Een pick-up testen we niet vaak maar als het gebeurt dan hebben we een hoop plezier. Modderwroeten en bergbeklimmen met een vierwielaangedreven terreinmonster blijft geweldig en weinig auto’s hebben zo’n onverzettelijke uitstraling als een pick-up. De SsangYong Actyon Sports is een vreemde eend in de bijt, want eigenlijk is ‘ie een cross-over - tussen pick-up en SUV in.   

De Actyon... Dan moet je even googelen, zeker? Begrijpelijk, want de Actyon is hier in het verleden nauwelijks verkocht en SsangYong haalt ‘m niet meer naar ons land. Het discutabele uiterlijk, met die vreemde grille en coupé-achtige daklijn, was onverteerbaar. Saillant: de BMW X6 is met zo’n schuine achterzijde wél succesvol – het kan verkeren. Logischerwijs verhelpt de pick-up-carrosserie het ‘designprobleem’ aan de achterkant en speciaal voor de Actyon Sports werd het front opnieuw ontworpen. Dat heeft nu trekjes van Mitsubishi’s en smoelt aanzienlijk beter dan de ‘oude’ neus. De standaard 16 inch lichtmetalen wielen ogen magertjes, shoppen in de accessoirelijst biedt soelaas. Wie gericht investeert, doet z’n Actyon Sports met grotere velgen, bullbars, laadbakhuiven en LED-dagrijverlichting veel goeds.

Tand des tijds

In vergelijking met een Mitsubishi L200, Nissan Navara, of Volkswagen Amarok blijft er budget over voor zulke opsmuk. De testauto kost inclusief automatische transmissie en metallic lak 25.150 euro (exclusief BPM en BTW) en uitvoeringsafhankelijk is een SsangYong Actyon Sports grofweg 1.500 tot 8.500 euro goedkoper dan voornoemde concurrenten. Wonderwel resulteert dat niet in een goedkoop ogend dashboard of basale uitrusting. Integendeel: met dank aan zijn SUV-roots heeft het interieur een leuk design en bestaat de bovenzijde van het dashboard uit indrukbare kunststof. De ergonomie klopt en airconditioning is standaard op iedere Actyon Sports. Inmiddels begint de tand des tijds wel te knagen. Het grote, enkel in hoogte verstelbare stuurwiel lijkt wel uit de aloude Musso te komen en tevergeefs zoek je naar automatisch inschakelende verlichting of cruise control. Vooral dat laatste blijkt een groot gemis en is uitsluitend ‘after-market’ verkrijgbaar. Wie de dealer een snelheidsregelaar laat monteren, doet er verstandig aan meteen de SsangYong-radio te vervangen door een audio- en navigatiesysteem van – pak ‘m beet – Kenwood of Pioneer. In combinatie met zo’n groot scherm is een achteruitrijdcamera simpel gemonteerd en da’s nuttig op een pick-up als deze, die alleen in de meest luxe Sapphire-uitrusting parkeersensoren heeft. De kosten voor het hele after-market-pakket? Reken op zo’n 1.500 euro.

Het is opmerkelijk dat de overheid bij het bedenken van belastingregels geen rekening houdt met de veiligheid.

Opmerkelijk

Het grootste deel van de tijd zal de Actyon Sports professioneel worden ingezet en zodoende op grijs kenteken staan. Dat heeft gevolgen, want om voor die BPM-vrijstelling en BTW-aftrek in aanmerking te komen, demonteert SsangYong de achterbank en komt er een tussenwand – met hinderlijk spiegelende ruit – achter de voorstoelen. Een zakelijk ingezette Actyon Sports heeft derhalve twee zitplaatsen en niet alleen een enorme laadbak, maar door het tussenschot tevens een soort kofferruimte waar anders de achterpassagiers zitten. Uiteraard afsluitbaar door de beide achterdeuren. Voor een grijs kenteken-status moet de zijruit linksachter de bestuurder geblindeerd worden. Dat ontneemt zicht en dat kan tijdens invoegacties riskant zijn. Het is opmerkelijk dat de overheid bij het bedenken van belastingregels geen rekening houdt met de veiligheid. Gelukkig heeft de Actyon Sports wel een ruit aan de trottoir- en fietspadzijde, hetgeen de kans op ongevallen met zwakkere verkeersdeelnemers verminderd. De laadbak biedt overvloedig plaats aan gereedschap en bouwmaterialen, in de cabine kan je rekenen op een scala aan opbergruimte voor persoonlijke zaken. Achter de voorstoelen bevinden zich opbergtassen, de middentunnel grossiert in vakken en onder de armsteun past een lunchpakket.  

Als een speer

SsangYong gebruikte in het verleden vaak Mercedes-Benz-motoren, nu maakt alleen de Rexton nog gebruik van Duitse techniek. De Actyon Sports wordt aangedreven door een 2,0-liter dieselmotor, ontwikkeld door de Oostenrijkse motorenproducent AVL. De 155 pk sterke oliestoker koppelt SsangYong aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat met evenveel verzetten. De veel slip toelatende automatische transmissie schakelt ongemerkt en harmonieert uitstekend met de soepele, krachtige zelfontbrander. Voor een pick-up presteert de Actyon Sports bovengemiddeld, met dank aan het tussen 1.500 en 2.800 tpm geleverde maximum koppel van 360 Nm. Een voorligger verschalkt de Actyon Sports probleemloos, de automaat reageert direct op de avances van je  rechtervoet. Opvallend is de zuivere en stille loopcultuur van het motorblok, aangevuld met een laag banden- en windgeruisniveau. Het gemiddelde testverbruik van 9,1 l/100 km onderschrijft de hoogstaande motor- en bakcombinatie. Verdienstelijk, want vanzelfsprekend heeft de SsangYong niet alleen asfalt gezien.

Deze pick-up houdt van hard werken, want hoe meer lading hoe evenwichtiger hij gaat rijden

Archaïsch

Zo’n moderne aandrijflijn als de Aziaat heeft, zo archaïsch rijdt ‘ie. Op een slecht wegdek dribbelt en stuitert een onbeladen Actyon Sports, een snelwegrit zonder lading gaat ‘ie deinen op oneffenheden. Daarnaast helt de SsangYong sterk over en voelt de achterzijde bij tijd en wijle gevaarlijk licht – eigenlijk een schande dat ESP niet op alle uitvoeringen standaard is. Een lading van maximaal 830 kilogram brengt de achterkant beter in balans, wat blijft is de gevoelloze en indirecte besturing – alsof stuurwiel en voorwielen nauwelijks contact hebben. Aan de andere kant, hoe sterk of snel pick-ups ook mogen zijn, ze nodigen niet uit tot snel rijden. Doordat de Actyon Sports primair op z’n achterwielen wordt aangedreven en tractiecontrole niet eens leverbaar is, resulteert een nat wegdek in spinnende achterwielen. Vierwielaandrijving inschakelen biedt weinig soelaas. Omdat de tussenbak geen differentieel heeft, ontstaat een starre verbinding. De vierwielaandrijving is vooral bedoeld voor terreinrijden en rijden op besneeuwde wegen.

Met een maximaal aanhangergewicht van 2.300 kg zet de Actyon Sports geen maatstaf, er zijn concurrenten die trailers van richting de 3.000 kg trekken. Daarentegen is de SsangYong een beest in het terrein, de Zuid-Koreaan doorkruist vrijwel alle ondergronden met groots gemak. Een draaiknop regelt elektronisch de aangedreven wielen. Naast 2WD en 4WD met hoge gearing heeft de Actyon Sports 4WD met lage gearing, voor steile hellingen of een écht ruige ondergrond. De aan- en afrijhoeken zijn respectievelijk 25,7 en 23,6 graden, de bodemvrijheid is 19 centimeter. Een mulle zandvlakte, kletsnatte helling of omgeploegde kleiakker – de SsangYong redt zich uit iedere situatie. Onmisbaar gedurende offroad-escapades is een automaat die in iedere gewenste trap kan worden vastgezet. Meestentijds gebeurt terreinwerk in het tweede verzet, vanwege betere doseerbaarheid van het motorvermogen. Dat de Actyon Sports een blokkeerbare transmissie heeft, bewijst dat onverharde vaardigheden op z’n curriculum vitae moesten staan.   

Houdt van hard werken

De Actyon Sports scoort punten met zijn verfijnde en krachtige motor, die een fraai span vormt met de zestraps automaat. De stilte aan boord is prettig, evenals de mooie werkplek – aspecten die z’n personenauto-afkomst verraden. Kritiekpunten zijn het ongevoelige stuurgedrag en zweverige rijgedrag. Deze pick-up houdt van hard werken, want hoe meer lading hoe evenwichtiger hij gaat rijden. Dat neemt niet weg dat ESP en tractiecontrole simpelweg standaard zouden moeten zijn, er ligt immers niet altijd gewicht in de laadbak dat de achteras bedwingt. Buiten de gebaande paden laat de SsangYong zien wat hij kan en raakt ‘ie in z’n element. Z’n leeftijd kan de Actyon Sports niet helemaal verbloemen maar zijn concurrenten zijn aanzienlijk duurder.