Na de test van de elektrische Mercedes-Benz A-Klasse E-CELL is het nu tijd voor een ander uiterste van het Stuttgartse gamma: de GL-Klasse. Een zevenpersoons terreinmastodont met een overdaad aan ruimte en luxe. Een auto van binnenspiegelvullend formaat, waarvoor je prompt naar de rechterbaan verhuist. Met deze vijfspaaks AMG-wielen zou ‘ie bovendien zo in een videoclip van rapper 50 Cent kunnen, maar toch is niet alles ‘fout’ en over the top aan deze GL. De befaamde BlueTEC-technologie kan naast de uitstoot, ook het geweten van de eigenaar zuiveren.

Je beweegt in deze zwarte GL met 21 (!) inch lichtmetalen wielen niet onopgemerkt door het verkeer. Het is een auto die onwillekeurig toch de aandacht trekt en niet alleen positieve reacties oproept. Deze Benz is niet gewoon stoer, maar simpelweg intimiderend en provocerend. Dat is tegelijkertijd ook zijn aantrekkingskracht, met een ‘wie doet mij wat?’-uitstraling. De GL en zijn bestuurder zijn nergens bang voor en door de grote bodemvrijheid gaat de auto ieder obstakel onverschrokken te lijf. Het is dan ook geen wonder dat de GL een populair en graag gezien model is in het land van onbegrensde mogelijkheden. Het onaantastbare gevoel vervult op treffende wijze the American Dream.

Terug naar het nuchtere Nederland, waar de GL zeldzamer is dan een Porsche 911. Waar die laatste een voor de hand liggend aankoopmotief heeft, daar onderscheidt de GL zich met binnenruimte die andere Europese terreinwagens overtreft. Zelfs Audi’s massieve Q7 biedt beduidend minder ruimte op en achter de derde zitrij. Slechts enkele Amerikaanse fabrikanten bouwen hun SUV’s zo groot en luxe, maar die hebben niet de bouwkwaliteit van een Mercedes-Benz. In dat opzicht komt er alleen concurrentie uit Japan, in de vorm van de Toyota Land Cruiser V8.

Zoals thuis op de sofa

Ben je in de gelukkige positie om meer dan een ton achter te laten bij de Mercedes-Benz-dealer, dan ben je in elk geval verzekerd van een grandioze reisauto. Voorin zit je vorstelijk, omgeven door luxe en een brede middenconsole. De bewegingsruimte en het overzicht maken elke rit zo ontspannen als thuis op de sofa onderuit liggen, hetgeen ook geldt voor de passagiers op de tweede zitrij. De rugleuning van de achterbank kan eveneens in een relaxstand, of meer rechtop als er een zesde en zevende passagier meereizen. Zelfs op de derde zitrij is het nog aardig uit te houden voor volwassenen, terwijl daarachter nog steeds een bagageruimte van 360 liter overblijft. Met de vanuit het kofferruim elektrisch weg te klappen derde rij omlaag stijgt het laadvolume naar 1.140 liter, alles plat betekent een immense 2.200 liter bagageruimte. Wil je nog meer ruimte, dan kan alleen een bestelauto nog uitkomst bieden.

De GL-Klasse heeft overcapaciteit op alle fronten, behalve onder je rechtervoet

Zijn veelzijdigheid combineert de GL met de luxe van een S-Klasse, met even fraaie dashboardoppervlakken van zachte kunststoffen en lederen dashboardafwerking. Het is slechts het navigatiesysteem van een vorige generatie dat er duidelijk aan herinnert dat dit model al even meeloopt. De LED-strookjes aan de voorzijde weten die vijfjarige leeftijd overigens goed te verbloemen. De Mercedes-Benz-designtaal en de tijdloze oervorm van de mythische G-Klasse (‘Gelände’ voor intimi) zijn geslaagd samengebracht. Alleen hadden de AMG-wielen en de bijbehorende spatbordverbreders naar mijn mening achterwege mogen blijven. Ze zijn smaak- en doelgroepgevoelig, maar in mijn ogen hebben AMG-accessoires op een GL-Klasse net zoveel te zoeken als Snoop Dogg in de Efteling. Het matcht gewoon niet met elkaar.

Hoog in de lucht

Tijdens het rijden blijken de brede banden zich te wreken op het verwerken van korte oneffenheden. Deze komen net iets harder door dan wenselijk en dat is toch een smet op de rijervaring. Het luchtgeveerde Airmatic-onderstel kent drie rijkarakters: ‘comfort’, ‘normal’ en ‘sport’. In de dagelijkse rijpraktijk blijkt ‘normal’ uitstekend te voldoen. Mag het een beetje zachter, dan glijdt de GL in ‘comfort’ nog soepeler over het asfalt. De sportstand doet een serieuze pogingen om het overhellen in het betere bochtenwerk binnen de perken te houden, zonder dat de GL compromisloos hard wordt. Vergeleken met de eerder geteste en op hetzelfde platform staande R-Klasse bieden de verschillende rijstanden meer verschil, terwijl zowel ‘comfort’ als ‘sport’ elk op hun eigen wijze fijner zijn afgesteld.

De Amerikaanse inslag en doelgroep komt ook tot uiting in het stuurgevoel, dat zich niet anders dan indirect en licht laat karakteriseren. De GL is nou eenmaal geen sportieve rijdersauto en met 2.350 kg allesbehalve een lichtgewicht. De vierwielaandrijving draagt bij aan een rotsvaste wegligging, maar als het moet kan een GL-Klasse ook modderlaarzen aantrekken. Bij gebrek aan terreinvaardig rubber is het voor deze test bij ‘softroad’-werk gebleven, maar de aan- en afrijdhoeken zorgen tezamen met een lage gearing en afdaalhulp voor serieuze prestaties off road.

De bewegingsruimte en het overzicht maken elke rit als thuis op de sofa onderuit liggen

Bloemetjes en vlinders

Tot zover het gewetenloze genot van de eigenaar, want het is de BlueTEC-motor die deze GL nog enigszins maatschappelijk verantwoord maakt. Verschillende katalysatoren en de toevoeging van het additief AdBlue neutraliseren het giftige NOx tot onschadelijk stikstof en water, waarmee de 3,0-liter commonrail dieselmotor zich tot de schoonste in zijn soort mag rekenen. De GL 350 BlueTEC voldoet daarmee aan de strenge, toekomstige Euro6-norm. De motor wordt zelfs in het dieselintolerante Amerika als ecovriendelijk alternatief voor de gorgelende V8 benzinemotor aangeboden.

Maar het zijn niet uitsluitend bloemetjes en vlinders die uit de uitlaat komen, je hoest evengoed 244 g/km CO2 de lucht in – goed voor een oranje F-label. Bovendien kent Bluetec-techniek een forse meerprijs. Ten opzichte van een GL 350 CDI BlueEfficiency betaal je voor deze milieuvriendelijke technologie 5.500 euro meer en dan lever je ook nog eens 55 pk en 80 Nm in. Met een vermogen van 210 pk en een reeds bij 1.600 tpm beschikbaar koppel van 540 Nm ben je nog altijd niet ondergemotoriseerd, maar van een overdadige krachtsreserve is bij zo’n zwaargewicht geen sprake. De nieuwste generatie BlueTEC-motor zou met 258 pk een geschikter paar vormen met de GL. De schokvrije zeventraps automaat lijkt heel bewust wat later op te schakelen dan we van andere Mercedessen met zescilinder dieselmotor gewend zijn. Daardoor heb je gevoelsmatig altijd ruim voldoende kracht tot je beschikking. Tot het moment dat je voluit gaat en de motor met een beschaafde grom laat weten dat hij hard moet werken om de GL binnen tien tellen op 100 km/u te krijgen en toch wel een behoorlijk lange aanloop heeft om de topsnelheid van 210 km/u te behalen. Het verbruik wijkt niet veel af van de door de fabriek beloofde 1 op 11. Een testgemiddelde van 1 op 9,5 is alleszins redelijk te noemen, zeker met het de luchtweerstand en het gewicht in het achterhoofd.

Overcapaciteit

De Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC is zowel in de blubber als op het asfalt een alleskunner, die onbegrensde mogelijkheden met mateloos rijcomfort combineert. Zijn overdaad aan ruimte stelt je in staat om het rijgenot en de luxe te delen met zes anderen, terwijl je omgeving blij kan worden van wat er (niet) uit de uitlaat komt. Kies je beschaafdere en comfortabelere wielen in combinatie met bijvoorbeeld een chique donkerrode lakkleur, dan oogt deze Benz meteen een stuk minder aanstootgevend. Toch blijft dat een kwestie van smaak, wat niets af doet aan de veelzijdigheid van het model. De GL-Klasse heeft namelijk overcapaciteit op alle fronten, behalve onder je rechtervoet. Zijn rijkarakter is echter zo ontspannen dat daar prima mee te leven valt.