Een Porsche Cayenne met V6-dieselmotor levert 245 pk en dat is voor alledaags gebruik meer dan voldoende, maar kom op: er pronkt een Porsche-logo op de motorkap. Je wilt dus meer maar zo’n snelle Cayenne Turbo slurpt heel veel benzine. Een beresterke ‘tractor’-motor zou de SUV daarom niet misstaan. En prompt levert Porsche nu de Cayenne als ’S Diesel’ met een niet misselijke 382 pk en asfaltvergruizende 850 Nm uit een dikke V8. Now we’re talking!

Het vermogen van de Porsche Cayenne S Diesel is afkomstig uit een 4,2-liter achtcilinder biturbomotor. Het is in de basis een Audi-blok, dat door Porsche extra onder handen is genomen. Zijn surplus aan vermogen zorgt ervoor dat de SUV van 0 naar 100 km/u sprint in 5,7 seconden en bij 252 km/u zijn topsnelheid bereikt. Met dergelijke cijfers kan je heel wat auto’s vernederen. Goed, de gelijktijdig geteste Opel Astra OPC (280 pk) is vanuit stilstand marginaal sneller dan de Cayenne, maar vergeet niet dat de SUV een slordige 2.270 kg weegt en de aerodynamica heeft van een wielrenner met obesitas. De Cayenne maakt vooral indruk tijdens tussensprints, als de inzittenden letterlijk in de stoelen worden gedrukt door het enorme koppel dat tussen de 2.000 en 2.750 tpm volledig voorhanden is. De neus verheft zich lichtjes en zonder dat je het merkt zit je al op hoogst illegale snelheden.

Op een constante (hoge) snelheid ontbreekt de sensatie van hard rijden, maar met het gaspedaal tegen het schutbord ervaar je zeer zeker dat dit een snelle jongen is. Het mooiste is dat dit gepaard gaat met een heerlijke V8-gorgel, die je niet van een zelfontbrander verwacht. Sterker nog, deze biturbo-diesel klinkt (bijna) als een V8-benzinemotor.

Mooi meegenomen

Als je wat rustiger aan doet met de Cayenne dan roffelt de V8 bescheiden en schakelt de tiptronic S-automaat (met start-/stopsysteem!) ‘smooth’ door zijn acht versnellingen heen. Bij 120 km/u draait ‘ie een kalme 1.750 tpm en laat de Cayenne zich van een andere kant zien. Met de luchtvering  (3.695 euro) in standje Comfort is het fijn reizen en kan je genieten van alle (veelal optionele) luxe aan boord. De Cayenne strijkt niet alle richels en putten glad, mede door de 21 inch grote lichtmetalen wielen. Dat merk je het sterkst als je de luchtvering op z’n laagst zet (zoals op de foto’s) met de demping in Sport. Dan is de grote Porsche behoorlijk stug. Eigenlijk een beetje onnodig, want voor het betere bochtenwerk heeft Porsche geschiktere modellen. Dus laat die luchtvering lekker in Normal of Comfort staan. Zelfs dan heeft de Cayenne voor dit type auto voldoende Porsche-DNA in zich.

Vergeet niet dat de SUV een slordige 2.270 kg weegt en de aerodynamica heeft van een wielrenner met obesitas.

De Cayenne blijft in een snel genomen bocht keurig stabiel en de besturing is best direct te noemen. Bij stevig afremmen of overdreven lompe stuuracties is de hoge en zware koets wel voelbaar, maar dat is niet meer dan logisch. Na een dagje rijden kwam het gemiddelde verbruik uiteindelijk uit op exact 1 op 10. Nou, als dat niet mooi meegenomen is?

Vakmanschap

Hoog zittend kijk je uit over een prachtig afgewerkt interieur. De comfortabele manier waarop je snelheid maakt is waar je deze auto voor koopt. De beleving is compleet anders dan je van een Porsche zou verwachten, maar niet minder indrukwekkend. Achter het stuur ben je wel even zoet om werkelijk alles van de stoel apart in te stellen, maar uiteindelijk vind je de perfecte zithouding. En daar zit je dan, in een Cayenne S Diesel die vanaf 111.700 euro de jouwe is. Daarmee zijn we er nog niet, want de testauto komt inclusief opties uit op 173.726 euro. Nee, dit is geen typefout. Je betaalt je werkelijk scheel aan de fraaiste opties maar ook de kleinste futiliteiten. Een armsteun met Porsche embleem? 327 euro, alstublieft. De bevestiging van de spiegel in kleur gespoten? 563 euro, dank-u-wel meneer.  De bijzonder smaakvolle interieurkleuren en -bekleding kost tezamen een kleine 4.000 euro en zo is er nog een lange lijst van dure opties.

De Cayenne maakt vooral indruk tijdens tussensprints

Alles voelt en oogt verfijnd, het straalt vakmanschap en kwaliteit uit terwijl de geur van het leder je tegemoet komt. Het multimedia-/navigatiesysteem werkt simpel en doeltreffend en zoals ook bekend bij de 911, kun je allerlei informatie krijgen in één van de vijf tellerkokers. Dus ook een fraaie weergave van de navigatiekaart, maar dan uiteraard in het klein.  

De achterbank biedt plaats aan drie personen, maar alleen de buitenste twee zitplaatsen heeft Porsche z'n best gedaan. Degenen die daar zitten hebben een zee aan ruimte. Het dubbelglas houdt windgeruis buiten en met de roffelende V8 op de achtergrond heb je ook als passagier geen reden tot klagen. De kofferruimte is met 670 liter riant te noemen, vergelijkbaar met het laadruim van een Mercedes-Benz GL (680 liter) maar wel stuk kleiner dan die van de Audi Q7 (775 liter).

Alles in één

Met een heel arsenaal aan sportieve opties toont deze ruig aangeklede Cayenne niet alleen zijn spieren, hij heeft ze ook. De dikke V8-dieselmotor is een prachtding en blijkt bovendien een bescheiden drinker, terwijl hij je kan voorzien van brute kracht. Het ietwat sportieve karakter van de S Diesel past uiteraard goed bij het merk, maar voor een SUV is de Cayenne niet erg comfortabel. Deze Porsche is ondanks dat een topauto, die indrukwekkende prestaties levert. In feite biedt de Cayenne S Diesel alles in één: vermogen, rijdynamiek, ruimte en een brandstofverbruik dat je portemonnee niet leegtrekt, al doet de lange optielijst dat wel.