Ferrari verraste de wereld deze week met de onthulling van de Roma, een nieuw coupémodel aan de onderkant van het assortiment. De Roma is in veel opzichten anders dan de andere modellen van het beroemde merk.

Neem alleen al het ontwerp van de Ferrari Roma, dat behoorlijk minimalistisch is in vergelijking met de andere Ferrari-modellen. Alle overbodige dingen zijn weggelaten of verstopt. Zo zit in de achterruit een spoiler verwerkt, die alleen in werking treedt op hoge snelheden. De deurgrepen zijn verzonken, er prijkt geen Ferrari-schild op de voorschermen en zelfs de grille is geminimaliseerd tot een in carrosseriekleur uitgevoerd paneel met alleen de hoognodige openingen. Volgens Ferrari zijn er in het ontwerp elementen gebruikt van iconische Ferrari’s uit de jaren ‘50 en ‘60, zoals de 250 GT-modellen.

Ook het interieurconcept is helemaal nieuw. Er zijn aparte zitgedeeltes voor de bestuurder en de passagier. Net als de F90 Stradale, de hybride supercar die Ferrari eerder dit jaar presenteerde, heeft de Roma een volledig digitaal instrumentenpaneel met een maar liefst 16 inch groot beeldscherm. Dat is naar eigen smaak te configureren. Vanaf het stuur zijn de meeste functies van de auto via aanraakknoppen te bedienen. In de middenconsole is een tweede beeldscherm van 8,4 inch aangebracht en alsof dat nog niet genoeg is beschikt de passagier voorin ook nog over een eigen aanraakscherm. De Roma heeft een achterbank, maar die is alleen geschikt voor kinderen of eventueel bagage – als aanvulling op de 272 liter grote kofferbak.

Halfbroer

De Roma deelt zijn techniek met de Portofino, die je min of meer kunt zien als het cabrio-broertje van het nieuwe model. Toch is 70 procent van de onderdelen van de voertuigbasis nieuw, met als belangrijkste doel om de auto lichter te maken. De Ferrari Roma weegt 1.474 kilo en dat gewicht is exact gelijk verdeeld over de voor- en achteras. Het model beschikt over geavanceerde gripsystemen, zoals Side Slip Control waarmee je als bestuurder gecontroleerd kunt driften. Ook de Ferrari Dynamic Enhancer is aanwezig, dit systeem zorgt met gerichte remingrepen op de wielen dat de auto bij gripverlies in de bocht in het spoor blijft. Voor het eerst levert Ferrari ook rijhulpsystemen als cruise control met afstandsradar en een rijbaanassistent.

Het merk maakte bij de onthulling al bekend dat de V8-motor een vermogen van 620 pk heeft, 20 pk meer dan in de Portofino. Ferrari heeft de achtcilinder uitgerust met een partikelfilter om de uitstoot van schadelijke deeltjes te beperken. Extra kleppen in het nieuwe uitlaatsystemen moeten zorgen voor een mooi geluid.

De Ferrari Roma komt in het voorjaar van 2020 naar Nederland. De prijs is nog niet bekend, maar zal rond die van de Portofino (zo’n 245.000 euro) komen te liggen.