Audi presenteert de Prologue Avant Concept. Het is een vervolg op de Prologue die het merk eind vorig al liet zien, maar nu wordt design gecombineerd met praktische eigenschappen.

Audi laat zien dat zijn nieuwe designtaal ook geschikt is voor meer praktische auto’s. De Prologue coupé is mooi, maar niet echt praktisch. Daarom presenteert Audi op de autosalon van Genève de Prologue Avant. Die met een lengte van 5,11 meter slechts een centimeter langer dan de eerste Prologue, maar biedt wel meer ruimte aan inzittenden en bagage.

De achtcilinder benzinemotor uit het eerste studiemodel is vervangen door een plug-in hybride aandrijflijn. Het is dezelfde techniek als in de nieuwe Q7 Hybrid komt te liggen. Een 3.0 TDI dieselmotor en een krachtige elektromotor produceren een systeemvermogen van 455 pk. Het koppel is 750 Nm. Daarmee accelereert de concept car in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de CO2-uitstoot slechts 43 g/km is. De prologue kan met inductietechniek draadloos worden opgeladen.

Het interieur is gelijk aan dat van de eerste Prologue, met drie aanraakschermen op het dashboard en nog twee uitneembare oled-schermen achterin. Alle schermen zijn digitaal met elkaar verbonden, zodat alle passagiers toegang hebben tot geselecteerde informatie.