Dat Audi met de A4 een succesnummer in huis heeft, behoeft geen uitleg. In het Nederlandse straatbeeld wemelt het van de ‘A4-tjes’. Na vier succesvolle jaren van het laatste model is het tijd voor een opfrisbeurt. Ingrijpend is de A4 niet aangepakt, aan een verkooptopper moet je niet te veel veranderen. Je moet ‘m hooguit fijnslijpen. Of dat de Audi-ingenieurs gelukt is, ondervind ik met de fiscaal aantrekkelijke Audi A4 2.0 TDIe.

Het voorkomen van de Audi A4 is nog steeds modern. Autokopers in dit segment zijn vaak gevoelig voor de verleidingen van hypermoderne snufjes en een ‘high tech’ uitstraling. Toen het model in 2007 op de markt kwam, zette Audi met haar led-dagrijverlichting de toon voor zo’n beetje alle autofabrikanten – al waren de grotere Audi’s al eerder leverbaar met de opvallende leds. Je kon toen de led-puntjes van grote afstand tellen. Dat is na het bezoekje aan de plastisch chirurg niet meer het geval. De lichtunits werden strakgetrokken en de nieuwe ‘slangen’ met samengesmolten leds zorgen voor een fraaier geheel. Verder is de grille opnieuw ontworpen en zijn de mistlampen mooier geïntegreerd in de voorbumper.

Lichte wijzigingen

Ook het interieur onderging slechts kleine veranderingen. Je moet goed kijken, maar dan noteer je al snel een lijstje met verbeterde punten. Allereerst kijk je in de nieuwe versie tegen een ander stuurwiel aan. Die heeft nu een rechthoekig hart en de spaken zijn voorzien van chromen randjes. In de middenconsole valt de overzichtelijkere bediening van de climate control op. De sobere uitstraling is gebleven, maar het dashboard toont door de donkerdere grijstinten van de kunststoffen toch hoogwaardig. Bijna alle materialen zijn zacht en sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan. Het aantal knoppen rondom het MMI-systeem werd van acht naar vier teruggebracht, wat het bedieningsgemak ten goede komt. Als extraatje kreeg het beeldscherm een hogere resolutie.

Dit is een Audi om door vier ringetjes te halen

Voorin de A4 heb je een omsloten gevoel, de voorruit staat laag en het dashboard hoog. De zitpositie is goed instelbaar en de stevige zetels bieden een goede zijdelingse steun, hoewel de zitting vrij kort is. De cockpit is overzichtelijk en alle functies zijn vanaf de bestuurdersplek goed te bedienen. Achterin kunnen twee passagiers goed plaatsnemen, al komen lange benen al snel in gevecht met de voorstoelen. Een vijfde, in het midden zittende passagier zal geen fijne zit kunnen vinden. De kofferbak is met 480 liter even groot als die van een BMW 3 Serie en 100 liter ruimer dan die van een Volvo S60.

Adequaat

Die twee auto’s noem ik niet zomaar. De Audi A4 2.0 TDIe, BMW 320D EfficientDynamics en Volvo S60 D4 blijven na 1 juli de enige ’20 procent-auto’s’ in het premium D-segment. Met een vanafprijs van krap 37 mille is de 136 pk sterke Audi A4 2.0 TDIe concurrerend geprijsd. De BMW en Volvo zijn een fractie duurder, maar bieden ook meer vermogen. De testauto kost 48.858 euro en dan zitten luxe extra’s zoals lederen bekleding, xenonverlichting, een navigatiesysteem en mooie wielen erop.  

Het voorkomen van de Audi A4 is nog steeds modern

Met 136 pk en 320 Nm levert de A4 2.0 TDIe genoeg vermogen en koppel. Vanaf 1.500 tpm begint het blok soepel te trekken. Deze motor is zo zuinig mogelijk afgesteld, maar in de praktijk blijkt de fabrieksopgave van 1 op 23,3 lastig realiseerbaar. Als je alleen op provinciale wegen rijdt dan wordt die waarde mogelijk, maar in de praktijk zijn er weinig mensen die zich op zo’n manier verplaatsen. Met wat stadskilometers en het aanhouden van de maximale snelheid haalde ik een verbruik van 1 op 15,4. Dat is nog steeds keurig, maar bij lange na niet het opgegeven verbruik. Na een koude start laat de TDI zich goed horen. Eenmaal op temperatuur zakt het geluid naar een keurig niveau, waarbij  de goede geluidsisolatie het genagel buiten de cabine houdt.

De versnellingsbak laat zich soepel en trefzeker bedienen. Voor een dieselmotor heeft de 2.0 TDIe behoorlijk lange versnellingen. Ook voorbij de 4.500 tpm trekt de motor door, totdat de naald de begrenzer bereikt. De besturing is in de standaardsetting licht en gevoelloos. Voor 300 euro is de test-A4 voorzien van Audi Drive Select, waarmee je het gewenste stuurkarakter kunt instellen. In de stand dynamic stuurt de A4 het prettigst. Je hebt dan de meeste weerstand, waardoor je met een geruststellend gevoel met hoge snelheid een bocht induikt. Naar Audi-maatstaven is het onderstel in combinatie met de 17 inch wielen nog behoorlijk comfortabel - drempels en oneffenheden worden mooi weggefilterd. Overigens is het niet mogelijk om af-fabriek een grotere maat wielen te bestellen, waardoor de 2.0 TDIe er in de meeste gevallen ingetogen zal uitzien.

Om door een ringetje te halen

Met deze facelift heeft Audi de A4 doelmatig verbeterd. Hij oogt moderner en verfijnder, maar het zijn de kleine dingen die het ‘m doen. Door de geüpdate lichtunits sluit het model mooi aan bij de rest van de Audi-familie. Binnenin is de ergonomie verbeterd en doen de nieuwe interieurkleuren hoogwaardiger aan. Tel daar bij op dat deze Audi zijn 20 procent fiscale bijtelling behoudt en je hebt een Audi om door vier ringetjes te halen.