Wanneer het laatste nieuwe model van Lotus op de markt kwam kunnen we ons niet eens meer herinneren. Maar het merk maakt dat in een klap goed met de Evija. Maak kennis met een elektrische supercar met 2.000 pk!

Nee, er staat geen nul teveel. De Lotus Evija heeft echt 2.000 pk vermogen en 1.700 Nm koppel, dat wordt geleverd door vier elektromotoren. Accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden kunnen wel meer supercars, maar vanuit stilstand in 9 seconden 300 km/u bereiken is Formule 1-waardig. Bizar is het beste woord dat we hiervoor kunnen bedenken. De topsnelheid van de nieuwe supercar is 320 km/u.

De batterijen, met een capaciteit van 70 kWh, liggen achter de bestuurder onder een glazen plaat. Volgens Lotus kan de Evija hiermee een rijbereik van 400 kilometer realiseren. Opladen kan via een 350 kW-snellader in 18 minuten en in 12 minuten zijn de batterijen al voor 80 procent opgeladen. De Evija weegt ondanks het forse accupakket slechts 1.680 kilogram. Voor een Lotus is dat zwaar, maar voor een elektrische supercar niet. Het gewicht van de koolstofvezel monocoque is bijvoorbeeld maar 129 kilo.

De Evija is een auto van extreme getallen, maar ook de vormgeving kun je gerust extreem noemen. De voorkant met de laserkoplampen ziet er nog relatief beschaafd uit, maar de achterkant met de aerodynamische tunnels, die met leds worden verlicht, is uniek. De uitgang van de tunnels is met opvallende, rode led-verlichting gemarkeerd. Ook het interieur is bijzonder, met een digitaal instumentenpaneel en een grote ‘balk’ als middenconsole, met daarop heel veel aanraakknoppen voor de bediening van zo’n beetje alle functies. Het bijna rechthoekige stuur is net als bij een Ferrari voorzien van een rode draaiknop met rijstanden.

Lotus gaat slechts 130 exemplaren bouwen van de Evija. De prijs bedraagt omgerekend zo’n 1,88 miljoen euro. Exclusief belastingen. Als je er een wilt, dan kun je voor een aanbetaling van iets meer dan 276.000 euro een exemplaar reserveren. De productie van ‘de krachtigste straatauto ooit’ begint in de loop van volgend jaar.