Het Italiaanse Lancia was op sterven na dood. Het ontwikkelen van nieuwe modellen bleek te duur in relatie met de verkoopcijfers in Europa. Alleen in thuisland Italië weten ze het merk op waarde te schatten, daar gaan de Ypsilons als warme Panini’s over de spreekwoordelijke toonbank.  De oplossing: een samenwerking met Chrysler, dat net als Lancia onder de Fiat-vlag valt. Hierdoor kunnen techniek en modellen gedeeld worden en de nieuwe Lancia Flavia is dan ook een op de Chrysler 200 gebaseerde cabriolet. Het zorgt ervoor dat Lancia voor het eerst sinds jaren weer een ‘dakloze’ auto kan aanbieden. Aan uiterlijke verleiding geen gebrek, maar hoe zit het met de rest?

Je kunt de Lancia Flavia met slechts één aandrijflijn bestellen: een viercilinder 2,4 liter benzinemotor met 170 pk en zestraps-automaat. Deze combinatie laat de 4,95 meter lange cabriolet soepel en comfortabel versnellen, mits je kalm gas geeft. Als je vlot wilt rijden moet je het doordringende, ‘jankende’ motorgeluid en de gekke sprongen van de automaat voor lief nemen. Hij schakelt dan op momenten dat je het juist niet wilt en geeft opschakelacties duidelijk door aan passagiers. Onder de 3.000 tpm zit er weinig actie in het motorblok, de dakloze Italiaan gaat pas boven dat toerental aan de slag. Wel leuk is dat de motor bij lage toeren een soort van roffel ten gehore brengt, alsof er een vijfcilinder onder de kap schuilt. Dat voelt onthaastend, alsof je de hele dag de tijd hebt om van A naar B te komen. Met deze rijstijl realiseer je makkelijk een verbruik van 1 op 11 of zuiniger, zoals ik tijdens de testperiode deed. In het meest gunstige geval scoorde de Flavia 1 op 12,6, zeer netjes voor de 1.765 (!) kg zware Lancia.

Weggestreken

Het is lastig om een bijna vijf meter lange cabriolet torsiestijf te maken, zonder dat inzittenden dat merken. Het is Lancia met de Flavia aardig gelukt, de binnenspiegel zie je op slechte wegen weliswaar een eigen leven leiden maar dat is in vrijwel iedere cabriolet het geval. Het comfort is ongekend: drempels, putdeksels en andere oneffenheden worden weggestreken alsof de Flavia luchtgeveerd is. De besturing is niet bepaald direct, maar past bij de rest van de auto en heeft die typisch Amerikaanse vaagheid rond de middenstand. Je zou verwachten dat een auto met dit veercomfort behoorlijk overhelt in bochten, maar dat valt bij de Flavia alleszins mee.

Eindelijk is er een cabriolet in dit segment die comfortabel plaats biedt aan vier volwassenen

Eindelijk is er een cabriolet in dit segment die comfortabel plaats biedt aan vier volwassenen. Bij duurdere concurrenten (uit Duitsland) mag je van geluk spreken als kinderen fatsoenlijk achterin kunnen zitten. De kofferbak is met 377 liter dan weer niet bijzonder groot, een gevolg van de onhandige kapconstructie. De Chrysler 200 heeft een stalen vouwdak, maar Lancia houdt uit romantische overwegingen vast aan een stoffen dak. De ruimtevretende dakconstructie bleef echter gehandhaafd, terwijl een stoffen kap een simpeler, compacter mechanisme zou moeten gebruiken. Het daksysteem werkt traag en tijdens het rijden is openen niet mogelijk, zoals tegenwoordig gebruikelijk is. Met geopende kap blijft er slechts 198 liter bagageruimte over en wordt de toegang krap, wat inladen bemoeilijkt. De kap kan ook met de afstandsbediening geopend worden, iets wat mij slechts één keer volledig gelukt is. Bij merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz werkt dat een stuk gebruiksvriendelijker.

Ten goede

Je zit in de Flavia standaard op met leder beklede stoelen. Het lichte leer zorgt voor een frisse en chique uitstraling, zeker in combinatie met de metallic-zwarte buitenkleur. De stoelen zitten heerlijk en vervolmaken het comfortgevoel. Met geopende kap zit je (met het bijgeleverde windscherm) tot op hoge snelheid uit de wind. Achterin is dat een ander verhaal, maar met de ramen omhoog is het nog aardig vertoeven. Andere comfortverhogende zaken zoals stoelverwarming, climate control en een navigatiesysteem zijn ook standaard op de Flavia. De enige optie die je kunt bestellen is metallic lak. De routeplanner maakt deel uit van een multimediasysteem waaraan je via Bluetooth of USB diverse apparaten kunt koppelen. De kaartweergave is niet meer van deze tijd, maar wel functioneel. Telefoons zijn alleen via Bluetooth te koppelen als de auto stilstaat. Eenmaal aangesloten werkt het prettig en kun je via het fantastische Boston-audiosysteem je favoriete muziek afspelen.

De lichte kleur leer zorgt voor een frisse en chique uitstraling

Het interieur voelt solide en degelijk aan. Het gebruikte materiaal is zacht, maar oogt niet zo hoogwaardig als je misschien van een Lancia zou verwachten. Vooral het grote kunststof vlak aan de passagierszijde van het dashboard komt inspiratieloos over. Daar had een heel fraai Italiaans lapje alcantara goed werk kunnen verrichten.

Amerikaanse roots

Zijn enorme buitenafmetingen verraden zijn Amerikaanse roots. Ondanks dat de Chrysler en Lancia slechts qua badges en dakmateriaal verschillen, heeft het ontwerp een aantal Italiaanse trekjes – de huidige Chrysler 200 is dan ook tot stand gekomen onder toeziend oog van Fiat. Zo zou de vormgeving van koplampen en grille zomaar van een Italiaanse tekentafel kunnen komen. De vele chromen details zijn zowel voor Italiaanse als Amerikaanse auto’s kenmerkend. Het stoffen dak geeft een typische cabriolet-uitstraling, maar brengt een aantal nadelen mee. Buiten de eerder genoemde kritiekpunten over het mechanisme en het langzame openen en sluiten laat het dak behoorlijk wat windgeluid door. Meer dan bij – bijvoorbeeld - de nieuwe Volkswagen Golf Cabrio, die een klasse kleiner en goedkoper is. Verder mist er een knop om tegelijk alle vier de ramen tegelijk te bedienen, iets wat toch wel standaard hoort te zijn op een cabriolet.

Voordelige slag

De nieuwe Lancia Flavia is een cabriolet die verleidt met zijn uiterlijk maar tegelijkertijd op technisch gebied een hoop twijfel zaait. De Flavia rijdt comfortabel en is ondanks zijn verouderde motor en transmissie relatief zuinig. Helaas word je op het moment dat je het gas intrapt bestraft met een ‘jankend’ motorgeluid en een schokkerig schakelende automaat. Buiten dat is de kapconstructie niet meer van deze tijd, hij zorgt voor veel ruimteverlies in de kofferbak. Je krijgt met de Flavia veel auto en luxe voor je geld, voor 47.250 euro staat een zeer complete Flavia voor de deur. Wie van comfortabel cruisen houdt en graag een slordige 15 mille bespaart ten opzichte van een vergelijkbare auto uit de premiumhoek, slaat met de Flavia een voordelige slag.

Met dank aan Lancia-dealer Auto Halan voor het beschikbaar stellen van deze testauto.