Na dertien jaar afwezigheid staat er weer een stationcar van de Honda Civic. De nieuwe Honda Civic Tourer – zoals ‘ie voluit heet – maakt het futuristische model een stuk praktischer dan voorheen. In de zakelijke race van het C-segment om de laagste bijtelling en het grootste bagagevolume zal de Civic zijn mannetje moeten staan. Aan die eerste wens kan hij op papier niet voldoen, maar maakt de nieuwe Tourer op andere vlakken wel de verwachtingen waar? Ik neem de proef op de som en stuur de Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC naar de Franse Alpen.

Over het uiterlijk van de nieuwe Honda Civic Tourer zijn de meningen nogal verdeeld. Origineel is ‘ie in elk geval wel, hij lijkt geenszins op een ander model uit het C-segment. De achterkant met de horizontaal doorlopende reflector is duidelijk afgeleid van de hatchback, waardoor hij van achteren ook als Honda herkenbaar is. De breed uitgeklopte wielkasten geven de Civic veel body, terwijl de neus weer erg futuristisch overkomt. Het past allemaal net niet bij elkaar, de achterkant is te hoekig in combinatie met het sterk aflopende front. Daarnaast is de overhang aan de voorzijde kort en aan de achterkant weer overdreven lang. De grote tweekleurige 18 inch wielen, de opvallende LED-strips en pianolak inleg in de voorbumper zijn ondanks alles mooie details.

De grootste bagageruimte

Het grootste nieuws van de stationcar gaat schuil in de kofferbak. Met ruim 624 liter biedt hij de grootste bagageruimte in zijn klasse, de Skoda Octavia komt met 610 liter nog het dichtst in de buurt. De bak is behoorlijk diep en biedt daarnaast ook nog een flink luik onder de vloer, waar je meer dan  alleen gereedschap in kwijt kunt. Desgewenst kun je dit luik in een handomdraai bij de rest van de ruimte betrekken. Dit extra vak is zo groot omdat het reservewiel niet meer leverbaar is en de brandstoftank onder de voorstoelen is geplaatst.

Mocht je aan de normale kofferruimte niet genoeg hebben, dan kan je de bank ook in een handomdraai volledig neerklappen waarna er 1.668 liter laadruimte ontstaat. Ook de inzittenden komen aan ruimte niets te kort. Op de achterbank zit je ruim, maar mis je wel wat steun van de zitting. Deze is aan de korte en harde kant, waardoor je op langere ritten toch wat sneller naar een pauze snakt. Voor de voorstoelen geldt hetzelfde al bieden de leuningen bieden genoeg zijdelingse steun. Daarnaast trekt de stoffen stoelbekleding in deze Lifestyle-uitvoering erg veel haren en stof aan, waardoor het er snel smoezelig uitziet.

Met ruim 624 liter biedt de Civic de grootste bagageruimte in zijn klasse

Net als het exterieur is het dashboard in de Civic Tourer behoorlijk futuristisch vormgegeven. Diverse klokken zijn analoog, maar de snelheidsmeter en boordcomputer zijn digitaal en zitten verder van de bestuurder weg geplaatst. Het nadeel is dat je – afhankelijk van de stuurinstelling en je lengte - de snelheid niet meer kunt aflezen omdat deze achter de stuurrand schuilgaat.

De Lifestyle-uitvoering is standaard goed voorzien van opties, maar een multimediasysteem is een optie van 1.590 euro – op de testauto overigens wél aanwezig. Er zijn behoorlijk wat opmerkingen bij het multimediasysteem te plaatsen.  De rand van het systeem heeft een andere kleur dan het dashboard, waardoor het er wel erg ‘aftermarket’ uitziet. Daarnaast is het zoeken naar radiozenders oneerbiedig gezegd een drama, je moet continu de zenderlijst updaten om een andere zender te vinden. Dit doen andere autofabrikanten echt veel en veel beter. De navigatieweergave doet mij denken aan systemen van 10 jaar geleden. Wel prettig zijn aanvullende navigatie-aanwijzigingen op het display bij de tellers.  

De neus van de Honda Civic Tourer komt erg futuristisch over.

Ongekend soepel

Voor de rit naar de Franse Alpen is de nieuwe 1.6 dieselmotor gekozen als testauto, omdat die op papier goed presteert en spaarzaam met brandstof omgaat. Met 120 pk en 300 Nm koppel heb ik geen moment het gevoel vermogen tekort te komen in de 1.312 kg zware Civic. Het fijne van deze nieuwe dieselmotor is dat hij ongekend soepel oppakt bij lage toeren. Daarnaast is de motor bijzonder stil. Vanaf 1.100 tpm versnel je zonder vervelende resonanties, in veel andere auto’s moet je daarvoor meer toeren maken. De Civic Tourer heeft met deze motor 20 procent bijtelling, terwijl diverse concurrenten met 14 procent bijtelling leverbaar zijn. Hiermee zet de Civic zichzelf op papier op achterstand, maar het rijden met deze dieselmotor is echt prettiger. Je moet er als zakelijke rijder net iets meer voor over hebben. Rijd je als particulier veel kilometers en krijg je een goede kilometervergoeding, dan is deze auto een echte aanrader. Het praktijkverbruik wijkt bij rustig rijgedrag nauwelijks af van de fabrieksopgave. Met lange snelwegritten in Nederland haalde ik een bijzonder laag verbruik van 1 op 26, dat is één tiende gunstiger dan opgegeven. Dat is een cijfer dat veel geknepen dieselvarianten van de concurrenten niet halen, wat het extra zuur voor Honda maakt dat de Tourer net buiten de 14 procent bijtelling valt.

1 op 24 is een cijfer dat veel concurrenten niet halen, wat het extra zuur voor Honda maakt dat de Tourer net buiten de 14 procent bijtelling valt.

Het schakelen in de Honda gaat soepel en met korte slagen, typisch Honda dus. De besturing is daarentegen weer wat lichter dan verwacht, maar de auto reageert wel direct op stuuracties. Deze uitvoering is voorzien van een instelbare achteras met drie standen. In ‘comfort’ en ‘normal’ is er niet veel verschil merkbaar, de Tourer ligt dan nog steeds prima op de weg zonder teveel na te deinen. Bij het rijden over bergpassen is de stand ‘dynamic’ een grote aanrader, de achterkant wordt dan net wat stugger waardoor je minder in de gaten hebt dat je met een (grote) stationcar op pad bent. Echt vlak ligt de Honda nooit in bochten, door het relatief comfortabele onderstel helt ‘ie meer over dan de meeste concurrenten. Toch nodigt de Civic uit om iedere bocht sportief in te gaan. Hij geeft veel vertrouwen en, in combinatie met de directe besturing, voldoende gevoel om ‘m lekker in de bocht te plaatsen.

Je moet ervan houden

De nieuwe Honda Civic Tourer gaat op de gewaagde tour. Van het uiterlijk moet je houden, maar de binnenruimte en rijeigenschappen onderscheiden zich positief. Het zuinige karakter en de goede prestaties zijn daarnaast twee grote voordelen die deze motorvariant interessant maken. Dat de Civic punten laat liggen op de onderdelen interieur en multimediasysteem is jammer voor het totaalplaatje, want de Civic maakt als geheel een solide indruk. Neem je dat voor lief en kun je aan het uiterlijk wennen, dan heb je aan de nieuwe Honda Civic Tourer een hele fijne reispartner.