Opel maakt zijn entree in het stadsautosegment met de Karl. Tijdens een voorpremière, een dag voordat de autosalon van Genève echt van start gaat, kunnen we al kennismaken met de auto.

We zijn in Genève! Morgen gaat de autoshow echt van start, maar vandaag al kunnen we voorproeven aan enkele primeurs. Eén van de grote primeurs is de Opel Karl, waarvan we na de eerste kennismaking wel durven te zeggen dat ‘ie het stadsautosegment gaat opschudden.

De PR-man van het merk houdt nog een slag om de arm: “Het is een nieuw segment voor Opel, dus altijd spannend. Maar de Karl is goed geprijsd en we denken dat we veel nieuwe klanten gaan aanspreken.” Een aantal daarvan komt uit de Agila, die verdwijnt maar niet de échte voorganger van de Karl is. Daarom heet het nieuwe model dus geen Agila. “De naam Karl moet nog wel wat bekendheid krijgen”, aldus de woordvoerder. Het is in ieder geval een opvallende en herkenbare naam.

De Karl zelf is een volwassen ogende auto, met veel Corsa- en Astra-trekjes in het ontwerp. Zeer herkenbaar als Opel. Het dashboard ziet er keurig uit en alles is netjes afgewerkt, de Karl kan op dit gebied mee met de beste auto’s in het stadsautosegment. De Karl doet nergens goedkoop aan en heeft veel interieurruimte. Ook achterin kunnen volwassenen goed zitten. Volgens een medewerker van het merk is de Karl de ruimste auto in zijn segment. De kofferbakruimte is conform de norm in het segment.

Conclusie na de eerste kennismaking met de Karl: dit is een serieuze auto met een goed totaalpakket. Daar hoort ook een prijs bij die klopt. Opel maakte al eerder bekend dat de vanafprijs 10.595 euro is. De levering start vlak voor de zomer.