1.500 pk vermogen en 1.600 Nm trekkracht. Om dit in goede banen te leiden is de auto voorzien van de zwaarste en grootste koppeling ooit in een personenauto.
Van de coupé en open versie zullen maximaal vijfhonderd stuks worden gebouwd; bij introductie waren er daarvan al ruim honderd vergeven. Net als bij de Veyron worden de auto's volledig naar wens van de klant afgeleverd. Deze productiewijze past goed bij het merk, dat in het verleden ook individueel produceerde. De 'customized' Bugatti's zijn weggelegd voor kopers die minstens 2,5 miljoen euro kunnen neertellen. DJ Afrojack is zo slim geweest de prijs met een mede-eigenaar te delen.
Ook voor historische Bugatti-exemplaren moet men grof betalen. Het is geen uitzondering dat een vooroorlogse Bugatti-raceauto voor enkele miljoenen euro's onder de hamer gaat. Naast particuliere verzamelaars hebben sommige musea Bugatti-modellen in hun verzameling. Voorbeelden zijn het Musée National de l'Automobile te Mulhouse in de Elzas en het Boston Museum of Fine Arts.
De associatie van Bugatti met kunstwerken ligt voor de hand. Kunst speelde een grote rol in de familie Bugatti. Ettore's vader Carlo was architect, meubel- en interieur-ontwerper. Rembrandt, Ettore's broer, was eveneens beeldhouwer. Het olifantje op de radiatordop van de Royale was van zijn hand. Ten slotte had Ettore's zoon Jean de hand in menig goedgelukt en revolutionair carrosserieontwerp voor Bugatti, onder andere de zogenaamde 'Profilé' stroomlijncarrosserie en de 'Atlantic' Sportcoupé.
Ontdek recente Bugatti artikelen en rijtests.
Met de 'limited edition' Centodieci betoont Bugatti eer aan de EB110. Esthetisch dan, want de techniek is gebaseerd op de Chiron.
Bugatti viert zijn 110e verjaardag met een speciale editie van de Chiron Sport, 110 Ans Bugatti. De exclusieve uitvoering is een ode aan het land waar het merk zijn thuisbasis heeft.
35 kg lichter dan de Chiron, 90 kg meer downforce, snellere rondetijden, wendbaarder, een andere balans: de Bugatti Divo is gemaakt voor bochten.
Deze week gaat het doek er eindelijk af. Plaats van onthulling: het concours d’elegance van Pebble Beach. De auto: de Bugatti Divo, een nieuw model op basis van de Chiron.
Het is een optie die slechts enkele mensen in Nederland ooit zullen bestellen: het Sky View-dak. Dat heeft niet zozeer met de optie zelf te maken, maar met de auto waarop die wordt geleverd. Het gaat namelijk om de Bugatti Chiron.
Bugatti kondigt een nieuw model aan, de Divo. Bij deze supercar gaat het eens niet om het wereldsnelheidsrecord maar om dynamisch rijden.
De nieuwe Sport-variant van de Bugatti Chiron heeft geen extra vermogen. Ook de prestatiecijfers zijn gelijk aan die van de reguliere Chiron. De Sport excellereert wél in dynamisch rijden en scherp bochtenwerk.
Vanuit stilstand naar 400 km/u en terug tot stilstand: de Bugatti Chiron kan het in minder dan 42 seconden. Daarmee is 'ie sneller dan z'n voorganger Veyron. En nóg beter: er komen nóg snellere uitvoeringen van de supercar aan.
Bugatti bekijkt de opties voor nieuwe, nóg snellere versies van de Chiron. Het merk heeft geen haast, de focus ligt eerst op het verkopen van de 500 exemplaren van de ‘reguliere’ Chiron.