Je staat aan de top van een groot bedrijf. De orderportefeuille is goed gevuld en de prognoses voor 2014 zien er goed uit. De dienstlimo van het management is na 200.000 km en vier jaar trouwe dienst aan vervanging toe en de commissarissen hebben zojuist een budget van een half Balkenende-normsalaris goedgekeurd voor vervanging. De nieuwste grootmacht uit Duitsland ligt binnen bereik in de vorm van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Een maatschappelijk verantwoorde ‘Hybrid’ met chauffeur, dat klinkt CEO-waardig. Of denk je ‘out-of-the-box’ en voldoet de vernieuwde Jaguar XJ meer aan je persoonlijke smaak? Typisch zo’n auto waarin je ook zelf zou willen sturen. Dilemma’s op topniveau: in welke zakenlimousine rijd of word je het liefst gereden?

Beide sloepen trekken de aandacht met hun uiterlijk en uitstraling, waarin ze nadrukkelijk van elkaar verschillen. Subjectief en smaakgevoelig, zo blijkt al gauw uit de reacties van passanten op Landgoed Zonheuvel, waar we bij het Maarten Maartenhuis een geschikte fotolocatie hebben gevonden. De sierlijk gelijnde XJ mag op de meeste waardering rekenen. Zijn scherp gefronste koplampen kijken zelfverzekerd in de lens van de camera. De S-Klasse straalt meer ‘Oberklasse’ uit met z’n Maybach-achtige proporties en uitstraling. Voor sommigen is de Mercedes wat te opzichtig, bijna patserig. Hij lijkt aan alle kanten groter, bijna pompeus naast z’n elegante Britse tegenstrever.

Beide auto’s zijn standaard 5,12 meter lang, maar de geteste S-Klasse is een 13 centimeter verlengde Lang-uitvoering met extra ruimte voor de achterpassagiers. De 5 centimeter hogere daklijn en het grotere raamoppervlak geven de Benz de aanblik van een statige directieauto, terwijl de Jaguar met z’n lage raamlijn meer als een ‘sportsaloon’ oogt - daarmee zijn de verschillen in uitstraling en karakter aardig samengevat.

Met je handen aan het met sierhout afgewerkte tweespaaks stuurwiel van de S-Klasse waan je jezelf achter het roer van een miljoenen kostend jacht.

Jacht

Met je handen aan het met sierhout afgewerkte tweespaaks stuurwiel van de S-Klasse waan je jezelf achter het roer van een miljoenen kostend jacht – dat geeft een machtig gevoel. Omringd door zwart nappaleder met contrasterende stiksels en glanzend wortelnotenhout kijk je uit op een ruimtelijk opgezet dashboard met weinig knopjes. De verchroomde ronde luchtroosters en het analoge klokje zijn klassieke elementen, maar het interieur is hypermodern. Onder een enorme overkapping bevinden zich twee breedbeeld LCD-schermen, waarop tellers, navigatie, audio, camera’s rondom en zelfs een nachtzichtassistent kunnen worden weergegeven. De bediening geschiedt via een centrale knop op het uiteinde van de middenarmsteun en is omringd door een aantal handige sneltoetsen. In de deuren kun je met het silhouet van de stoelen je zitpositie aanpassen en de stoelverwarming en -koeling aanzetten. Het Burmester surround-geluidssysteem completeert de aangename sfeer aan boord.

Het interieur van de XJ doet meer denken aan dat van een speedboot, waarin je wat dieper wegzakt in hardere maar beter ondersteunende zetels. Ze bieden minder verstelmogelijkheden dan de zachte fauteuils van de Benz en ook hier staat naast verwarming ook verkoeling en massage op de optielijst. In de Britse toplimousine word je eveneens ondergedompeld in een oase van hout en leder. De ronde luchtroosters hebben een prominente plek op het dashboard, terwijl het centrale touchscreen en het LCD-scherm achter het stuur wat bescheidener van formaat zijn dan in de S-Klasse.

Voor sommigen is de Mercedes S-Klasse wat te opzichtig.

De bediening van het multimediasysteem uit de XJ blijft qua bedieningsgemak en reactiesnelheid achter op het uitgebreidere systeem van de met opties volgehangen S-Klasse. Ook trekt de hoogglans zwarte en verchroomde middenconsole stof en vette vingers aan en laat het wel eens een kraakje horen bij de bediening. Hoewel beide interieurs een fraaie indruk maken, steekt dat van de Benz nog solider in elkaar, met een verfijnder afwerkingniveau. Leuk detail in de Jaguar is de als een hartslag pulserende startknop, waarmee je de versnellingsdraaiknop uit de middenconsole omhoog laat komen. Voordat de directie achterin plaatsneemt, is het eerst tijd voor een uitgebreide proefrit.

Jaguar pakt het fenomeen ‘downsizen’ van zijn toplimo heel anders aan.

Supercharged downsizen

We beginnen met de nieuwe S-Klasse, die ten tonele verschijnt als ‘400 Hybrid’. Die naamgeving suggereert niet alleen een maatschappelijk verantwoorde milieuvriendelijkheid, maar tevens achtcilinderprestaties. In beide opzichten kom je van een koude kermis thuis, want vergeleken met de Jaguar is de Mercedes snel noch zuinig. Ja, op lage snelheid is de Duitse hybride in staat om kleine stukjes elektrisch te rijden en de 20 pk sterke elektromotor levert extra koppelboost van 160 Nm. Helaas profiteer je daar alleen in de nerveuze sportstand wat van.

Gecombineerd met de 3,5-liter V6 komt het systeemvermogen uit op net geen 300 pk, maar dat moet van ver komen. Zowel op papier als op de stopwatch kan de grote Mercedes in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, dat is zeker niet gek voor zo’n slagschip. Toch voel je die power pas bij hoge toerentallen, waar de V6 nogal rauw klinkt. Het ontbreekt de aandrijflijn aan souplesse en dat kan ook worden gezegd van de 7G-transmissie, die zich regelmatig verslikt en niet vlekkeloos schakelt. Bij 120 km/u draait de S 400 in ‘7’ al 2.000 tpm met een actueel verbruik van 1 op 12. Bij die snelheid heb je weinig voordeel van de elektromotor, toch mist een achtste en negende trap om de concurrentie bij te houden of overtreffen. Das Beste oder nichts, toch? Met een zeer rustige chauffeursrijstijl komt de naar 1.845 kg afgeslankte S-Klasse niet verder dan gemiddeld 1 op 10,5 – een weinig indrukwekkend verbruiksresultaat.

De Mercedes-Benz S-Klasse straalt meer ‘Oberklasse’ uit dan de Jaguar XJ.

Jaguar pakt het fenomeen ‘downsizen’ van zijn toplimo heel anders aan. In plaats van een elektromotor monteren de Britten een supercharger op hun zescilinder, die samen met de nieuwe achttrapsautomaat voor zowel souplesse als efficiëntie zorgt. Het snel werkende start/stop-systeem werkt supersnel, maar helaas niet erg subtiel. De winst van dit alles vertaalt zich niet alleen in theoretische CO2-grammen, maar ook in betere praktijkcijfers: een testverbruik van 1 op 12,5 is keurig te noemen. Zeker als je de prestaties in ogenschouw neemt, want de Brit sprint met z’n 340 pk exact volgens opgave in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarbij klinkt het prominente gebrul van de zescilinder nog lekker ook. De supercharger maakt van de 3,0-litermotor een zalige en levendig reagerende aandrijflijn die al bij lage toerentallen veel trekkracht heeft. De achttrapsautomaat overklast de 7G van Mercedes met vrijwel onmerkbare gangwisselingen en nog lagere toerentallen op constante snelheid: bij 2.000 tpm rijdt de Jaguar al 160 km/u. Al met al voelt deze aandrijflijn aan als een smeuïge traktatie - soepel en snel.

Rijplezier of rijgenot

Dat de Jaguar ook in rijdynamisch opzicht excelleert, lag in de lijn der verwachting. Het luchtgeveerde onderstel benadert een perfect compromis tussen voldoende wegcontact en rijcomfort, maar dat verandert als je achterin gaat zitten. Daar bewijst de Mercedes zich als een ware directieauto, met een onderstelafstemming die helemaal toegespitst is op uitzonderlijke stilte en comfort. De Jaguar stuurt directer en rijdt communicatiever samen met de kwiekere aandrijflijn biedt ‘ie het meeste rijplezier, maar Mercedes stelt daar een verbluffend rijgenot tegenover. De wereld trekt aan je voorbij, maar vanuit je jacht zul je er weinig van meekrijgen. De chauffeur leidt ook een luizenleven, want een keur aan baanbrekende veiligheidssystemen nemen de bestuurder veel werk uit handen. Intelligent Drive (standaard), Rijassistentiepakket Plus (2.723 euro), LED Intelligent Light System (1.803 euro), Nachtzichtassistent Plus (2.662 euro), de testauto zit vol met technologische hoogstandjes.

De nieuwe S-Klasse kan bijna autonoom optrekken, afremmen, sturen en indien nodig voorbereiden op een aanrijding van voren, op een kruising en zelfs van achteren. Een batterij aan camera’s, sensoren en radarsystemen zetten een nieuwe maatstaf op de gebieden actieve veiligheid en rijassistentie. Tegen zoveel ingenieuze veiligheidstechnologie kan Jaguar niet op, daar ben je vooral op je eigen reflexen aangewezen. Iets wat pijnlijk duidelijk wordt als je overstapt van de luimakende Mercedes in de scherper reagerende Jaguar. Helaas ontbrak het in televisiecommercials aangeprezen Magic Body Control op de test-S, dus die houden we nog tegoed.

Tegen zoveel ingenieuze veiligheidstechniek kan Jaguar niet op, daar ben je vooral op je eigen reflexen aangewezen. 

Achterin de geteste S-Klasse voelt de CEO zich het meest bevoorrecht met dank aan de verlengde wielbasis (6.000 euro), het First Class achtercompartiment (1.392 euro), elektrisch verstelbare zitplaatsen achter (1.815 euro), het zitcomfortpakket achter (1.936 euro) en twee beeldschermen achter (2.904 euro). Daarmee zoef je business class van zakenlunch naar netwerkborrel, terwijl je onderweg heerlijk wegzakt in de zachte kussentjes aan de hoofdsteunen. Voor een lekkere massage kan je secretaresse op kantoor blijven, de Mercedes heeft het allemaal aan boord. Een blik in de brochure van de XJ laat zien dat ook daar veel mogelijk is achterin de verlengde versie, maar de optielijst is overzichtelijker (minder lang). In de kofferbak is de Jaguar weer in het voordeel: met z’n 520 liter bagageruimte is ‘ie ruimer dan de S 400 Hybrid, waarvan de accu’s tegen de achterbank geplaatst zijn en zo bagageruimte wegnemen.

De leukste beloning

Voor de hier geteste S-Klasse moet 139.604 euro worden afgetikt, de gereden XJ rolt voor 30 mille minder de showroom uit. Neem je de Jaguar met verlengde wielbasis en alle opties en luxe achterin, dan wordt het verschil natuurlijk kleiner. De verschillen in karakters tussen deze toplimo’s blijven hoe dan ook evident: de S-Klasse maant tot kalmte, terwijl de XJ een meer opzwepend karakter heeft. De Jaguar overklast de Benz met z’n aandrijflijn, die sneller en soepeler reageert en nog zuiniger blijkt ook. De hybride aandrijflijn van de Mercedes stelt teleur, want hij biedt niet de souplesse en het verbruik dat je mag verwachten van een dergelijke motorvariant.

De nieuwe S-Klasse overtuigt vooral met z’n actieve veiligheidssnufjes, een onberispelijke interieurafwerking en een magnifiek passagierscomfort. De XJ scoort op al die fronten net iets minder, maar blijft ook makkelijker onder de budgettaire norm. Terug naar het dilemma, want waar doet het management nou de beste koop mee? Wie nooit zelf rijdt neemt de S-Klasse met chauffeur en overweegt een andere motorvariant, maar rijd je zo nu en dan graag zelf dan is de Jaguar toch de leukste beloning van je topfunctie.