Rolls-Royce presenteert zijn eerste SUV ooit: de Cullinan. Die biedt de luxe van de Phantom, maar dan verpakt in een hoekige SUV-koets.

Hij is vernoemd naar een diamant uit de Britse krooncollectie. Het is duidelijk: de Rolls-Royce Cullinan is een belangrijke auto voor het merk. De eerste SUV ooit van Rolls-Royce is niet zomaar een hoge Phantom, de auto zou ook daadwerkelijk ver moeten kunnen komen in het terrein. De Cullinan heeft standaard vierwielaandrijving en vierwielbesturing.

Het typische ‘vliegend tapijt-gevoel’ dat elke Rolls-Royce kenmerkt is ook bij de Cullinan aanwezig, dankzij zelf-nivellerende luchtvering en elektronisch aangestuurde dempers.
De Cullinan is de meest praktische Rolls-Royce ooit. De kofferbak is 560 liter groot en de achterbank kan in drie delen elektrisch omlaag worden geklapt voor maximaal 1.930 liter laadruimte. Naar Ikea met je Rolls, het kan vanaf nu. Naast de gewone achterbank biedt Rolls-Royce ook de Individual Seat-optie aan, met twee luxe stoelen en een vaste middentunnel met minibar. Een glazen wand scheidt de passagiers van de chauffeur. De eigenaar kan ook zelf achter het stuur kruipen, want volgens Rolls-Royce is de Cullinan een leuke auto om mee te rijden. Het relatief kleine stuur met dikke rand zou daarvoor symbool staan.

De eerste SUV van Rolls-Royce is 5,34 meter lang, 2,16 meter breed en meet in de hoogte 1,83 meter. Onder de immense motorkap ligt een V12-motor met een cilinderinhoud van 6,75 liter. Het vermogen is 571 pk en het koppel maar liefst 850 Nm. De Cullinan kan een topsnelheid van 250 km/u bereiken. Het verbruik? 15 l/100 km (1 op 6,6).

De Cullinan wordt later dit jaar leverbaar in Nederland, de prijs is nog niet bekend.