Mijn Autokopen.nl

Besparen op brandstofkosten terwijl je rijdt?

Deze benzineauto’s zijn zuinig en op voorraad leverbaar

Nooit eerder kostte een liter benzine zoveel geld. Nimmer hebben we de brandstofprijzen zo hard zien stijgen. Het verbaast ons daarom niets als jij nu op brandstofkosten wilt besparen. Dat kan terwijl je rijdt, door over te stappen op een zuinige auto. Hier vind je een tiental automodellen op benzine die behoren tot de efficiëntste nieuwe auto’s op de markt.

Benzine die meer dan 2 euro per liter kost – daarop wil je zoveel als mogelijk besparen. Wij tippen hieronder een tiental auto’s die behoren tot de zuinigste, nieuwe benzinemodellen die momenteel rondrijden. Denk aan verbruikswaarden van 1 op 18 tot wel 1 op 25. Sommige zijn daarvoor voorzien van hybridetechniek, andere niet. Al de voorgestelde auto’s kunnen rijden op de goedkoopste benzinesoort, E10. Bovendien gaat het stuk voor stuk om modellen die op voorraad beschikbaar zijn, zodat je direct van start kunt met bezuinigen op brandstofkosten.

1Mazda 2 (vanaf 17.990 euro)

Mazda 2

Het was de laatste jaren een beproefd recept: automerken alom verkleinden de inhoud en vaak ook het aantal cilinders van een benzinemotor, en voegden een turbo toe. Dankzij zo’n ‘downsizing’ ingreep beschikte je over evenveel vermogen, maar nam het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke emissies af. Mazda deed het anders. Het verhoogde de compressieverhouding, om zo meer energie te krijgen uit het mengsel van brandstof en lucht. Dat heeft het merk geen windeieren gelegd. Met een gemiddeld verbruik van 4,8 tot 5,4 liter per 100 km (1 op 20,8 tot 1 op 18,5) is de compacte Mazda 2 een van de zuinigste, nieuwe benzinemodellen van dit moment. Het draagt niet voor niets het milieulabel A.

Om het voordeligst te kunnen rijden bestel je de auto met een handbak. Het maakt dan niet uit of je de 1,5 liter Skyactiv-G benzinemotor kiest met 75 of 90 pk vermogen. Onlangs is deze krachtbron nog verbeterd, Mazda belooft dat ’ie ‘kwaliteit, raffinement en rijplezier in het segment van de compacte auto’s’ brengt. Ter introductie van modeljaar 2022 is tijdelijk het actiemodel Mazda 2 Sportive verkrijgbaar, met bijna 2.000 euro voordeel op de toegevoegde, stijlvolle donkere accessoires.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Mazda 2.

2Hyundai i10 (vanaf 13.635) en i20 (vanaf 18.635)

Hyundai i20

De verbruikscijfers van de stadsauto Hyundai i10 en de compacte hatchback i20 liggen zo tussen de 5,0 en 5,5 l/100 km (1 op 20 tot 1 op 18,2). Het instapmodel van de stadsauto i10 met 1.0i-motor is zelfs getest op 4,8 tot 4,9 l/100 km (1 op 20,8 tot 1 op 20,4), mits je handmatig schakelt. De eenliter motor heeft drie cilinders en kan 67 pk voortbrengen.

Ook de Hyundai i20 heeft een instapmotor, de 1.2 MPI-vierciinder met 84 pk. Je bent echter zuiniger uit met de 1,0 liter T-GDI turbomotor die voorzien is van een 48V-milde hybridesysteem (vanaf 21.435 euro). De driecilindermotor is er in 100 en 120 pk; met 5,1 tot 5,2 l/100 km (1 op 19,6 tot 1 op 18,2) is eerstgenoemde het zuinigst te rijden. Telkens als je vanuit stilstand optrekt of accelereert zorgt de milde hybride starter-generator voor een extra boost van 5 tot 13 pk. Omdat je hiervoor niet langer de benzinemotor hoeft aan te spreken, levert dit een besparing op van 3 tot 4 procent benzine. De nieuw ontwikkelde 6-handbak iMT (Intelligent Manual Transmission) doet daar nog een schepje bovenop, door de motor van de transmissie los te koppelen zodra je het gaspedaal loslaat. Wil je de i20 hatchback per sé met automaat rijden – de DCT met dubbele koppeling – dan adviseren we je de motoruitvoering van 100 pk: daarmee verbruik je slechts 0,1 l/100 km meer dan met de iMT.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Hyundai i10 en hier een nieuwe, zuinige Hyundai i20.

3Volkswagen Golf (vanaf 27.690) en Volkswagen Polo (vanaf 19.990)

Volkswagen Golf

Als je een maat grotere maar nog altijd zuinige auto wilt, dan kunnen we je de Volkswagen Golf adviseren. De compacte familieauto kent vele uitvoeringen. Het verbruik van de pure benzineversies (met TSI-motoren van 90, 110 en 130 pk) ligt op 5,2 tot 5,5 l/100 km, ofwel 1 op 19,2 tot 1 op 18,2. Ook de Golf kent tegenwoordig milde hybride uitvoeringen, de zogenaamde eTSI-versies (vanaf 34.090 euro). Deze worden standaard gecombineerd met een zeventrapstransmissie voorzien van dubbele koppeling, de zogenaamde DSG. Daarmee is de driecilinder 1.0 eTSI-turbouitvoering van 110 pk dé auto om te bestellen als het jou gaat om een laag brandstofverbruik. Dat is namelijk vastgesteld op 5,2 l/100 km. Zelfs de Golf Variant – de stationwagon die normaliter iets meer verbruikt dan de hatchback – met 110 pk sterke 1.0 eTSI komt toe met 5,2 l/100 km. Er zijn ook eTSI-motoriseringen van 130 en 150 pk, maar die verstoken net zoveel of zelfs meer dan bovengenoemde, reguliere TSI-motoren.

Een slag kleiner dan de Golf is de Volkswagen Polo. Op deze compacte hatchback ontbreekt de milde hybride techniek nog. Daarom ligt het brandstofverbruik van de Polo iets hoger, tot 5,6 l/100 km (1 op 17,9). Maar kies je voor de handgeschakelde vijf-versnellingsbak, dan profiteer je van een benzineverbruik van 5,2 (de 1.0 TSI met 95 pk) of 5,4 l/100 km (1 op 18,5; met de instapmotor 1.0 MPI van 80 pk). Beide uitvoeringen hebben een driecilindermotor met directe inspuiting; de TSI is voorzien van een turbo.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Volkswagen Golf en hier vind je een nieuwe, zuinige Volkswagen Polo.

4Ford Fiesta (vanaf 19.905 euro)

Ford Fiesta

De compacte Ford Fiesta is beschikbaar in de vermogensvarianten 75, 100 en 125 pk. Het mooie is: ongeacht welk vermogen je kiest, het verbruik ligt tussen de 5,0 en 5,5 l/100 km (1 op 20 tot 1 op 18,2) – of maximaal 5,3 l/100 km (1 op 18,9) als we alleen naar de uitvoeringen met handgeschakelde transmissie kijken. Dat zit zo: de EcoBoost-motorisering van 125 pk is voorzien van milde hybride technologie. Een starter/generator wint energie terug zodra je snelheid mindert en levert extra koppel (trekkracht) aan de benzinemotor als je optrekt. Deze 48V-techniek reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke gassen, het verbetert ook de efficiëntie en de prestaties van de auto. De milde hybride is beschikbaar met zes-handbak en zeventrapsautomaat.

De Ford Fiesta met 75 paardenkrachten heeft onder de motorkap de eenliter instapmotor Ti-VCT. Wil je zo zuinig mogelijk rijden dan kun je echter beter kiezen voor de 1.0 liter Ecoboost-motor van 100 of 125 pk. Deze is al meer dan tien keer – en dat is echt bijzonder – in de prijzen gevallen bij de International Engine of the Year (Motor van het Jaar)-verkiezingen in de categorie tot 150 pk. Een van de laatste verbeteringen aan de krachtbron is de cilinderuitschakeling. Als je bijvoorbeeld een helling afrijdt of op constante snelheid weinig gas geeft, stelt de motor automatisch een van de drie cilinders tijdelijk buiten werking. Je merkt er niets van maar het is goed voor de portemonnee aangezien er minder brandstof wordt verstookt.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Ford Fiesta.

5Fiat 500 Hybrid (vanaf 16.050 euro) en 500C Hybrid (vanaf 19.050 euro)

Fiat 500C Hybrid

Sinds de recente facelift kun je de Fiat 500 alleen nog bestellen als ‘Hybrid’, en dat is goed nieuws: als Berlina (hatchback) verbruikt dit model slechts 4,6 – 5,3 l/100 km; als Cabrio (de 500C) slechts een tiende meer. Dat is zo laag als 1 op 21,7 tot 1 op 18,9. Realiseer je dat de ‘Hybrid’ een milde hybride is – eigenlijk een benzine-aangedreven auto met elektro-boostfunctie. De 70 pk driecilinder benzinemotor werkt samen met deze 12V riem-aangedreven starter/generator, een kleine accu en het geïntegreerde start/stop-systeem.

Volgens Fiat heeft dit systeem meer voordelen dan een lager brandstofverbruik en verminderde CO2-uitstoot. De hybride techniek zou zorgen voor een betere reactiesnelheid bij acceleratie, een snellere motorherstart wanneer het start/stop-systeem in werking is en voor minder geluid. Tot slot zorgt de mild hybride aandrijflijn voor terugwinning van energie tijdens het uitrollen en remmen. De modellen zijn alle voorzien van een handbak met zes verzetten.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Fiat 500 Hybrid en hier een nieuwe, zuinige 500C Hybrid.

6Honda Jazz e:HEV (vanaf 25.620 euro)

Honda Jazz e:HEV

De nieuwe generatie Honda Jazz wordt alleen nog geleverd als benzinehybride. De modelnaam toevoeging ‘e:HEV’ geeft aan dat sprake is van een ‘hybride auto zonder stekker’: je hoeft deze nooit aan een laadpunt op te laden. Toch gaat het bij een HEV om een ander type hybride auto dan bij een milde (MHEV) hybride: bij eerstgenoemde worden de wielen beurtelings aangedreven door de benzinemotor en de elektromotor. Dat levert extra brandstofbesparing op: met 1,5 liter benzinemotor van 109 pk én automaat is het benzineverbruik van de compacte hatchback Jazz vastgesteld op slechts 4,5 tot 4,8 l/100 km. Dat is 1 op 22,2 tot 1 tot 20,8.
De standaard aanwezige automaat is een Continu Variabele Transmissie (CVT). Daarbij ontbreken de vaste schakelmomenten. De transmissie varieert traploos tussen lage en hoge toeren. Dat rijdt lekker rustig.

Onder de Jazz-voorraadauto’s zitten de nodige Crosstar-uitvoeringen (vanaf 31.540 euro). De Crosstar is een SUV-achtige variant op de compacte hatchback. Deze heeft meer bodemspeling, zwarte beschermingsranden, dakrails en een grotere grille. En met een verbruik van 4,8 l/100 km gaat ‘ie beslist spaarzamer om met benzine dan de meeste SUV’s die te koop zijn.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Honda Jazz.

7Toyota C-HR Hybrid (vanaf 32.395 euro) en Toyota Yaris (vanaf 21.595 euro)

Toyota-C-HR

De bekendste (HEV-)benzinehybrides komen natuurlijk van Toyota. Diens vierde generatie hybridetechniek maakt het mogelijk om, als je zo milieubewust mogelijk rijdt, de helft van de tijd elektrisch te rijden. Neem daar het gebruik van een CVT als versnellingsbak bij en je begrijpt waarom Toyota tot de zuinigste automerken behoort. Het merk is inmiddels zo zeker van de techniek, dat het 5 jaar garantie (of 100.000 km, al naar gelang wat het eerst bereikt wordt) op alle hybride componenten verleent.
Een goed voorbeeld van een Toyota ‘hybride zonder stekker’ is de geliefde C-HR. De compacte SUV cross-over met opvallend design is leverbaar met twee aandrijflijnen. In de 1.8 Hybrid CVT met 122 pk ligt het verbruik op 4,9 of 5,0 l/100 km, zo’n 1 op 20. Daarnaast is er de 2.0 High Power Hybrid CVT (vanaf 36.990 euro), waar 184 pk jou binnen 8,2 seconden vanuit stilstand op de 100 km/100 kan brengen. Daarvan is het brandstofverbruik gemeten op 5,3 l/100 km, dat is 1 op 18.9. Hetzelfde cijfer geldt voor de rijk uitgeruste Business-uitvoeringen.

Ook de bijna een halve meter kleinere Toyota Yaris is voorzien van de bekende hybride aandrijflijn. De Yaris 1.5 Hybrid CVT met 116 pk systeemvermogen (vanaf 21.695 euro) brengt het benzineverbruik op 3,8 tot 4,3 l/100 km, ofwel 1 op 26,3 tot 1 op 23,3. Hiermee heeft de Auto van het Jaar 2021 het laagste verbruik van alle modellen die we je hier aanbevelen. Zakenrijders profiteren van een mooie 4,0 l/100 km (1 op 25) en een goede uitrusting. Overigens heeft de compacte Yaris op alleen benzine ook niet al teveel brandstof nodig, maar dan moet je wel kiezen voor de Yaris 1.5 VVT-i gecombineerd met 6-handbak van 125 pk. Die kan toe met 5,2 tot 5,4 l/100 km benzine (1 op 19,2 – 1 op 18,5), óók de Business-uitvoeringen.

Hier vind je een nieuwe, zuinige Toyota C-HR Hybrid en hier een nieuwe, zuinige Toyota Yaris.


Genoemde verbruikscijfers zijn WLTP-testresultaten. Deze geven het laagst mogelijke ‘gecombineerde verbruik’ (binnen en buiten de bebouwde kom) weer van nieuwe modeluitvoeringen met basisuitrusting.

Zoek zelf een nieuwe auto

Uitgebreid zoeken

Uitgelichte nieuwe auto's