Teaser elektrische auto Fisker 2017

Fisker keert terug. Dan hebben we het niet over het voormalige merk, dat nu Karma heet, maar over een nieuw Amerikaans automerk dat eveneens opgericht is door ontwerper Henrik Fisker. Hij bereidt een volledig elektrische auto voor 'met een bereik waar niemand aan kan tippen'. 

In de tweede helft van 2017 zal het nieuwe bedrijf Fisker Inc. een elektrische auto onthullen als 'spirituele opvolger' van de Fisker Karma (nu Karma Revero). In een telefonisch gesprek met persbureau Bloomberg omschrijft Henrik Fisker het nieuwe model als 'sportief en ruim'. Zo krijgt de nieuwkomer 'meer been- en hoofdruimte dan welke van z'n concurrenten dan ook'.

Verder belooft het weer een fraai ontwerp te worden: "Er is geen excuus om een lelijke auto te maken, zelfs niet met nieuwe technologie. Dus het zal zeker enkele van mijn kenmerkende elementen meekrijgen", aldus de man die naast het ontwerp van de Karma ook (mede) de BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage en DB9 tekende.

Nieuwe batterijtechniek

In tegenstelling tot de Karma krijgt de nieuwe elektrische auto geen range-extender. Dat zal ook niet nodig zijn volgens de ontwerper, die onthult al 2 jaar te werken aan de ontwikkeling van nieuwe batterijen. Samen met de UCLA (de Universiteit van Californië in Los Angeles) werkt het aan een nieuwe soort batterijen - naar verluidt grafeenbatterijen -plus lichtgewicht componenten en nieuwe methodes om ze te verpakken. 

Er is geen excuus om een lelijke auto te maken, zelfs niet met nieuwe technologie

"Nu hebben we de technologie die niemand anders heeft. Er is niemand die ook maar in de buurt komt van wat wij aan het doen zijn." De sportieve auto zou met deze technologie een bereik meekrijgen van een kleine 650 km. Nog dit decennium wil Fisker een tweede elektrische auto introduceren, voor massaproductie. Het model, met een prijs onder de 40.000 US dollar (nu ruim 35.000 euro), moet eveneens een actieradius meekrijgen die groter is dan die van concurrerende auto's. 

De productie van de batterijen, nu nog in prototype-fase, is ondergebracht in een apart bedrijfje, Fisker Nanotech. Uiteindelijk zal de batterijtechniek ook beschikbaar komen voor toeleveranciers van de grote autofabrikanten, zodat 'de gehele industrie vooruitgang boekt'. Vooralsnog wil Fisker profiteren van de voorsprong die de batterijen de eigen auto's geven.