Het no-nonsense-gehalte van een Skoda is groot en dat past het Tsjechische merk goed. Je komt met elk model keurig voor de dag en niemand zal je gauw betichten van pocherij. Fijn gevoel toch? Maar zoals een braaf ogend meisje met al haar moed een tatoeage heeft laten zetten, zo heeft Skoda een rebels tintje gegeven aan de nieuwe Rapid Spaceback. In standaardtrim is ‘ie net zo ‘burgerlijk’ als de reguliere Rapid, maar met het ‘Style’-pakket op dit testmodel staat er prompt wat spannends uit het Oostblok.

Het panoramisch glazen dak, waarvan het donkere glas doorloopt in de achterklep is de grootste ‘eyecather’ van de Skoda Rapid Spaceback Style. Het grote stuk glas op het dak voegt bovendien iets toe (licht) voor de passagiers, de achterklep doet denken aan die van de Lancia Delta. Verder zitten in het ‘Style’-pakket een zwart uitgevoerde achterspoiler, zwart gelakte spiegelkappen en donker getinte achterlichten. En dat staat ‘m allemaal goed! De optionele 17 inch ‘Camelot’ wielen kosten slechts 200 euro extra. Op de voordeligste uitvoeringen kun je het ‘pretpakket’ niet bestellen, pas vanaf de Ambition maar dan wel met iedere motorvariant.

Het is niet dat de aanschaf van de Skoda Rapid Spaceback staat of valt met het fraaie ‘Style’-pakket, maar het gaat erom dat Skoda lef toont en zijn nieuwe hatchback een vleugje spanning durft te geven. In de basis is het absoluut een nette auto, maar net zo spannend als het kijken naar het draaien van een wasmachine. Dus dat je ‘m voor 1.390 euro opvallender kunt maken juich ik alleen maar toe.

Budgetversie van de A3 Sportback

Een soort van extreme budgetversie van de Audi A3 Sportback - zo zou je de Rapid Spaceback kunnen zien. De korte overhang achter is typerend voor een vlotte hatchback, de derde zijruit en het 415 liter grote bagageruim laten zien dat de Spaceback ook praktisch kan zijn. Er is zelfs 35 liter meer ruimte dan in de Audi. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden en met de bank omlaag, maar niet geheel vlak, heb je voldoende aan de 1.380 beschikbare liters. Met een web van netten kun je bovendien alle losse spullen achterin ‘vastzetten’. Handig! Maar daarmee houdt het niet op, want de leefruimte achterin is riant. Iemand met bovengemiddelde lichaamslengte kan uitstekend ‘achter zichzelf’ zitten én ervaart zelfs geen hinder van het grote panoramadak – aan hoofdruimte dus ook geen gebrek.

Zoals een braaf ogend meisje met al haar moed een tatoeage heeft laten zetten, zo heeft Skoda een rebels tintje gegeven aan de nieuwe Rapid Spaceback. 

Met het Function-pakket (240 euro) heb je bovendien een middenarmsteun achter inclusief skiluik, extra opbergvakken aan de voorstoelen, een telefoonhouder en een omkeerbare bagageruimtemat. En zo biedt Skoda nog enkele betaalbare opties, zoals de erg fijn zittende sportstoelen (met geïntegreerde hoofdsteunen), lichtmetalen sportpedalen en Piano Black-sierlijsten voor slechts 260 euro (Dynamic-pakket). Dat waardeert het sobere interieur nogal op, voor relatief weinig geld.

Weet de Fabia niet te overklassen

Met airconditioning heb je de Spaceback vanaf 17.790 euro met de 1.2 TSI (86 pk en 5-bak). Dat is een scherpe prijs voor de geboden hoeveelheid ruimte. De Spaceback hangt een beetje tussen het B- en C-segment in en dat zie je. De materialen zijn hard en de bedieningsknoppen en het navigatiesysteem zijn afkomstig van oudere Volkswagens. Hoewel dat nauwelijks nadelig is voor het gebruiksgemak, krijg je hierdoor niet het idee dat je met een gloednieuw model onderweg bent.

In tegenstelling tot zo’n beetje elk nieuw model van de Volkswagen Groep waar Skoda toe behoort, staat de Rapid niet op het geprezen MQB-platform. Voor de rijervaring maakt dat echter niet veel uit. De Skoda rijdt ‘ouderwets goed’. Comfortabel maar ook weer niet te slap geveerd. Wel merk je dat de auto bij oneffenheden wat springerig is. Ook op de snelweg verlang je soms naar meer stabiliteit en rust in het onderstel. De 1.2 TSI is altijd hoorbaar en rijgeluiden zijn niet meer dan redelijk geïsoleerd. De Rapid weet niet de goedkopere Fabia te overklassen of in de buurt te komen van de Octavia. Het weggedrag is daarentegen wel solide en voorspelbaar. Gekke fratsen zul je er niet gauw mee uithalen, daarvoor nodigt de Tsjech niet uit met z’n weinig inspirerend rijgedrag. De stuurinrichting is comfortabel licht en in bochten voelt hij eerlijk en neutraal aan.

De optionele 17 inch ‘Camelot’ wielen kosten op de Skoda Rapid Spaceback slechts 200 euro extra.

Blijft lekker

Zo rebels als de Skoda oogt, zo bescheiden is het motorengamma. Louter compacte benzine- en dieselmotoren zijn leverbaar maar met een gewicht van een kleine 1.000 kg heb je voldoende aan de 1.2 TSI die ik hier test. Met 105 pk en 175 Nm sleurt ‘ie de auto toch mooi in een nette 10,2 seconden van 0 naar de 100 km/u en hij ook daarna verrassend vlot door. De TSI doet z’n werk niet onopgemerkt, je hoort ‘m – zoals gezegd – eigenlijk altijd. Bij accelereren klinkt ‘ie wat rauw, pas als de geblazen benzinemotor 2.500 tpm bij 120 km/u draait verdwijnt het geluid iets meer naar de achtergrond.

Het karakter van de motor is wel erg lekker. De turbo spoelt vroeg op en laat de Rapid Sportback krachtig accelereren. Bovendien is ‘ie gekoppeld aan een fijne handgeschakelde zesbak met vrij korte versnellingsbakverhoudingen. Het blokje is eigenlijk altijd bij de les en komt ’t lekkerst los voorbij de 2.000 tpm. De gretige gasrespons zorgt ervoor dat je gevoelsmatig met een krachtigere motor te maken hebt. Het behaalde benzineverbruik van 1 op 14,1 is niet bijster indrukwekkend, maar met z’n theoretische verbruik en CO2-uitstoot is ‘ie in ieder geval goed voor 20 procent bijtelling. Met uitzondering van de 1.6 TDI met DSG-automaat komt de Rapid altijd voor dat percentage in aanmerking.

Tussenmodel

Met de Rapid Spaceback heeft Skoda een interessant ‘tussenmodel’ op de markt gezet – positief en negatief. Blijf je onder de 20 mille, dan heb je een scherp geprijsde auto met veel binnenruimte en een prettige aandrijflijn. Het sobere dashboard en het ‘B-segment-rijgedrag’ neem je dan al gauw voor lief. Kleed je ‘m echter aan zoals Skoda de Rapid Spaceback in reclame-uitingen laat zien en als demo meegeeft, dan kom je uit op pakweg 24.000 euro. Houd er dan wel rekening mee dat je voor dát geld ook kunt shoppen in een hoger segment, waar een duidelijk een klassenverschil voel- en zichtbaar is.