Maserati GranTurismo MC Stradale

Hoewel nog niet zeker is óf de auto er komt zijn er nu meer details naar buiten gekomen over de toekomstige sportcoupé van Maserati. In de officiële plannen staat dat de coupé een koolstofvezel monocoque en midscheeps V8-motor krijgt.

Maserati-CEO Harald Wester ziet het helemaal zitten: een sportcoupé die de concurrentie aangaat met de Porsche 911. Een auto die ‘beter rijdt maar minder kost’ dan de genoemde Duitse tegenstrever. In het Britse tijdschrift Evo doet Wester alvast een boekje open over de plannen die op tafel liggen. Plannen die nog goedkeuring van moederbedrijf Fiat moeten krijgen.

De sportcoupé, die mogelijk GranSport gaat heten, krijgt naar voorbeeld van de Alfa Romeo 4C een in het midden geplaatste motor. De Maserati wordt wel een maatje groter dan de Alfa, want de koets moet plaats bieden aan de 4,7 liter V8-motor. Over zescilinder turbomotoren wordt ook nog nagedacht maar Wester noemt de atmosferische V8 de ‘perfecte keus’ voor een high performance-Maserati.

Het streefgewicht ligt dankzij de koolstofvezel moncoque rond de 1.200 kilogram, dat is minder dan de Ferrari 458 Italia weegt. Van die auto leent de Maserati zijn versnellingsbak met dubbele koppeling. Het design van de auto moet ‘opzienbarend’ worden, volgens Wester hebben de ontwerpers meer creatieve mogelijkheden als de motor achter de voorstoelen ligt. Het zijn allemaal mooie plannen, die bij groen licht in 2015 werkelijkheid moeten worden.