In de auto-industrie is het gebruikelijk dat een cabriolet na de coupé wordt gepresenteerd. Zo niet bij BMW, want de nieuwe 6 Serie Cabrio en Coupé volgen de maat van de seizoenen. Toen de 6 Serie begin dit jaar klaar was, koos men er bewust voor om de Cabrio als eerste op de markt te brengen. En waarom ook niet? Het is voor de vroege klanten geweldig dat ze deze zomer al kunnen genieten van het open rijden in hun verse ‘Zes’. Laat de coupérijder in het najaar maar lekker de blaadjes en de regen van zijn voorruit wissen, dan gaan wij nu genieten van de mooi-weervariant van BMW’s nieuwe topcoupé.

Bewaart BMW met deze aanpak het lekkerste voor het laatst? Rationeel gezien misschien wel, want een coupé is doorgaans weersbestendiger, stiller, lichter, stijver, sneller en goedkoper. Al deze zaken zijn overigens prima voor elkaar bij de 6 Serie Cabrio, maar de coupé zal ongetwijfeld net even iets beter zijn. Toch speelt rationaliteit natuurlijk een ondergeschikte rol. De cabriorijder houdt van wind door z’n haren en de zon op z’n bol en is niet te verlegen om opvallend door het landschap te cruisen.

Het eerste dat ik na het starten van de 6 Serie doe, is de kap openen. Als je het niet op de oprit wilt doen, kan dat uiteraard - tot 40 km/u – ook rijdend. De hele exercitie van openen (19 seconden) of sluiten (24 seconden) neemt even wat tijd in beslag, waarbij je de knop ingedrukt moet houden en dus je rechthand vrij moet hebben. Voor het schakelen heb je die hand in elk geval niet nodig, want de 6 Serie is er uitsluitend met een automaat.

Geduld wordt beloond, met geopende kap wordt de ware schoonheid van de nieuwe 6 Serie blootgelegd. Het slank vormgegeven koetswerk doet zijn veelbesproken voorganger vergeten. De nieuwe Zes komt door zijn lijnvoering over als een variant van de 5 Serie, terwijl de vorige met zijn typische ‘Bangle-design’ qua ontwerp sterk leunt op de vorige 7 Serie.

De geluidssensatie is beschaafd, de prestaties zijn van een sportwagen

Openluchtconcert

Als de zinderend mooie lijnen van de 6 Serie nog niet voor voldoende bekijks zorgen, dan vestigt het openluchtconcert dat de motor geeft wel de aandacht op zich. De 408 pk sterke 4,4 liter V8 van deze 650i klinkt zwaar, zonder overdreven aanwezig te zijn. Wanneer je open rijdt, worden de inzittenden en passanten getrakteerd op een diepe roffel die tussen de 2.000 en 3.000 tpm lekker hoorbaar is. Daarboven slaat de V8 hogere tonen aan, maar hij blijft tot het einde van het toerenbereik beschaafd en gepolijst klinken. Een vreemde gewaarwording als je voelt met welke gewelddadige acceleratie dit gepaard gaat, want de 650i klinkt niet zo snel als ‘ie is. In minder dan vijf tellen spurt de bijna twee ton zware convertible naar de 100 km/u, met tussentijds razendsnelle schakelacties van de achttrapsautomaat. Deze schakelt en klinkt als had hij een dubbele koppeling, inclusief de bijbehorende plofjes uit de uitlaat. Schijn bedriegt, want de transmissie heeft een conventionele koppelomvormer. Deze automaat schakelt voortreffelijk en maakt goed gebruik van de overvloedige trekkracht. De motor hoeft hooguit 2.000 tpm te draaien om vlot door het verkeer te gaan. Daarbij reageert de BMW lekker vinnig op het gaspedaal en is het turbogat nihil. Wanneer je dieper het gas intrapt, schakelt de automaat hooguit één trapje terug. Toerentallen net boven stationair zijn heel normaal. Vanaf 50 km/u kan de bak de zesde versnelling inleggen en vanaf 80 km/u gaat ‘ie naar het achtste verzet.

Zet je de automaat in de sportstand, dan reageert ‘ie nog alerter op het gas. Boven de 3.000 tpm voel je niet alleen de twee turbo’s in je rug duwen, maar ook brute achtcilinderkracht. Wel rijdt de sportstand minder relaxed. Wil je toch die sportieve sensatie, dan kun je beter zelf het heft in handen nemen. Het is namelijk veel leuker om zelf te schakelen met de versnellingshendel of middels de flippers achter het stuur. Deze reageren voorbeeldig op de toppen van je vingers, want ze zijn zowel bij op- als terugschakelen zeer direct. Het stelt je in staat om heerlijk door te halen in de gekozen versnelling, of prachtig af te remmen op de motor bij het naderen van een kruising of bocht.

Slechts twee omwentelingen

Met de optionele Active Steering voelt de 6 Serie compacter aan dan hij daadwerkelijk is. Van uiterst links naar uiterst rechts is de maximale stuuruitslag slechts twee omwentelingen, wat in de praktijk betekent dat je minder ver hoeft in te sturen dan je gewend bent. Zo kun je zelfs op rotondes je handen op de ‘kwart voor drie’-positie houden. De 6 Serie heeft een lekker direct stuurgevoel, hij voelt heel natuurlijk en nimmer nerveus aan. Ook op hoge snelheid blijft de 6 Serie vertrouwenwekkend reageren. Het onderstel met instelbare schokbrekers is van ‘comfort’ tot ‘sport’ soepel genoeg, alleen korte oneffenheden worden in de laatstgenoemde vanzelfsprekend wat minder fijntjes geabsorbeerd.

Met geopende kap wordt de ware schoonheid van de nieuwe 6 Serie blootgelegd

Zoals mag worden verwacht van een auto van dit kaliber, kent de carrosserie een goede torsiestijfheid. Dit komt het beste tot uiting in de sportiefste onderstelsetting. Die is zelfs dermate fijn, dat die stand de auto het beste tot zijn recht laat komen. Met name in lange bochten die je met hoge snelheid kunt nemen voel je het hoge wagengewicht anders toch enigszins doordrukken en merk je dat de 6 Serie niet zo lichtvoetig is als een Z4.

Hoewel de 650i opzwepend snel is, nodigt hij niet per se uit tot een gehaaste rijstijl. Het is een auto waar je gemakkelijk rustig mee rijdt, maar ook rustig veel en veel te hard. Het beschaafde karakter van de BMW houdt je zelfbeheersing in de hand. Het verbruik is met verhoogd snelwegtempo en lekker doorrijden rond de 1 op 8 te houden. Geniet je met volle teugen van het krachtspotentieel, dan ga je richting de 1 op 6,5. Vooral in de stad of bij ‘flipperend’ schakelen schiet het brandstofverbruik omhoog.

De sportiefste onderstelsetting laat de auto het beste tot zijn recht komen

Multifunctionele achterruit

Voorin de nieuwe 6 Serie is het genieten van het uitzicht. Niet alleen naar buiten, ook op het fraai ontworpen dashboard. Met name het van contrasterend gestikt leder voorziene middendeel dat bestuurder en passagier scheidt, is een lust voor het oog. Eventuele vrienden of collega’s kunnen beter thuisblijven, want de beenruimte achterin is maar net voldoende voor twee jonge kinderen. Zij kunnen lekker wegzakken in de kuipvormige zittingen. Ruimte voor je voeten is er nauwelijks, tenzij men voorin bereid is hoger te gaan zitten. Een volwaardige vierzitter is de 6 Serie Cabrio ondanks zijn bijna vijf meter lengte dus niet.

De multifunctionele achterruit verdient een speciale vermelding. Dit rechtopstaande raam kan namelijk omlaag terwijl de kap dicht is. Zo kun je toch van extra frisse lucht en een ‘open gevoel’ genieten, als de zon wel erg enthousiast is of als het regent. Met de kap omlaag heb je er juist baat bij om de achterruit omhoog te laten, omdat deze dan dienst doet als windscherm en vervelende luchtwervelingen achter je hoofd reduceert. De kofferruimte tenslotte is mooi afgewerkt en met 300 tot 350 liter (met respectievelijk open en gesloten kap) van een heel bruikbaar formaat.

Natuurlijk is deze 650i als High Executive voorzien van de nodige opties. Als een 7 inch scherm niet groot genoeg is, dan geeft het in de testauto gemonteerde 10 inch scherm een nog uitbundigere satellietweergave van je omgeving. Daarnaast dient het als boordcomputer en je stelt er zo’n beetje alles mee in. De bediening gaat via de bekende iDrive-knop, die iets teveel naar rechts is geplaatst. Het driehoekige ‘Blind Spot’-lampje is mooi weggewerkt aan de binnenzijde van de buitenspiegels en waarschuwt voor auto’s die zich in je dode hoek bevinden. Voor extra zicht in het donker is Night Vision een handige optie, want de nachtlens neemt meer waar dan de gemiddelde mens met het blote oog. Het optionele Head Up-display maakt eveneens indruk. Het systeem projecteert in kleur op je voorruit waar en hoe hard je rijdt, welke rijstrook je moet hebben en welke snelheidslimiet er plaatselijk geldt. Al dat fraais heeft wel z’n prijs, de testauto kost een niet misselijke 166.049 euro. Naast de High Executive uitvoering (10.490 euro extra) zit er dus nog voor bijna 30 mille aan opties op deze auto. Daarmee beconcurreert de 6 Serie Cabrio auto’s als de Jaguar XK, Mercedes SL en heeft hij zelfs een exoot als de Maserati GranCabrio in het vizier.

Zomergast

De BMW 650i is een cabriolet die uitblinkt, zonder het van de daken te willen schreeuwen. De nieuwe 6 Serie excelleert in zo’n beetje alles wat autorijden tot een fijne bezigheid maakt en cabriorijden tot een feestje. Hij rijdt en stuurt compacter dan dat ‘ie is en heeft een fabelachtig fraai vormgegeven interieur. Helaas valt de ruimte achterin voor het formaat een beetje tegen. De rechtopstaande achterruit is een noemenswaardige en unieke feature, die zowel tijdens open als dicht rijden plezierig is. De meeste lof gaat naar de aandrijflijn: die is gewoonweg fantastisch. De geluidssensatie is weliswaar te beschaafd voor het predikaat sportwagen, de prestaties zijn dat absoluut wel. Je zou met minder - de 640i - nog steeds riant bedeeld zijn, maar in de pk-wedloop is er met de M6 zelfs nog meer op komst. Voorlopig blijft de 650i met recht het ‘open’ topstuk van het gamma en een goed getimede zomergast.