De Cadillac Escalade past niet echt bij het idee van ‘vergroening’ van het Nederlandse wagenpark. Hij is immens groot, heeft een dikke V8-motor en verbruikt vier keer zo veel brandstof als een Toyota Aygo. Gelukkig kreeg men aan de overkant van de plas het knotsgekke idee om ook een hybrideversie op de markt te brengen. Eigenlijk de wereld op zijn kop om zo’n gigantische ‘exposure’-SUV te elektrificeren, zeker omdat ‘ie nog wel steeds die enorme V8 heeft. Maar, als Hybrid stoot de Escalade 75 g/km minder CO2 uit. Daardoor hoeft nog ‘slechts’ de helft aan BPM worden afgetikt en begint de prijslijst van de Escalade Hybrid bij 119.482 euro. En hoe rijdt dat nou?

Daar staat ‘ie dan, de 2.779 kg wegende Amerikaanse kolos. De hoekige vormgeving in combinatie met het formaat van een zeecontainer geven de Cadillac Escalade een onverwoestbare uitstraling – alsof niets hem in de weg staat. En dan te bedenken dat in een aantal landen zelfs een verlengde ‘ESV’-Versie wordt geleverd. Als basis voor de Escalade gebruikte Cadillac de Chevrolet Tahoe en wie goed kijkt ziet behoorlijke overeenkomsten tussen de ‘fullsize’ GM-SUV’s. De basisvormen van de koets, portieren en achterkant zijn eender, maar de voorkant is totaal anders.

Chroomwerkall over the place’

Het front van de Escalade is al sinds de eerste generatie herkenbaar. De langwerpige koplampen – vanzelfsprekend gevuld met LED-verlichting en xenonlenzen – zijn niet alleen bij daglicht indrukwekkend. Zoals veel Amerikanen  heeft de Escalade aan de zijkant een rij met oranje LED’s, iets dat in het donker een mooie contrasteert met de witte xenonlampen. Traditioneel is er tussen de lampen zo’n heerlijke ‘over the top’-Cadillac-grille geplaatst, die door het vele chroom imposant smoelt. Sowieso komt een Escalade geen glimmende delen te kort. De handgrepen, stootlijsten, spiegelkappen en uiteraard wielen ‘shinen’ erop los. De 22 inch lichtmetalen wielen passen uitstekend onder deze Amerikaanse SUV, maar lijken door het gigantische formaat van de auto niet eens heel groot.

Eigenlijk de wereld op zijn kop om zo’n gigantische ‘exposure’-SUV te elektrificeren

Behulpzame treeplank

Het Amerikaanse gemak begint al bij het openen van het portier. Een hulpverlenende treeplank zorgt dat je makkelijker instapt. De immense zetels zijn niet zo zacht als je van een Amerikaan verwacht, maar bieden juist daardoor voldoende steun, ze zitten fantastisch. Al toekijkend over het met leer beklede, niet overal even subtiel afgewerkte dashboard weet je niet welk knopje je als eerste wilt indrukken. Je kunt je stoelen koelen en verwarmen, de pedalen elektrisch verstellen, een route instellen, een mooi stukje muziek afspelen of de aandrijfkrachten regelen. Het is teveel om op te noemen, deze Escalade is  ‘full option’. Niets ontbreekt en de meeste bestuuders zullen de helft van de functies niet eens gebruiken, maar het is leuk ‘dat ‘t erop zit’. Het multimediasysteem in deze Escalade is Engelstalig, een Nederlandse vertaling is niet te verkrijgen. Maar dat is niet eens het grootste probleem, het systeem behoeft nogal wat uitleg qua bediening. Via een aanraakscherm navigeer je door het systeem, vraag je de status van de hybride-techniek op, selecteer je een radiozender en kies je een route – als je de logica eenmaal doorgrond hebt. De grafische weergave van het systeem laat eveneens te wensen over en maakt een verouderde indruk. Jammer, want voor dit geld mag je iets moderns verwachten.

Zowel de korte (nou ja…) als lange Escalade kan acht personen vervoeren, verdeeld over drie zitrijen. De voorste vijf personen zitten riant en komen zowel in de breedte als de lengte geen ruimte tekort. De achterste drie komen echter met de benen in de knel en zie daar het bestaansrecht van de ESV-versie. Iedereen zit op prachtig bruin leder en in de rugleuningen prijken gestikte Cadillac-emblemen. Wie de laatste zitrij uitneemt, heeft een riante 1.707 liter metende bagageruimte ter beschikking. Ga je met acht mensen op stap, dan kun je nog altijd een niet kinderachtige 487 liter meenemen.

De hoekige vormgeving geeft de Cadillac Escalade een onverwoestbare uitstraling

Doodstil

De 6,0-liter V8 wordt gecombineerd met een elektromotor, samen leveren ze een systeemvermogen en – koppel van 450 pk en 495 Nm. Met deze cijfers sprint de Escalade Hybrid in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ‘ie uiteindelijk een (begrensde) top van 170 km/u. Na het omdraaien van de sleutel mist een donkere V8-brul. Sterker nog, het blijft dood- en doodstil. Nadat je de stuurhendel in ‘D’ zet en de Cadillac rustig laat rollen hoor je nog steeds amper geluid. Geen wonder, want de Escalade Hybrid is een zogenaamde ‘full hybrid’ en ‘rolt’ op uitsluitend elektriciteit. Tot 40 km/u kun je de V8 in winterslaap houden, maar zodra het gaspedaal iets dieper gaat hoor je in de verte acht zuigers ontwaken. Het bijschakelen van de verbrandingsmotor gaat vrijwel naad- en geruisloos. De Cadillac verdeelt de krachten van beide motoren automatisch, daarop kun je als bestuurder geen invloed uitoefenen. Pas als je de Escalade Hybrid goed op z’n staart trapt zal de omgeving op een V8-concert getrakteerd worden.

Wie denkt dat een Hybrid-versie nutteloos is zit er helemaal naast. Met een ‘normale’ Escalade verbruik je gemiddeld zo’n 1 op 4, terwijl je met deze ‘groene’ variant zonder enige moeite 1 op 7 rijdt. Doe je echt je best, dan moet ‘t nog zuiniger kunnen. Het opgegeven verbruik van 1 op 9,2 is nogal optimistisch en uitsluitend haalbaar als het gaspedaal met een fluwelen voetje bediend wordt en de snelheidsmeter op maximaal 100 km/u staat. Om ruimte te besparen zijn de nikkelmetaal-accu’s onder de motorkap geplaatst, de Escalade had daar blijkbaar nog genoeg ruimte en zo verlies je nergens in het interieur kostbare ruimte. De aandrijflijn is gekoppeld aan een viertraps automaat, die door General Motors speciaal werd ontwikkeld voor hybrideauto’s. Vier trappen is weinig, maar gelukkig schakelt de Escalade vloeiend en doet het geluid van de overbrengingen denken aan dat van een CVT. Het is een constant zoemend geluid dat bijgestaan wordt door een V8-brul uit het motorruim en de uitlaat. Een vreemde gewaarwording, het klinkt als een opstijgend vliegtuig.

Cadillac voorziet de grote SUV standaard van haar eigen ‘Magnetic Ride Control’. Achter deze mooie naam gaat een actief dempersysteem schuil, dat het onderstel aan het wegdek aanpast. De grote Cadillac is van zichzelf een comfortabele auto, maar helt door dit ‘MRC’-systeem minder over. De Escalade rijdt lekker relaxed, maar niet vervelend week. Achter het stuur van de Cadillac voel je jezelf de koning te rijk. Je kijkt toe hoe overige weggebruikers machteloos naar het gigantische koetswerk staren en merkt nauwelijks dat je met een enorm gewicht onderweg bent. De combinatie van een krachtige aandrijflijn en prettige onderstel draagt hieraan zijn steentje bij. Het stuurwiel laat zich bij lagere snelheden met een pink bedienen. Het nadeel bij het inparkeren en het manoeuvreren vormt zijn formaat. Een parkeerplaats vinden wordt moeilijk - beter zoek je twee lege vakken, zodat je zeker bent dat je schade inparkeert. Op snelheid blijft de besturing rond de middenstand licht en vaag, maar niet zo erg dat je het gevoel hebt de controle te verliezen. Ga je echt wild door bochten, dan gaat het enorme gewicht tegenwerken en schuift de Escalade Hybrid over z’n voorwielen weg.

Overmachtig

De Cadillac Escalade Hybrid is in vele opzichten een indrukwekkend auto. Zijn rustgevende, relaxte rijgedrag en enorme binnenruimte zijn belangrijke eigenschappen, aangevuld met z’n imposante uitstraling. Sommigen vinden dat geweldig, maar een beetje ‘over the top’ is de Escalade wel. De hybridetechniek zorgt voor een aanzienlijke brandstofbesparing, terwijl het rijgenot er geenszins onder lijdt. Voor net iets meer dan 125.000 euro koop je een afgeladen Escalade Hybrid in Platinum-uitvoering. Dat is aanzienlijk minder dan een complete Audi Q7 of Mercedes-Benz GL-Klasse met V8-motor kost, auto’s die overigens een stuk alledaagser zijn. Doe ‘ns gek en laat je verwennen door Amerikaanse ‘relax en wellness’-luxe en een onbetaalbaar overdadigheidsgevoel.