De Skoda Octavia is een echte allemansvriend. Met zijn neutrale uitstraling, flinke ruimteaanbod en betrouwbare Volkswagen-techniek scoort de auto goed in ons land. De huidige Octavia is al geen onbekende meer in het Nederlandse straatbeeld, maar je zult hem binnenkort op iedere straathoek tegenkomen. De razend populaire Greenline-uitvoering heeft 14 procent bijtelling, zowel de hatchback als de stationwagon. Reden voor een uitgebreide test met de Combi, die is namelijk het interessantst.

De felblauwe kleur laat de testauto goed opvallen tussen de andere Skoda’s Octavia, want je ziet ze al vaak rijden. De Octavia ziet er goed uit, hij geeft je het gevoel een auto uit een hoger segment te rijden. Staar je niet blind op de keurige 17 inch wielen onder de testauto, want volgens de brochure kun je de Greenline met een wielmaat van maximaal 16 inch bestellen. De CO2-uitstoot (en daarmee de bijtelling) is minder gunstig op grotere wielen. Het ziet er voor de foto’s leuk uit, maar het is via de officiële kanalen dus niet mogelijk om deze 17 inch wielen te bestellen.

Een praktijkverbruik van 1 op 21 is haalbaar, dit mooie cijfer maakt de Octavia ook zeer interessant voor particuliere rijders.

Ideale gezinsauto

Het ruimteaanbod van de Octavia is altijd een sterk verkoopargument geweest. Met maarliefst 610 liter aan bagageruimte behoort de Combi tot de grootste stationcars in zijn klasse, zeker in combinatie met 14 procent bijtelling. De kofferbak is hoekig en heeft een lage tildrempel, wat het inladen vergemakkelijkt.  Daarnaast hebben passagiers op de achterbank geen gebrek aan hoofd- en beenruimte, wat de Octavia Combi tot een bijzonder geschikte gezinsauto maakt. De voorstoelen bieden ook verrassend veel steun in zowel de leuning als zitting, ze zien er namelijk vrij vlak uit. De leder/stoffen-bekleding in de testauto is een optie van 750 euro en zeker het bestellen waard, het oogt namelijk een stuk beter dan de standaardbekleding. Daarnaast kan je voor slechts 350 euro op iedere zitplaats warme billen krijgen, de testauto heeft zowel voor- als achterin stoelverwarming!

De afwerking en het materiaalgebruik zijn keurig, maar niet overal zijn even zachte kunststoffen gebruikt. De optionele navigatie zit in het ‘Travelpakket’ (1.770 euro), waar ook andere leuke gadgets als Lane Assist en verkeersbordenherkenning in zitten. De navigatie werkt intuïtief, het is een modern systeem dat erg lijkt op dat van de nieuwste Volkswagens.

Bekende krachtbron

Het grote nieuws van de Tsjech gaat schuil onder de motorkap, waar de 1.6 TDI voor een lage CO2-uitstoot en de bijbehorende 14 procent bijtelling zorgt. Deze dieselmotor is goed voor 110 pk vermogen en 250 Nm koppel en is een bekende uit de Volkswagen Golf Bluemotion en de Seat Leon Ecomotive. Hij heeft meer dan voldoende trekkracht voor de 1.180 kg lichte Octavia, maar een groot nadeel is dat ‘ie een aanhanger van maar 1.000 kg mag trekken. Dat is voor mensen met een caravan reden om toch even verder te kijken.

De Skoda Octavia ziet er goed uit, hij geeft je het gevoel een auto uit een hoger segment te rijden.

Voor op de Nederlandse wegen heb je – zonder aanhanger - eigenlijk nooit meer nodig, vanaf 1.500 tpm is het blok goed bij de les. Je hebt dan kortstondig tot 2.500 tpm een duwtje in de rug, waarna het enthousiasme er boven 3.000 tpm er wel weer uit is. De zesbak heeft lange versnellingen waardoor je langer in een verzet kunt blijven rijden.  Je moet ook niet te laag in toeren komen, dan geeft de motor met resonanties aan dat ‘ie het niet fijn vindt. Hierdoor is 80 km/u in de zesde versnelling eigenlijk niet te doen en kun je beter in de vijfde versnelling blijven rijden. Op sommige momenten is dit best hinderlijk, want je probeert toch wel zo veel mogelijk in lage toeren te rijden voor een zo gunstig mogelijk verbruik. Als je veelvuldig van de cruise control gebruik maakt en goed anticipeert, is een praktijkverbruik van 1 op 21 haalbaar. Dit is voor de grote stationcar een hele nette waarde en maakt ‘m eventueel voor de particulier die veel kilometers rijdt ook interessant.

De felblauwe kleur laat de testauto goed opvallen tussen de andere Skoda’s Octavia, want je ziet ze al vaak rijden. 

De Octavia heeft een neutrale onderstelafstemming, die niet uitgesproken sportief maar ook niet bijzonder comfortabel is. Het doet gewoon goed zijn werk, overhellen doet ‘ie wel maar niet storend en drempels kun je met een prettige snelheid pakken zonder dat je de auto uit stuitert. De besturing is met ‘Performance Mode Selection’ (slechts 100 euro meerprijs) samen met de aandrijflijn instelbaar in drie standen; Eco, Sport en Neutraal. In de sportstand stuurt de Octavia met veruit de meeste weerstand, waardoor je snel geneigd bent de besturing op deze stand te laten staan. In de andere twee standen stuurt de Skoda neutraler en lichter, wat in stadsverkeer en bij parkeermanoeuvres  prettiger is. Gek genoeg merk je er weinig van in de aandrijflijn, de verschillen tussen de rijstanden waren niet merkbaar.

Beste allemansvriend

De nieuwe Skoda Octavia Combi is in Greenline uitvoering een heel interessant aanbod. Je rijdt ‘m al voor net iets meer dan 25 mille, maar als het (lease)budget je ruimte biedt kun je het beste voor de Businessline kiezen. Deze heb je vanaf 27.150 euro en met de belangrijkste opties heb je voor 30 mille een hele fijne en complete gezinsauto. Je moet als kampeerder geen grote caravan bezitten, want met slechts 1.000 kg trekgewicht kan er alleen een kleine recreatiecontainer achter. Buiten dat is de Octavia een zeer praktische auto met lage kosten, waarmee hij zich nadrukkelijk profileert als beste allemansvriend.