Ford en Peugeot zijn autofabrikanten met een imposant race- en rallyverleden. Dat is een van de redenen waarom deze automerken een illustere hot hatch-traditie kennen. Deze twee grootheden introduceren zowat tegelijkertijd een kakelverse hete hatchback, dus een vlijmscherpe tweestrijd is geboren. Ziedaar het gerechtvaardigde excuus om de Ford Fiesta ST en Peugeot 208 GTi een week lang te laten duelleren in een dubbeltest.

Daarvoor reisde ik naar Amsterdam, haalde met fotograaf Elco van der Meer beide gifkikkers op en dacht: ‘goh, laten we even in Amsterdam-Zuid gaan lunchen’. Vervolgens parkeren we beide testauto’s tussen de Mini’s, Vespa’s, bakfietsen en ander ‘hipstervervoer’. Omkijkend naar beide testauto’s realiseer je jezelf dat een van beide rakkertjes helemaal niet in deze buurt past en de andere hier zijn natuurlijke habitat vindt.

De Duitser ziet er met zijn extreme spoilerkit, Aston Martin-achtige en van racegaas voorziene grille, antracietgekleurde wielen, uitbundige ST-logo’s en schreeuwende lakkleur uit als een vechtersbaasje, terwijl de 208 GTi met verchroomde spiegelkappen, tweekleurige lichtmetalen wielen, een subtiele dakspoiler en kleine GTi-logo’s een smaakvol maatpak heeft aangetrokken. De Fiesta ST hoort in een entourage van curbstones en pitboxen, daar waar een 208 GTi past in een mondaine winkelstraat met haute couture-winkels en haute cuisine-eten.     

De Fiesta ST hoort in een entourage van curbstones en pitboxen, daar waar een 208 GTi past in een mondaine winkelstraat.   

Het Recaro-belang

Ford vraagt minimaal 25.495 euro voor een Fiesta ST en Peugeot wil 25.690 euro hebben voor een 208 GTi. Daarmee lijken deze wagens gelijk geprijsd, maar de 208 GTi heeft een all-in-prijs. Ford biedt met de ST1 en ST2 twee Fiesta ST-uitrustingsniveaus, een 208 GTi heeft voor de genoemde prijs standaard een klimaatregeling, navigatiesysteem, gedeeltelijk lederen bekleding, cruise control, regensensor enzovoorts. De enige opties op een 208 GTi zijn geneugten als een panoramisch dak en een JBL-geluidsinstallatie. De Fiesta pareert met een voor snelle hatchbacks uitermate belangrijk aspect: uitmuntende sportstoelen van Recaro, bekleed met zwart leder en oranje stof. Die stoelen zien er niet alleen overheerlijk uit, maar ondersteunen je lijf bovendien fabelachtig. Voor mensen met welvaartsformaat zijn de sportstoelen ietwat té geprononceerd, maar atletische personen omhelzen deze zetels – en andersom. Om het af te maken hadden de stoelen wat lager instelbaar mogen zijn, maar dat lijkt inherent aan de ‘hoogbouw’ van hedendaagse hatchbacks.

Ondanks die hoogte geeft de ST je een geborgen gevoel en de dikke rand van het stuurwiel completeert het sportieve gevoel in de snelste Fiesta. De ergonomie en het materiaalgebruik maken duidelijk dat de Fiesta al eventjes meeloopt en de krap anderhalf jaar oude 208 scoort op dat gebied aanzienlijk meer punten. In de 208 zit je gevoelsmatig nog hoger dan in de Ford, maar de GTi bedwelmt zijn inzittenden met een smaakvolle ambiance. De zetels zijn bekleed met een stijlvolle leder- en stofcombinatie, het dashboard is afgewerkt met kunstleer en een stijlvol rode stiknaad, terwijl rood-zwarte kleurgradiënten en  matchromen interieuraccenten een dynamisch-chique atmosfeer kweken. Een uniek 208-aspect vormt de hooggeplaatste klokkenwinkel, maar het bijzonder(e) compacte en prettig dikke stuurwiel ontneemt het zicht op de toerenteller – en da’s GTI-onwaardig.

De Ford Fiesta ST ziet er naast de Peugeot 208 GTi uit als een vechtersbaasje

Turbo’s in plaats van toeren

Voorheen werden hot hatches aangedreven door toerenmachines, tegenwoordig liggen er turboblokken in het vooronder. Beide kemphanen hebben een 1,6-liter metende vierpitter en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Fords EcoBoost-motor levert 182 pk en 240 Nm, maar met overboost (een kortstondige extra turbodruk) zelfs 200 pk en 290 Nm. Handig tijdens een inhaalactie, maar Peugeots sterkste THP-motor levert gewoon ‘standaard’ 200 pk en 275 Nm. Het koppel staat vanaf respectievelijk 1.600 en 1.700 tpm paraat, hetgeen van beide motoren soepele krachtbronnen maakt. De Peugeot imponeert extra, doordat hij over de hele toerenlinie trekt als een beer. De Ford heeft daarentegen vooral tussen 2.400 en 4.900 tpm sprintvermogen. Da’s overigens geen nadeel, want de loepzuivere zesbak nodigt uit om het blok in het meest levendige toerengebied te houden. De Franse transmissie heeft daarentegen lange slagen en is niet altijd even precies, waardoor misschakelen op de loer ligt.

Dezelfde versnellingsbak levert de Peugeot wel een belangrijk sprintvoordeel op, want de 100 km/u wordt ‘in z’n twee’ aangetikt. In de Fiesta moet je daarvoor nog naar ‘drie’, met kostbaar tijdverlies tot gevolg. De standaardsprint duurde in de GTi dan ook slechts 6,8 seconden en daaraan kan de ST met 7,6 tellen niet tippen. Daarna is de Ford in z’n element en voorbij de 160 km/u streeft hij de Peugeot zelfs voorbij. Hoewel de 208 GTi met een topsnelheid van 230 km/u sneller zou moeten zijn dan de maximaal 220 km/h snelle Fiesta ST, stoomt laatstgenoemde overtuigender door. De Ford haalde dan ook daadwerkelijk de opgegeven topsnelheid, terwijl de Peugeot bleef steken bij 219 echte kilometers. Ergo: beide blokken zijn aan elkaar gewaagd, maar excelleren op andere punten.

De Fiesta is een sportwagen in hatchbackverpakking.

Het zal na de beschrijving van het ex- en interieur geen verrassing meer zijn dat deze twee hatchbacks qua stuur- en weggedrag tegenpolen zijn. De Peugeot is een prima rijdersauto, maar in vergelijking met de Ford biedt hij weinig beleving en rijgevoel. Veel scherpte en toewijding karakteriseert de Fiesta ST. Aan de andere kant: zo’n stug onderstel als de Duitser heeft, zo comfortabel is de 208 GTi. De Fiesta is een sportwagen in hatchbackverpakking, die messcherp stuurt, fantastisch ‘ligt’, graag gepusht wordt en een volledige inzet van zijn bestuurder vraagt. De besturing is hyperdirect en de grip van het onderstel lijkt oneindig. Wie de Fiesta toch naar onder- of overstuur dwingt, kan via deze escapades heerlijk met het wagentje spelen en vanwege het goudeerlijke onderstel zal ‘ie nooit verrassen. Een (h)eerlijk speelkameraadje, die zijn enthousiasme onderstreept met een rally-achtige uitlaatsnerp. Dat deze door een soundcomposer in het interieur wordt geleid zie ik daarbij door de vingers – het resultaat telt immers.

Zoals gezegd, dan is de 208 GTi van een hele andere orde. Natuurlijk, daarmee kan ook hard worden ‘gehoekt’, maar nooit betrekt de Peugeot jou zó overtuigend bij zijn functioneren als rijdersauto dan de Ford. De vooras communiceert een stuk minder en geeft het stuurwiel weinig feedback, terwijl de soepelere ophanging de GTi doet overhellen en ‘m grip laat verliezen. Maar als ik het omkeer en de 208 GTi als GT (dus zonder ‘i’) beschouw, dan biedt deze auto een behoorlijke portie rijgevoel. Maar een onversneden GTI of hete hatchback? Nee, dat is deze 208 geenszins. De gerealiseerde brandstofverbruiken spreken boekdelen. Een weekendje beuken met de Fiesta ST resulteerde in 1 op 6,3 en een gevarieerde, dynamisch afgelegde route verslond de Fiesta ST met 1 op 10,6. Wie zijn 208 GTi met een lekker tempo richting Zuid-Frankrijk dirigeert, moet rekenen op een benzineconsumptie tussen de 1 op 10 en 1 op 12. 

Opvolgers

Nondeju, wat moesten we lang wachten op de ST-versie van deze Fiesta-generatie. Maar wát een heerlijk scheurijzer is het geworden! Waar Peugeot de 208 GTi presenteert als opvolger van de legendarische 205 GTi, daar focust Ford écht op een hardcore hot hatch. Besturing, motorgeluid, wegligging en zitpositie zijn maar op één ding gebrand: stuurplezier. Dat de significant voordeligere 208 GTi deze capaciteiten niet evenaart, is hoogstens spijtig omdat Peugeot ons dat zo graag doet geloven met zijn verwijzingen naar 205 GTi. De snelle 208 blijkt een GT voor mensen met gevoel voor het luxe leven. En voor zo’n chique, snelle hatchback bestaan steekhoudende argumenten, want niet iedereen snakt naar een plankharde stuurmansauto. Echter, langs de GTI-lat kan ik maar één winnaar aanwijzen: de Fiesta ST.