Volgend jaar komt de nieuwe generatie Honda CR-V naar Europa. Die wordt in ieder geval niet leverbaar met een dieselmotor, maar Honda heeft een alternatief: hybride.

Honda laat op de autoshow van Frankfurt volgende week de CR-V Hybrid Prototype zien. Dat is de voorbode van de Europese versie van de nieuwe CR-V. Honda onthulde de CR-V voor de Amerikaanse markt ongeveer een jaar geleden al. Maar dat is dus niet alles, want onder de motorkap van dit studiemodel schuilt hybridetechniek.

De CR-V Hybrid Prototype heeft een 2.0 i-VTEC benzinemotor en een elektromotor. Volgens Honda is een gewone automaat overbodig, in plaats daarvan monteert het merk een ‘fixed gear’ versnellingsbak die zorgt voor een soepele overdracht van het motorkoppel. Technische details en cijfers ontbreken nog.

Het systeem kan in drie standen functioneren: EV, Hybrid Drive en Engine Drive. In de EV-stand rijdt de auto volledig elektrisch, in Hybrid Drive probeert het systeem het samenspel tussen brandstof- en elektromotor zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de stand Engine Drive is vooral geschikt als je op de snelweg rijdt of snel wilt accelereren.

Honda kondigt aan dat de nieuwe CR-V in de loop van 2018 naar Europa komt, in ieder geval met een 1.5 i-VTEC benzinemotor en níet met een diesel. Hybridetechniek zou een mooie vervanger zijn, maar het is nog niet zeker of de CR-V Hybrid in productie gaat.