Lotus Evora GT430

De nieuwe eigenaar van Lotus, de Chinese Geely-holding, wil flink investeren in het merk. Het verzet daarbij wel de bakens.

De Zhejiang Geely Holding Group, sinds vorig jaar eigenaar van het sportieve merk Lotus, heeft plannen om dit Britse merk opnieuw te laten floreren. De Chinese holding voerde eerder succesvol een reorganisatie uit bij Volvo, een ander dochtermerk. Lotus zou 1,5 miljard Britse pond aan investeren ontvangen van Geely, omgerekend meer dan 1,67 miljard euro. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Er moeten natuurlijk nieuwe modellen komen; de Lotus Elise en Exige dateren al van 2011 en de Evora zelfs van 2009. Maar de investeringen zijn vooral bedoeld voor faciliteiten en personeel. Zo staat uitbreiding van het Lotus-hoofdkwartiek in het Britse Hethel op het programma, inclusief tweehonderd extra technici op de loonlijst. Er wordt een tweede fabriek gebouwd in Groot-Brittannië, mogelijk voor de aanstaande SUV. Ook komt er een nieuwe design studio, tevens innovatiecentrum in Engeland.

En hoewel er te zijner tijd mogelijk ook in China Lotus-modellen gebouwd zullen worden - voor de markt in het verre Oosten - blijft Lotus een Brits merk. Geely-topman Li Shufu: "We zien geen enkele reden om 50 jaar gecombineerde ervaring naar China te verhuizen; laat hen doen wat ze het beste kunnen in Groot-Brittannië."

We zien geen enkele reden om naar China te verhuizen; laat hen doen wat ze het beste kunnen in Groot-Brittannië

Hoewel Geely de investeringen nog niet wil bevestigen, laat het per email weten dat 'Geely volledig toegewijd is om Lotus te herstellen in een leidend, wereldwijd luxemerk'. Huh? Inderdaad, vorig jaar reeds liet Geely doorschemeren dat het een andere koers wil varen met Lotus, een toekomstbestendiger richting. In plaats van de 'hardcore', compromisloze performancemodellen die het nu bouwt moet Lotus de concurrentie aangaan met auto's van luxere sportmerken als Porsche en Ferrari. 

Het Lotus-investeringsplan maakt dan ook deel uit van Shufu's visie om de Geely-autogroep net zo groot te maken als de Toyota Groep of de Volkswagen Groep. Onder de Geely Groep vallen onder meer Volvo, Lynk & Co en Polestar en in Azië het eigen merk Geely. Verder heeft de holding aandelen in Mercedes' moederbedrijf Daimler. Het is voornemens de 49 procent aandelen in Lotus snel uit te breiden naar 51 procent. Nu nog is de meerderheid in handen van de Maleisische partner Etika Automotive, gelieerd aan voormalig Lotus-eigenaar Proton.