Mijn Autokopen.nl

Duitse diesels: een (premium) trekauto voor jou

Modellen geschikt voor caravan of aanhanger vanaf 1.500 kg

Dieselauto’s trekken net wat makkelijker een aanhangwagen of caravan, dankzij het hoge koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is. Ben jij op zoek naar een representatieve auto van een Duits (premium)merk, dan tippen wij hier vijf modellen die tevens prima een aanhanger trekken kunnen.

Duitse sedans en wagons zijn populaire zakenauto’s, in het bijzonder wanneer deze van dieselmotoren voorzien zijn. Zoek jij een Duitse auto, denk er dan over na of je deze ook voor een caravan, aanhanger of trailer wilt zetten. Welke kunnen minimaal 1.500 kg aan geremd gewicht trekken? Hier vind je vijf geschikte modellen, die bijna alle als limousine of als stationcar aan te schaffen zijn, nieuw of gebruikt. Dankzij hun dieselkrachtbronnen, die veelal meer dan 150 pk vermogen en 300 Nm aan koppel leveren, zijn deze buitengewoon geschikt als trekauto. Schrik je niet terug voor een krachtiger motor, dan vind je hier tevens auto’s die aanhangers tot wel 2.000 kg kunnen meetorsen.

1Audi A4

Audi is de uitvinder (1989) van de Turbodiesel Direct Injection, een techniek waarbij brandstof onder hoge druk wordt ingespoten voor elke cilinder van de motor apart. Daarmee krijgt de krachtbron meer vermogen, wordt hij efficiënter (zuiniger), rijdt ‘ie verfijnder en gaat de uitstoot omlaag. En als de motor het zwaar krijgt, zoals bij het trekken van een aanhangwagen, worden meerdere inspuitingen in de cilinders gedaan. Nog altijd maakt het merk gebruik van zulke TDI-motoren. In de Audi A4 sedan en Avant (stationwagon) kun je kiezen uit de tweeliter 35 TDI (163 pk) en 40 TDI (190 pk), plus de drieliter 45 TDI (231 pk sterk). Met eerstegenoemde heb je al bij 1.500 tpm 380 Nm trekkracht ter beschikking. In geval van de 40 TDI is er bij 1.750 tpm 400 Nm koppel, bij de 45 TDI is dat 500 Nm. In het laatste geval kan je dan ook tot 1.800 kg geremd gewicht achter de trekhaak hangen, terwijl de 35 en 40 TDI gelimiteerd zijn op 1.700 kg. Wel is de 45 TDI een stuk vervuilender (meestal milieulabel G) dan de 35 TDI of 40 TDI. Overigens kun je als trekauto ook kiezen voor de 3.0 TDI Quattro, de vierwielaangedreven variant die 1.900 kg kan trekken. Daarmee heb je een V6-motor, waarmee je over liefst 347 pk vermogen en 700 Nm koppel beschikt.

Bovengenoemde modellen zijn alle voorzien van een automaat. De nieuwprijzen beginnen bij 47.970 euro in het geval van de limousine, die van de A4 Avant bij 50.270 euro. Tijdelijk betaal je hetzelfde voor de speciale Launch Edition Business-uitvoering, daarnaast is er een voordelige Launch Edition Sport. Nog een stuk voordeliger ben je uit als je een occasion bestelt. De vorige generatie, uit de jaren 2008 tot en met 2015, is al vanaf circa 10.000 euro te koop. Gebruikte modellen van de huidige generatie vind je vanaf circa 25.000 euro. Ook stationcars.

Hier vind je een nieuwe Audi A4 of bekijk het aanbod Audi A4 occasions.

2BMW 3 Serie

Een andere goede caravantrekker is de BMW 3 Serie sedan of Tourer. Dit premiummodel kun je zakelijk nieuw bestellen met Executive- of High Executive-pakket, voor een digitale cockpit en infotainmentfuncties. Afhankelijk van de gewenste uitvoering betaal je voor deze packs 995 tot 4.995 euro bovenop de modelprijs. 3 Serie-occasions vind je al vanaf enkele duizenden euro’s, daarvoor krijg je er een van de vijfde generatie (uit 2005 tot 2011). Voor de volgende 3-reeks (van 2012 tot 2018) betaal je vanaf circa 10.000 euro. Inmiddels zijn ook gebruikte 3 Series van de huidige generatie leverbaar.

De nieuwprijs van de trek-exemplaren begint bij 46.754 euro als het om de sedan gaat en 50.482 euro voor de Touring – je moet namelijk minimaal de 318d(A)-motorisering hebben om te beschikken over het trekgewicht van 1.600 kg. De 320dA kent hetzelfde maximale geremde gewicht, neem je echter de xDrive-vierwielaangedreven uitvoering dan kun je tot 1.800 kg gaan. Naast deze tweeliter viercilindermotoriseringen kun je tevens de 3,0 liter zescilinder 330dA aankruisen, al dan niet met xDrive. Ook dan kun je de aanhanger tot 1.800 kg beladen. BMW geeft wel aan dat het toelaatbare gewicht van de xDrive-uitvoering geldt bij een maximale hellingshoek van 12 procent. Houd daar dus rekening mee in de bergen. Daarnaast is de drieliter krachtbron vervuilender en een stuk minder zuinig. Liever tippen we de nieuwe 320-uitvoering met MHEV (‘micro-hybrid’): dankzij ondersteuning van het elektromotortje ligt het maximale vermogen op 200 pk en het koppel op liefst 400 Nm. Deze schoonste en zuinigste dieseluitvoering is al vanaf 52.085 euro nieuw te koop. Alle genoemde modellen zijn uitgevoerd met een automatische transmissie.

Hier vind je een nieuwe BMW 3 Serie of bekijk het aanbod BMW 3 Serie occasions.

3Mercedes-Benz C-Klasse

Alle uitvoeringen van de Mercedes-Benz C-Klasse limousine en Estate hebben een 4-in-lijn-dieselmotor. Hoewel de motorversies verschillen in inhoud (1,6 liter of 2,0 liter), vermogen (van 122 tot 245 pk) en koppel (van 300 tot 500 Nm), kan elke C-Klasse diesel een aanhanger of caravan trekken tot een geremd gewicht van 1.800 kg. In al deze uitvoeringen schakel je automatisch, met een 9G-Tronic-transmissie. Op de C 220 d en C 300 d is 4Matic beschikbaar, vierwielaandrijving.

De nieuwprijzen zijn vergelijkbaar met die van bovenstaande Audi- en BMW-concurrenten. Je bestelt de Limousine C 180 d vanaf 47.147 euro. De vergelijkbare Estate staat vanaf 49.134 euro in de prijslijsten. Leaserijders zullen geïnteresseerd zijn in de Business Solutions. Deze zakenmodellen worden piekfijn aangekleed met een representatief in- en exterieur (‘Luxury’, vanaf 50.195 euro) of sportief voorkomen (‘AMG’, vanaf 51.196 euro). Voor dat geld krijg je wel een krachtiger C 200 d-uitvoering mee. Gebruikt kun je de C-Klasse onder de 10.000 euro aanschaffen als je kiest voor een ‘W204’, ofwel derde generatie uit 2007 tot 2013. Occasions van de huidige C-Klasse (sinds 2014) kosten je veelal vanaf 15.00 euro. Dat is ook geen gekke prijs voor een potente trekauto.

Hier vind je een nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse of bekijk het aanbod Mercedes-Benz C-Klasse occasions.

4Volkswagen Passat

Stap af van de premiummerken en kijk eens bij Volkswagen: de Passat en Passat Variant zijn ook keurige zakenmodellen maar zijn nieuw net wat voordeliger. De Limousine met dieselmotor bestel je al vanaf 45.255 euro, de stationcar vanaf 47.790 euro. Dit zijn alle Business-uitvoeringen die standaard komen met lichtmetalen wielen, navigatie en multimedia, Lane Assist, adaptieve cruise control, stoffen bekleding, Ergo-comfort bestuurdersstoel, enzovoort. Een bijzonder interessante optie (1.626 euro inclusief Park Distance Control en Park Assist) is Trailer Assist: een manoeuvreerhulp om het stuurwerk van je over te nemen wanneer je de aanhangwagen, paardentrailer of caravan achteruit of zijwaarts wilt inparkeren. Hoe handig is dat! Dit assistentiesysteem komt bovendien inclusief trekhaak.

Heb je genoeg aan 1.500 kg geremd gewicht, dan kun je toe met de 1.6 TDI-diesel van 120 pk. Met de tweeliter TDI kun je tot 2.000 kg achter de auto trekken. Beide krachtbronnen zijn moderne motoren met een common-rail – een injectiesysteem dat zorgt voor gelijkmatige verbranding en een laag brandstofverbruik – en SCR-catalysator, die schadelijke stikstofdioxyden omzet. De 2.0 TDI is er in 150 pk-variant (deze levert bij 1.750 tpm 360 Nm koppel) en met 190 pk, die 400 Nm kan genereren vanaf 1.900 tpm. Vooral van de Passat Variant vind je veel occasions. Onder de 10.000 euro heb je de zogenaamde ‘B6’- en ‘B7’-generaties (van 2005 tot 2014). De meeste Passat-occasions dateren echter van de huidige reeks sinds 2015, daarvan beginnen de prijzen bij circa 15.000 euro.

Hier vind je een nieuwe Volkswagen Passat of bekijk het aanbod Volkswagen Passat occasions.

5Opel Insignia

Sinds 2017, toen de tweede generatie verscheen, kent de Opel Insignia geen sedan-variant meer. De sportback-achtige Insignia Grand Sport is echter een fraaie vervanger. Weliswaar kan deze auto qua uitrusting niet tippen aan de ‘echte’ premiummerken uit Duitsland, maar met een diesel vanafprijs van slechts 38.799 euro – ook voor de Business-uitvoering! – ga jij daarover vast niet mopperen. Het modeljaar voor 2020 is bovendien recent gefacelift, met nieuwe infotainment, rijhulpsystemen en bi-zone climate control. De 1,5 liter CDTi-motor levert 122 pk vermogen, is schoon (milieulabel A) en zuinig. Over het koppel van maximaal 300 Nm beschik je al bij 1.750 tpm. Het maximale geremde gewicht van aanhangwagen plus inhoud bedraagt 1.500 kg. Helaas is dit de enige motorisering, handgeschakeld bovendien, om de Insignia als krachtige trekauto te kunnen gebruiken. Bij de nieuwe Insignia Sports Tourer ligt het trekgewicht van alle uitvoeringen ónder de 1.500 kg.

Voor gebruikte Opel Insignia-modellen is dat anders. De eerste generatie (pre-2017) reguliere Insignia had niet alleen het het uiterlijk, maar ook de eigenschappen van een (zaken)sedan. De meeste Insignia sedan- én Sports Tourer-uitvoeringen uit die tijd zijn dan ook capabel om een zware aanhanger, caravan of trailer voort te trekken. De meeste tot 1.600 kg, sommige nog 100 kg extra. Een Insignia-occasion kun je al vanaf 5.000 euro aanschaffen, de sterkere exemplaren vanaf circa 10.000 euro.

Hier vind je een nieuwe Opel Insignia of bekijk het aanbod Opel Insignia occasions.

Nog geen keuze kunnen maken? Zoek dan direct in het volledige aanbod van nieuwe dieselauto’s of dieselauto occasions.


Alle genoemde motoriseringen en trekgewichten zijn gebaseerd op de meest recente, nieuwe modellen. Het aantal kilogram van oudere modellen en occasions kan lager liggen.