Mooi meegenomen. Dat is wat Subaru gedacht moet hebben bij de beslissing om de Trezia op de markt te brengen. De mini-MPV is namelijk een technische kopie van de Toyota Verso-S, met slechts een aantal ‘eigen’ kenmerken. Toch is het aanbieden van een compacte MPV mooi meegenomen voor Subaru, want het is een model in een populair segment. Tot nu toe is Subaru nooit een merk van de grote aantallen geweest, maar ze heeft in Nederland wel een uiterst trouwe en tevreden aanhang. Wat heeft de Trezia bestaande en wellicht nieuwe Subaru-rijders te bieden?

De Trezia onderscheidt zich op het uiterlijke vlak van de Verso-S met andere koplampen, een nieuwe grille en afwijkend ingedeelde achterlichten. Het conventioneler vormgegeven front van de Trezia vind ik persoonlijk beter geslaagd dan het futuristische IQ-design van de Toyota. Het maakt de Trezia tegelijkertijd ook een tikkeltje gewoontjes, zeker in combinatie met de onopvallende zilvergrijze lakkleur.

Veelgehoord aankoopargument

Bij het betreden van de Trezia zal de prettige en hoge instap in positieve zin opvallen. Dit is een veelgehoord aankoopargument voor met name ouderen als zij een auto in dit segment zoeken. Het goede overzicht op het verkeer is fijn voor alle leeftijden. Als bestuurder kijk je uit over een origineel vormgegeven dashboard, opgevrolijkt met aluminiumkleurige panelen en een leuke ‘finish’ op de kunststof toplaag. In negatieve zin vallen de displays van de radio en boordcomputer op, die met hun oranje verlichte achtergrond en ‘rekenmachinecijfers’ verouderd overkomen. Een noemenswaardig verschil met de Verso-S is dat duurdere opties zoals een volautomatische klimaatcontrole en een navigatiesysteem met touchscreen helaas niet leverbaar zijn. Ook cruise control is – overigens op geen van beide – affabriek leverbaar, maar wordt gelukkig wel aangeboden als dealeroptie.

Een prettige zit is in de Trezia snel gevonden en de stoelen bieden voldoende steun voor langere ritten, maar het is jammer dat de stoelhoogteverstelling is voorbehouden aan de bestuurder. Als je de wagenlengte van krap vier meter in ogenschouw neemt, biedt de auto achterin opvallend veel beenruimte. Vreemd is wel dat bergvakken aan de achterzijde van de voorstoelen ontbreken en de hoeveelheid extra opbergruimte in het interieur valt voor een MPV als deze sowieso een beetje tegen. De flexibiliteit van de bagageruimte beperkt zich tot een dubbele bodem en handige hendels om de achterbank in twee ongelijke delen mee plat te leggen. Zo breidt je de laadruimte uit van een respectabele 363 liter naar een ruime 1.300 liter, met bovendien een vlakke laadvloer.

Een ander opmerkelijk verschil met de Verso-S is de besturing, die bij de Trezia een stuk directer is.

Levendiger

In de test met de Toyota Verso-S viel op dat de motor niet erg krachtig overkwam. De hier geteste Subaru Trezia heeft dezelfde 99 pk sterke 1.3 motor, maar deze heeft meer kilometers gereden en komt levendiger over. De gaspedaalrespons is enthousiast, maar de kracht in het middelste toerengebied valt tegen. Er is voldoende souplesse onderin, wat een rustige rijstijl met lage toerentallen mogelijk maakt. Wil je meer pit, dan zul de Trezia hoog in de toeren moeten jagen om wat van die pk’s te voelen en dat gaat gepaard met een hoop herrie. Het gaspedaal zelf maakt het gemis van cruise control in de testauto extra vervelend, want de bediening ervan is licht en je moet wel een hele vaste rechtervoet hebben om de snelheid constant te houden. De bediening van de koppeling kent eenzelfde hinderlijke gevoeligheid en daardoor een slecht te doseren aangrijpingspunt. Schakelen doet de Trezia daarentegen als de beste en de hooggeplaatste versnellingspook ligt perfect in lijn met de stuurhouding van de rechterhand.

Een ander opmerkelijk verschil met de Verso-S is de besturing, die bij de Trezia een stuk directer is. De Subaru reageert op hogere snelheid bijna nerveus op iedere beweging van het fijn in de hand liggende stuurwiel. Dat is opletten geblazen, want wie even afgeleid raakt, is zo uit koers. Op B-wegen is de Trezia beter in zijn element en is hij desgewenst hard door bochten te jagen. Toch is de onderstelafstemming twijfelachtig, met een slappe vering en relatief harde demping. Dit resulteert in een overhellende koets in bochten en een stoterig weggedrag op drempels en oneffenheden.

De versnellingspook ligt perfect in lijn met de stuurhouding van de rechterhand

Op het gebied van zuinigheid blinkt de Trezia evenmin uit, maar scoort hij met een testverbruik van 1 op 13,4 ook niet slecht. Het is jammer dat een start/stop-systeem ontbreekt en dat de motor – ondanks een zesde versnelling – bij 120 km/u behoorlijk duidelijk te horen is. Wellicht dat de niet in de Verso-S, maar wel in de Trezia leverbare 1.4 dieselmotor een fijner alternatief is. Deze zelfontbrander is ook nog eens leverbaar met een automaat. Een uitvoering die Toyota niet naar Nederland haalt, wat gezien de meerprijs – 5.000 euro voor de diesel, 1.500 euro voor de automaat – wel te begrijpen is. De vanafprijs voor de Trezia 1.3 Intro is met net geen 16.000 euro schappelijk, de Subaru is daarmee 15 euro goedkoper dan de Toyota. Onderlinge uitrustingsverschillen zijn er pas bij de meeruitvoeringen.

Persoonlijke aandacht

De Subaru Trezia is een prima vervoermiddel, maar niet veel meer dan dat. Hij biedt opvallend veel ruimte voor een dergelijk compacte auto, maar de flexibiliteit van het interieur is niet onderscheidend in deze klasse. Duurdere concurrenten als de Opel Meriva en Honda Jazz zijn hun meerprijs wat dat betreft waard. De Trezia is daarmee vergeleken geen hele moderne auto en mist een algehele verfijning. Op het gebied van rijeigenschappen valt de Trezia tegen: de motor heeft een trage krachtsopbouw en de onderstelafstemming kan beter. Ten opzichte van de Toyota Verso-S biedt de Subaru niet veel meer of minder dan een ander uiterlijk, maar de bewezen persoonlijke aandacht en service van de Subaru-dealer zijn sterke pluspunten. Wie daar al jaren tevreden klant is, kent deze kwaliteiten en Trezia-rijders doen zodoende onder de streep toch een prima koop. De Verso-S zal echter geen serieuze bedreiging vormen voor de Subaru. De echte dreiging komt uit Koreaanse hoek, van de Kia Venga en Hyundai ix20. Welbeschouwd zijn dat betere keuzes voor hetzelfde geld. Of wat te denken van een wegenbelastingvrije Honda Jazz Hybrid?