Goed nieuws: Kia is begonnen met het afleveren van de e-Niro. De compacte SUV Niro heeft als hybride al de nodige populariteit verworven en we verwachten dat dit met de komst van de elektrische uitvoering alleen maar toeneemt. Het merk heeft bij het elektrificeren geen concessies gedaan en veel inspanningen verricht om het elektrisch rijden te veraangenamen. Tel daarbij op dat het rijbereik, de prijs en de bijtelling zeer aantrekkelijk zijn. In dit artikel vind je alle informatie over deze auto.

De Kia e-Niro is technisch verwant aan de Hyundai Kona Electric. Maar in afmetingen overtreft de elektro-Kia z’n broertje. Zo is de e-Niro met 4,375 meter langer dan de Kona en met 1,805 meter ook wat breder, terwijl hij in hoogte (1,570 meter) geen millimeter onderdoet. Met name de achterpassagiers hebben de ruimte, zo merkten we tijdens de eerste kennismaking al op. Maar het is vooral de bagageruimte van 451 liter waarmee de elektrische Niro de Kona in de schaduw zet. Met de achterbank neergeklapt is er zelfs maximaal 1.405 liter beschikbaar. Het zet de toon: Kia doet bij het elektrificeren van de Niro geen concessies.

De Kia e-Niro oplaadaansluiting zit achter de gesloten grille

De aanwezigheid van het accupakket zorgt niet voor ruimteverlies want de batterijen liggen onder de bodem van de auto. Daardoor heeft de auto tegelijkertijd een laag, centraal zwaartepunt en autoliefhebbers weten wat dat betekent: een stabiele wegligging en prettige rijeigenschappen. De elektrische SUV is voorzien van onafhankelijke achterwielophanging – iets dat het rijcomfort eveneens ten goede komt.

Het moderne cross-over design van de hybride en plug-in hybride Niro-uitvoeringen heeft Kia behouden. Enkele kleine, specifieke designdetails kenmerken de vijfdeurs-EV. Op de foto’s zie je bijvoorbeeld de gesloten grille (waarachter de oplaadaansluiting verscholen zit), nieuwe luchtinlaten, afwijkend getekende led-lichten, speciale lichtmetalen wielen en subtiele, blauwe sierelementen. Vergelijkbare accenten verfrissen ook het interieur. De stroomlijning van de elektrische auto is, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29, net iets beter dan die van z’n hybride broeders. Dat is belangrijk om minder elektriciteit te verbruiken en dus een groter rijbereik te realiseren. Kia heeft verder maatregelen getroffen om windgeruis en weggeluiden zoveel als mogelijk te minimaliseren.

Twee aandrijflijnen

De e-Niro die nu op de wegen verschijnt heeft een elektromotor met 204 pk vermogen die de voorwielen aandrijft. Schakelen tussen voor- en achteruit rijden gebeurt door middel van een ‘shift-by-wire’ draaiknop op de middentunnel. In plaats van een traditionele ‘versnellingspook’ gebruik je de knop om de juiste stand te kiezen voor bijvoorbeeld achteruitrijden of inparkeren.

Motoren Kia e-Niro
Accupack Soort motor Vermogen Koppel 0-100 km/u-sprint Max. snelheid Verbruik* CO2-uitstoot*
64,0 kWh  elektro-motor

150 kW/

204 pk

395 Nm 7,8 sec. 167 km/u 15,9 kwh/100 km 0 g/km
39,2 kWh **  elektro-motor

100 kW/

136 pk

395 Nm 9,8 sec. 155 km/u 15,2 kWh/100 km 0 g/km

* gemeten volgens de WLTP-methode

** pas eind 2019, begin 2020 leverbaar

Het accupakket – samengesteld uit lithium-ion-polymeer (‘LiPo’) batterijen – heeft een capaciteit van 64 kWh. Op een lading stroom kun je daarmee maximaal 455 km rijden, bij een gemiddeld verbruik van 15,9 kWh/100 km. Dat zijn natuurlijk theoretische waardes, maar we verwachten in de praktijk toch ook een prima rijbereik, van 350 km tot wel 400 km.

Vanaf eind 2019 zal daarnaast een e-Niro te bestellen zijn met een krachtbron van 136 pk en een batterijpack waarvan de capaciteit 39,2 kWh bedraagt. Die is (in theoretie) nog altijd goed voor een actieradius tot 289 km. En de accu’s opladen aan een snellader hoeft niet lang te duren, zie de officiële cijfers in de tabel hieronder. Al na een half uurtje laden zou je (theoretisch) weer 220 km verder kunnen rijden.  

Accupakketten Kia e-Niro
Batterij-soort Capaciteit Actieradius Oplaadtijd laadpunt Snellaadtijd (80%) 50 kWh-punt Snellaadtijd (80%) 100 kWh-punt
LiPo 64,0 kWh 455 km 10 uur 30 minuten 42 minuten 31 minuten
LiPo 39,2 kWh * 289 km n.n.b. n.n.b. n.n.b.

* pas eind 2019, begin 2020 leverbaar

De Kia e-Niro kan worden geladen aan een AC-laadpaal met maximaal 7,2 kW, via een Type 2 (‘Mennekes’)-stekker. Voor snelladers heeft de EV een kabel met CCS Combo-stekker. Met deze stekkers kun je bij zo’n beetje alle laadpalen in Nederland terecht. Kia belooft verschillende laadvoorzieningen voor de auto te gaan aanbieden zodra de leveringen van de elektro-Niro op gang komen.

Slim energiebeheer

Het grote rijbereik dankt de e-Niro voor een deel aan slim energiebeheer. Er wordt bijvoorbeeld elektriciteit teruggewonnen wanneer de bestuurder het ‘stroompedaal’ loslaat, ook als er niet geremd wordt. Het Eco Driving Assistant System (Eco DAS) ondersteunt de automobilist bij deze en andere besparende voorzieningen. Zo geeft het bijvoorbeeld bij het naderen van een kruispunt aan op welk moment het ‘coasten’ kan beginnen. Om extra efficiëntie te behalen zijn de functies namelijk ook gekoppeld aan het navigatiesysteem. De flippers achter het stuur zijn niet om mee te schakelen, maar om de hoeveelheid stroomregeneratie te kiezen.

Eco Driving Assistant System ondersteunt energiebesparende voorzieningen e-Niro

Want ook de rijstijl is natuurlijk van invloed op het stroomverbruik; daarom kun je naast de Normal- en Sport-rijstijlen kiezen uit de standen Eco en Eco+. Deze dempen de acceleratie en – in Eco+-modus – de topsnelheid enigszins, maar ze kunnen je nét die extra kilometers geven die je nodig hebt om probleemloos op je bestemming aan te komen met een bijna lege accu.

Net als de Hyundai Kona heeft de elektrische Niro een aparte warmtepomp voor de cabineverwarming. Zo gaat de energie hiervoor niet ten koste van de actieradius. Ook het batterijpack is voorzien van een eigen verwarmingssysteem, dat tijdens het laden eventuele nadelige gevolgen van kou minimaliseert.

Standaard al een ruime uitrusting

De Kia e-Niro is in tien lakkleuren te bestellen. De cabine heeft naast de blauwe accenten glanzend zwarte afwerkingstrips op de portierbekleding. De 64 kWh-Niro is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Al vanaf de instapversie DynamicLine is de SUV voorzien van een uitgebreide uitrusting. Standaard zijn onder meer een achteruitrijcamera, parkeersensoren achter, lichtmetalen wielen, lederen afwerking en verwarming van het stuurwiel, stoelverwarming voorin, een lichtsensor en mistlampen vóór.

Het 7 inch digitale instrumentencluster geeft EV-specifieke informatie, zoals laadstatus en dichtbijgelegen oplaadpunten. Ernaast bevindt zich een even groot multimediascherm. Dat dient onder andere voor het navigatiesysteem met TomTom Live Services, de Bluetooth-connectiviteit die via het stuurwiel te bedienen is en voor smartphone-ondersteuning via Apple CarPlay en Android Auto. Een autonome rijbaan-volgassistent, noodremsysteem, adaptieve cruise control en grootlichtassistent zijn eveneens aanwezig.

Op de topversie ExecutiveLine zitten verder ook zaken als dodehoekdetectie, parkeersensoren vooraan, privacy glass, lederen bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, stoelverwarming achterin, een JBL Premium Sound System en een draadloos (inductie) oplaadstation voor smartphones. De ExecutiveLine beschikt over een 8 inch navigatiesysteem.

Aantrekkelijke prijzen en bijtelling

Het mooiste is: ondanks alle technische snufjes en de uitgebreide uitrusting is de emissieloze Kia Niro al vanaf 42.510 euro te koop. De bekende Kia-garantie van 7 jaar (of 150.000 km) geldt daarbij ook voor de elektromotor en het batterijpakket.

Prijzen Kia e-Niro
Accuversie Uitrustingsniveau Consumentenadviesprijs vanaf Bijtelling per maand vanaf*
64,0 kWh DynamicLine 42.510 euro 53 euro
64,0 kWh ExecutiveLine 45.510 euro 57 euro
39,2 kWh** n.n.b. n.n.b.

* bij 38,1 procent inkomstenbelasting

** pas eind 2019 te bestellen

Op het moment van schrijven onderzoekt Kia nog of het de e-Niro ook met private lease zal aanbieden. Zakelijke rijders kunnen de SUV via Kia Autolease rijden met Full Operational Lease. Voor een contract van 60 maanden met een kilometrage van 100.000 km beginnen de leaseprijzen bij 539 euro per maand, exclusief btw.

Ondanks de uitgebreide uitrusting is de Kia e-Niro al vanaf 42.510 euro te koop

Omdat de catalogusprijzen van de cross-over onder de 50.000 euro liggen, valt de bijtelling ook in het nieuwe jaar volledig onder het 4 procentstarief. Dat dit gunstig uitpakt blijkt wel uit het netto bijtellingsbedrag vanaf slechts 53 euro per maand voor bovengenoemd contract. 

Is alles wat er over de Kia e-Niro te melden valt dan positief? Helaas, er is toch een minpuntje: de levertijd. Er zijn inmiddels al zoveel bestellingen bij Kia binnengekomen dat de levertijden ten tijde van publicatie zijn opgelopen tot circa een jaar.

Aanvullende informatie

Voor wie op zoek is naar een emissieloze, eigentijdse SUV cross-over is de Kia e-Niro een goede kandidaat. Compromisloos in ruimte, design, rijeigenschappen en financieel behoorlijk bereikbaar. Daarnaast hebben Kia en moederbedrijf Hyundai de moeite genomen om elektrisch rijden zo aangenaam mogelijk te maken: met een lange actieradius, slim energiebeheer en diverse rijhulpsystemen. Meer over de Kia e-Niro vind je via onderstaande links.