Oké, we hebben het over 560 pk dus daarover klagen doen we niet. Maar de nieuwe Audi RS6 heeft 20 pk minder vermogen dan z’n voorganger. Wees gerust, de super-station is echt wel sneller dan het uitgaande model.

Eerst maar even de cijfers: 4.0 V8, 560 pk vermogen, 700 Nm koppel, 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Als je de cijfers van de huidige RS6 ernaast legt vallen een aantal dingen op: de nieuwe heeft twee cilinders minder, 20 pk minder maar 50 Nm koppel meer en bovendien accelereert ‘ie 0,7 seconden sneller van 0 naar 100 km/u. Dat laatste komt mede doordat de RS6 zo’n 100 kilogram lichter is geworden.

Eén van de voordelen van de V8 turbomotor is dat dit blok minder brandstof verbruikt dan de V10. Audi geeft een verbruik op van 9,8 l/100 km (1 op 10,2). De begrenzing van de topsnelheid is trouwens eenvoudig te verhogen naar 280 of zelfs 305 km/u, als je kiest voor een van de Dynamic Packages.

Audi RS6

Audi heeft alles uit de kast gehaald om van de RS6 een indrukwekkende sport-station te maken. De auto is 20 mm verlaagd, beschikt over luchtvering, elektronisch aangestuurde dempers, een zelfsperrend centraal differentieel en natuurlijk vierwielaandrijving. Een sportdifferentieel is optioneel, net als een nóg sportiever onderstel of keramische remschijven.

Het uiterlijk is opgewaardeerd met onder andere een hoogglans zwarte grille, mat aluminium delen, dakspoiler, difusser en ovalen uitlaatpijpen. Met diverse pakketten is het mogelijk om de auto verder aan te kleden. De standaarduitrusting is omvangrijk met onder andere volledige led-verlichting, airconditioning met vier klimaatzones een uitgebreid navigatiesysteem en Bose-audiosysteem maar ook hier geldt: wil je meer dan kan dat.

De RS6 komt in het tweede kwartaal van 2013 naar Nederland, de prijzen worden later pas bekend gemaakt.