Op de IAA-beurs in Frankfurt, die over 2 weken opent, presenteert Audi vier nieuwe performance-modellen. De Audi S6, S6 Avant, S7 Sportback en S8 zijn tot 25 procent zuiniger dankzij de nieuwe V8 Biturbo-motor.

Centraal bij het debuut van de sportieve topmodellen staat de V8 Biturbo-motor, die een stuk zuiniger is dan de voormalige V10. In de Audi S6, S6 Avant en S7 Sportback ligt de V8-uitvoering van 420 pk vermogen en 550 Nm koppel. Daarmee kan de S6 de 0-100 km/u-sprint in 4,8 seconden afleggen, de Avant en S7 doen er een seconde meer over. Zoals altijd is de topsnelheid begrensd op 250 km/u.

De V8 Biturbo-motor verbruikt gemiddeld 9,7 l/100 km (Avant 9,8), dat is 1 op 10,3. Dat is tot 25 procent zuiniger dan de V10. Behalve de nieuwe motor danken de S-modellen dit gunstige verbruik aan innovaties zoals het standaard start/stop-systeem, terugwinning van rem-energie en een intelligent cilindermanagement dat vier cilinders kan uitschakelen. Deze technieken zijn ook aanwezig in het topmodel S8, dat een 520 pk-versie van de nieuwe motor herbergt. Deze levert constant een koppel van 650 Nm tussen de 1.700 en 5.500 tpm. Slechts 4,2 seconden zijn nodig om de luxe performancesedan vanuit stilstand op een snelheid van 100 km/u te krijgen. Het gemiddeld verbruik ligt op 10,2 l/100 km, ofwel 1 op 9,8.

De vier modellen beschikken standaard over Quattro permanente vierwielaandrijving. Het sportonderstel van de S6 en S7 is uitgerust met adaptieve luchtvering en variabele demping, evenals het chassis van de S8. Dat laatste model is bijna geheel uit lichtgewicht aluminium vervaardigd. De S-modellen zijn voorzien van het Drive Select-programma waarmee verschillende rijmodi zijn in te stellen. De S6 en S7 hebben een zeventraps S-Tronic transmissie, de S8 de TipTronic met acht verzetten.

Natuurlijk zijn de sportieve modellen uiterlijk te onderscheiden van hun A-broers. Zo hebben ze een aangepaste grille, duidelijke side skirts, een diffuser en spoiler achter en meer uitlaatpijpen. Ook de interieurs zijn anders. Standaard vind je bijvoorbeeld een sportstuur, schakelflippers, sportstoelen en speciale afwerkingsdetails. De Audi S-modellen zijn mooi uitrusting en kennen daarnaast een lange optielijst. We verwachten de S6 en S6 Avant in mei 2012 in Nederland, over de andere twee modellen hebben we nog geen lokale informatie. Ook voor de prijzen moeten we tot die tijd geduld hebben.