Europese veiligheidsorganisatie EuroNCAP heeft voor het eerst ‘Advanced’ onderscheidingen uitgedeeld aan wetenschappelijk bewezen veiligheidssystemen. Tien technieken vallen in de prijzen.

Op de Autoshow van Parijs heeft EuroNCAP onderscheidingen uitgedeeld aan autofabrikanten wiens veiligheidssystemen daadwerkelijk bijdragen aan grotere veiligheid op de weg. Veel grote fabrikanten mochten de prijs in ontvangst nemen. Mercedes-Benz is zelfs beloond voor twee (gerelateerde) systemen, Pre-Safe en Pre-Safe Brake. Deze twee veiligheidsfeatures helpen een botsing te voorkomen. Opel en Volkswagen vallen in de prijzen met respectievelijk Opel Eye en VW Lane Assist, technieken die autorijders alarmeren dat ze op de verkeerde rijbaan terecht komen.

Drie toekenningen hebben betrekking op automatische alarmsystemen die hulpdiensten bellen na een ongeval: BMW Assist Advanced eCall, Peugeot Connect SOS en Citroën Localized Emergency Call. Audi ontvangt een Advanced-prijs voor Side Assist, dat de dode hoek monitort. Tenslotte worden Volvo en Honda beloond voor hun noodrem-systemen City Safety en Collision Mitigation Braking System (CMBS).

De Advanced-onderscheiding wordt toegekend na positieve evaluatie van alle onderzoeksgegevens die fabrikanten hebben verzameld in het laboratorium en in de praktijk. Daarbij moeten de autobouwers aantonen wat de exacte veiligheidsopbrengsten zijn in het Europese verkeer.
Niet alle ingediende systemen voldeden aan de eisen van EuroNCAP. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat ze niet werken, het kan simpelweg zo zijn dat er nog onvoldoende gegevens zijn verzameld om het te bewijzen. Daarom maakt het veiligheidsinstituut de namen van de afvallers niet bekend; in een later stadium kunnen zij alsnog de Advanced Reward toegekend krijgen.

Omdat het om een nieuwe prijs gaat zijn alle onderscheiden systemen al enkele jaren op de markt. In de toekomst wil EuroNCAP ook compleet nieuwe technologieën evalueren voor de prijs. Uiteindelijk wil het instituut de opgedane kennis integreren in de bestaande crashtests. Dat betekent dus dat die evaluatie in de toekomst strenger wordt en dat autoproducenten er meer aan zullen moeten doen om alle vijf sterren te behalen.

Voorlopig geven de nieuwe Advanced-prijzen consumenten een houvast in het bepalen welke veiligheidssystemen belangrijk zijn om hun veiligheid als automobilist, passagier of andere weggebruiker daadwerkelijk te vergroten. Tegelijk worden bekroonde fabrikanten aangemoedigd om het beloonde systeem standaard in te voeren op al hun automodellen.