De Hyundai i10 was altijd vooral een functionele en voordelige auto. De meeste concurrenten zagen er net wat aantrekkelijker uit waardoor de verkopen nooit de top bereikten. Daarom is er nu een volledig nieuw model, dat volgens Hyundai de grootste, mooiste en beste in zijn segment is. Het maakt mij erg nieuwsgierig, op vliegveld Valkenburg bij Leiden maak ik kennis met de nieuwe Hyundai i10.

Met een vanafprijs van 9.995 euro is de i10 zeker niet de voordeligste in zijn klasse. Hyundai mikt met de nieuwe i10 vooral op consumenten die uit een B-segment auto komen en daarin meer luxe gewend zijn. Veel keuze om je i10 uit te rusten heb je niet, naast de basisversie (i-Drive) heb je nog een i-Motion-versie die standaard al goed in de spullen zit. Je doet er goed aan om direct voor die laatste te kiezen, de basisuitvoering heeft geen airconditioning en radio. De Hyundai i10 komt standaard met vijf deuren en 1.0 driecilinder met 66 pk en 94 Nm koppel. Andere motoren zijn niet leverbaar.

Comfortabel en soepel

De pittige, 85 pk sterke 1.2 viercilinder die de vorige i10 vlot maakte is dus niet meer beschikbaar. Jammer, want de 1.0 is behoorlijk traag. Accelereren van 0 naar de 100 km/u kost in het gunstigste geval 14,9 seconden en na lang aandringen bereik je de top van 155 km/u. Gelukkig is de motor wel lekker stil en geeft hij weinig resonanties door aan het interieur. De soepele vijfversnellingsbak maakt het schakelen voor iedereen prettig. Mensen die niet willen schakelen moeten de nieuwe i10 helaas overslaan, een automatische versnellingsbak is niet leverbaar.

Volgens Hyundai is de nieuwe i10 de grootste, mooiste en beste auto in zijn segment.

Het onderstel van de compacte Koreaan is zoals gebruikelijk lekker comfortabel, alleen op drempels wil de achteras nog wel eens flinke klappen doorgeven. De besturing gaat lekker licht maar gevoelloos. In de stad is dit in combinatie met de korte draaicirkel ideaal. Het was regenachtig weer tijdens de persintroductie. De i10 glijdt dan wel erg makkelijk over zijn voorwielen weg, wat te maken heeft met de standaard geleverde ‘Hankook’ banden. Dit zijn niet de allerbeste in hun soort en dat zorgt ervoor dat de wegligging toch wat minder vertrouwd aanvoelt.

Het interieur is voor een A-segment auto bovengemiddeld goed afgewerkt. Nergens tref je stukken onbedekt plaatwerk of schroevenkopjes aan. Het dashboard ziet er keurig uit. De stoelen zitten prima, maar bieden weinig steun aan de bovenbenen. De achterpassagiers hebben meer ruimte dan in de meeste concurrenten, je kunt er met een gemiddeld postuur prima zitten.

Een mooie prestatie

De nieuwe Hyundai i10 is een stuk volwassener dan zijn voorganger. Hij zit duidelijk tussen een A- en B-segment auto in. De relatief hoge vanafprijs en de lichte motor zijn wel serieuze nadelen. Daar tegenover staat dat Hyundai qua ruimte en afwerking een nieuwe standaard in het A-segment neerzet en dat is een hele mooie prestatie.