Inspelen op gevoel, dat is marketing in een notendop. Tijdens het doorbladeren van een willekeurige autobrochure worden frasen over karakter en ‘hoe goed iets bij jou past’ op je afgevuurd. “Je ogen twinkelen. Je gevoel zegt ja.” Het is slechts een voorbeeld van wat er in de folder van de Audi A1 Sportback staat. Hoe leuk dat ook klinkt, als puntje bij paaltje komt wordt de vijfdeurs A1 Sportback vooral gekocht om… inderdaad, die twee extra portieren. Praktisch gemak biedt immers meer dan slechts een twinkeling in je ogen.

Als ik vraag naar reacties op het ontwerp van de Audi A1 Sportback blijkt niet iedereen wild wordt van het design. Met de dakbogen in contrastkleur en een set leuke wielen is het zeker een prettig autootje om te zien, maar het ontwerp komt overduidelijk uit het Audi-receptenboek. Zet ‘m naast een opgetuigde Mini of Citroën DS3 en je ziet onmiddellijk dat de Duitser de speelsheid mist van die twee. Zo in het donkerblauw en met fraaie 17 inch wielen oogt de A1 vooral netjes – voor wie juist niet zoiets eigenzinnigs wil als een Mini. Een vijfdeurs variant van de A1 lijkt dan ook een logisch stap, iets wat niet enorm hip is oogt ook prima met twee extra portieren. Sterker nog, het ontwerp van de Sportback is wat mij betreft meer in balans dan dat van de driedeurs.

En laten we eerlijk zijn, als je kunt kiezen tussen een driedeurs of vijfdeurs auto dan kies je toch al gauw voor die laatste – als je niet teveel inlevert op design. Je jas op de achterbank leggen? Hop, even het achterportier open. Met z’n vieren op stap? Iedereen stapt zo in. Met z’n vijven op pad kan ook, zonder meerprijs krijg je in plaats van twee zitplaatsen een driezitsbank. Verwacht achterin overigens niet veel ruimte. Voor een auto uit het B-segment is de hoeveel beenruimte acceptabel, maar er zijn ruimere alternatieven. Wat stoort is de beperkte hoofdruimte, het voor de Sportback aangepaste dak ten spijt. De kofferbak is met 270 liter prima bruikbaar, mede door de dubbele laadvloer die de tildrempel verlaagt. Met de rugleuningen van de achterbank omlaag creëer je zo een vlakke laadvloer, waarop je maximaal 920 liter bagage kwijt kunt.

Op niveau

Als je de A1 boven de technisch verwante Volkswagen Polo verkiest, verwacht je daar iets voor terug te krijgen. Dat krijg je dan ook. Het dashboard geeft een ‘Audi-gevoel’ doordat het opgetrokken uit vele zachte, maar bovenal mooie materialen – ook aan de onderzijde van het dashboard valt het niets tegen. Je merkt het ook aan hoe bepaalde onderdelen aanvoelen. Neem de speels gevormde klimaatregelingknoppen, ze voelen gewoonweg goed en ontzettend degelijk aan. Dat klinkt cliché, maar dit soort details geven een bepaald luxegevoel dat weinig automerken bieden. Het binnenste van de A1 is niet heel spannend, maar het geheel klopt gewoon.

Als je de A1 boven de technisch verwante Volkswagen Polo verkiest, verwacht je daar iets voor terug te krijgen. Dat krijg je dan ook.

De Ambition-uitvoering is voorzien van prettig zittende, goed ondersteunende sportstoelen en het met leder beklede stuurwiel is ver naar je toe te halen. Enigszins tegenvallend is het navigatiescherm. Vooral als je dit systeem met dat van – goedkopere – concurrenten vergelijkt, oogt het nogal ‘pixelig’. Ook moet je het scherm met de hand opendrukken, terwijl zelfs een merk als Hyundai daar een mooi knopje voor heeft. Het lijkt misschien mierenneukerij, maar dit is een Audi en dan mag je wat verwachten. Het navigatiesysteem heeft wel een prettige menustructuur en werkt snel en makkelijk.

Niet schokvrij

Wie denkt dat de A1 hetzelfde rijdt als de technisch verwante Volkswagen Polo heeft het mis. Audi heeft er voldoende aan gedaan om ‘m een eigen rijkarakter te geven. De besturing is zwaarder en in het geval van de Ambition-uitvoering komt daar een sportonderstel bij. Daarvan profiteer je vooral in bochten, rond de middenstand is de besturing aan de vage kant en in stadsverkeer is het onderstel wel erg stug. Qua wegligging valt er weinig op aan te merken, de kleine Audi gaat lekker de hoek om en op de grens is hij veilig onderstuurd. Echt opwindend is het allemaal niet, in dat opzicht is de A1 nog mijlenver weg van het rijplezier dat de Mini biedt.

Realistisch gezien ben je minstens 25.000 euro kwijt voor een leuk uitgeruste A1 Sportback

Onder de motorkap zit de bekende 1.4 TFSI-motor met 122 pk. Het is een oude bekende die wellicht over een tijdje minder interessant is. In de zomer komt Audi namelijk met een nieuwe, 140 pk sterke TSI-motor met cilinderuitschakeling - die zelfs zuiniger zou moeten zijn dan de 1.2 TFSI met 86 pk.

Over deze aandrijflijn niets dan lof, het vermogen wordt over een breed toerental verspreid. De pk’s komen vanaf 1.500 tpm lekker naar voren, maar ook daaronder valt er niets te klagen. Er is nauwelijks sprake van een turbogat en de motor is lekker levendig. Bovendien klinkt de dubbele uitlaat buiten nog lekker sportief ook. De zeventraps automaat met dubbele koppeling gaat zonder horten en stoten door de versnellingen heen en houdt het toerental bij normaal gebruik mooi laag. Zolang je rijdt voelt alles perfect en uiterst smooth aan. Rijd je echter vanuit stilstand weg, dan schakelt de automaat niet altijd even prettig. In de eerste versnelling reageert ‘ie vaak zenuwachtig en wat schokkerig. Dat is zonde, want verder rijdt de Audi erg fijn. Ook het start-/stopsysteem is niet foutloos, de auto trilt behoorlijk als de motor weer aanslaat. Het is toch wel vreemd dat Audi - en bijvoorbeeld ook BMW - dit niet onder de knie hebben, terwijl er goedkopere merken zijn die dat wel lukt. Het gemiddelde verbruik is met 1 op 11,1 niet indrukwekkend, maar gezien de vele stadskilometers verklaarbaar. Met meer snelwegkilometers is 1 op 14 haalbaar.

Dure aanschaf

Het prijsverschil tussen de driedeurs A1 en deze vijfdeurs Sportback is 790 euro, dus dat valt te overzien. Het is alleen de uiteindelijke prijs die de geteste, goed aangeklede A1 Sportback in de weg zit. Een blik op de prijskaart leert dat deze A1 een slordige 33.000 euro moet kosten, wat veel geld is voor een compacte auto. Realistisch gezien ben je minstens 25.000 euro kwijt voor een leuk uitgeruste A1 Sportback. Ik vind dat veel geld voor wat de Audi biedt. De twinkeling waar het merk het over heeft, voel ik niet. In plaats van de toekomstige eigenaar in het hart proberen te raken, is het wellicht beter om hem of haar met een lagere prijs tegemoet te komen. Dat zou zomaar de drempel tot aanschaf kunnen verlagen, want de Audi A1 Sportback is verder een hele prettige auto.