De nieuwe Nissan X-Trail schreeuwt aan alle kanten ‘Qashqai’. Nissans nieuwe terreinwagen lijkt niet alleen op het grote succesnummer, deze X-Trail neemt simpelweg de positie van de Qashqai+2 over. Daarmee slaat Nissan twee vliegen in één klap: de X-Trail heeft een opvolger en de zevenpersoons Qashqai ook.  

Zo’n Nissan X-Trail is geen kleine auto: met 4,64 meter lengte en 1,71 meter hoogte heeft de X-Trail het formaat van een BMW X3. Het X-Trail-design wordt gekenmerkt door de indrukwekkende Nissan-familieneus met chromen grille, priemende koplampen en stoere onderbumper. Wie kiest voor de geteste, meest luxueuze Tekna-uitrusting krijgt ook nog ‘glimmers’ als 19 inch lichtmetalen wielen, zilverkleurige dakrails, een panoramadak en extra getinte achterruiten. Ondanks de visuele impact blijft het ‘opgeblazen Qashqai’-idee bestaan. De Qashqai is weliswaar een fraaie auto, maar een X-Trail kost zo’n 7.000 tot 11.000 euro meer en dat wil je dan wel graag terugzien.

Vergemakkelijkt

Met de nieuwe Nissan X-Trail heeft Nissan een wereldauto in zijn modelgamma. Dat betekent het volgende: overal in de wereld kan men deze Nissan kopen, maar niet overal heet hij X-Trail. Buiten Europa noemt Nissan deze auto Rogue en het is merkbaar dat niet-Europese landen minder eisen stellen aan interieurafwerking en materiaalgebruik. Het dashboard bestaat weliswaar uit zachte kunststoffen, maar tegenwoordig zijn we zowat rubberachtig materiaal gewend. ‘Onder de armen’ is het allemaal ouderwets grof, maar met deze luxe uitvoering met veel leder, elektrische hulpjes en mooie lampjes geeft het interieur je weldegelijk een gevoel van klasse. Het NissanConnect-multimediasysteem laat zich intuïtief bedienen en toont kraakheldere landkaarten en routeadviezen. Als Tekna heeft de X-Trail zowel een 360 graden- als achteruitrijdcamera, wat het inparkeren van zo’n grote wagen vergemakkelijkt. De actieve veiligheid staat op een prima niveau: het automatische inparkeersysteem, de noodreminstallatie en de rijbaanassistent zijn zomaar een aantal voorbeelden. Dit SafetyShield-pakket is standaard op de Tekna, maar op de overige uitvoeringen vraagt Nissan hiervoor slechts 600 euro extra.      

Overal in de wereld kan men deze Nissan kopen, maar niet overal heet hij X-Trail.    

Ikea-waardig

Het zitcomfort is van hoog niveau: riante, goed ondersteunende zetels en een ruime achterbank bepalen grotendeels het gerieflijke gevoel dat ervaart tijdens het rijden met de X-Trail. Achterpassagiers klagen nooit over beperkte knieruimte, zelfs niet als de achterbank naar voren wordt geschoven om voor passagiers op de derde zitrij enige ruimte te creëren. Die zesde en zevende zitplaats zijn overigens ‘symboolpolitiek’, want zowel de instap als de zitruimte is erg krap. Voor slechts 800 euro is deze optie desondanks het overwegen waard, want stel dat er een keer twee mensen extra meegaan. De bagageruimte is een grote troef: van 445 liter inhoud voor de zevenzitter (met neergeklapte derde zitrij) tot 550 liter voor de vijfpersoons X-Trail is fraai, maar een Ikea-waardige 1.982 liter op een vlakke laadvloer is aanzienlijk meer dan concurrenten bieden.

Eerst alleen als diesel

Momenteel is de X-Trail uitsluitend leverbaar met een 1,6-liter grote dieselmotor. Deze 1.6 dCi levert 130 pk en 320 Nm, waarmee de X-Trail voldoende gemotoriseerd is. De X-Trail weegt een lieve 1.585 kg en het blijft uiteraard een (hoge) SUV, waardoor deze dCi op papier onderbemeten lijkt. Wie relaxed met het verkeer meerijdt heeft nooit het gevoel iets tekort te komen, maar op hogere snelheden en tijdens inhaalacties raakt het blok vanzelfsprekend buiten adem. Daardoor moet wel eens teruggeschakeld worden, hoewel de zesbak niet zo soepel schakelt als we gewend zijn van Japanse auto’s – hij is bij tijd en wijle zelfs hakerig. Een turbogat kent de zelfontbrander nauwelijks, maar het geluids- en vibratieniveau passen niet bij een chique SUV als de X-Trail. Overigens wordt een geblazen benzinemotor in de loop van 2015 leverbaar. Dat (eveneens) 1,6-liter grote DIG-T-blok levert 163 pk.

Nissan heeft een imposante terreinwagengeschiedenis en daarvan profiteert de X-Trail. Standaard wordt de X-Trail als voorwielaandrijver aangeboden maar deze testauto heeft  intelligente vierwielaandrijving, die zelf het vermogen tussen de voor- en achterwielen verdeelt. In de praktijk komt de X-Trail daarom verder dan de gemiddelde berijder zal eisen: stevige hellingen, kletsnatte bospaden met kuilen of zandafgravingen zijn geen probleem voor de X-Trail.   

Ondanks de visuele impact van Nissan X-Trail blijft het ‘opgeblazen Qashqai’-idee bestaan.

Amerikaanse filosofie

De X-Trail stuurt uitgesproken licht, hetgeen in de Verenigde Staten en Azië op prijs wordt gesteld. En misschien moeten we in Europa ook eens van het idee af dat alle auto’s strak moeten sturen. Sterker nog: veel mensen vinden een lichte besturing juist prettig. Sowieso leent een X-Trail zich niet voor stevig bochtenwerk, daarvoor communiceert het onderstel te weinig en helt de Japanner teveel over. Dat wil niet meteen zeggen dat hij soepel reageert op oneffenheden, want de ophanging is behoorlijk straf. Bijzonder stil is de X-Trail evenmin. Zowel banden-, wind- als motorgeluid dringen door in het interieur, hetgeen op hogere snelheden onevenredig toeneemt. Daarom ga je met de X-Trail al gauw ‘op z’n Amerikaans’ rijden: kalm. Dat heeft zijn weerslag op het verbruik: een testverbruik van 1 op 14,3 is keurig voor een uit de kluiten gewassen SUV.            

Net even wat meer

Nissan verwacht van de X-Trail uiteraard geen Qashqai-succes, maar de verkoopaantallen die de Qashqai+2 neerzette doen vermoeden dat voor de X-Trail welzeker een markt bestaat. Is een Qashqai niet genoeg, dan biedt een X-Trail net even wat meer. Daarvoor moet wel (veel) dieper in de buidel worden getast, want een X-Trail is zo’n 7 tot 11 mille duurder dan een Qashqai – afhankelijk van uitrusting en motorisering. Daarmee lijkt de X-Trail een kostbare aangelegenheid, maar met een vanafprijs van 36.900 euro is de X-Trail een van de voordeligste middelgrote SUV’s, met bovendien een veelomvattende uitrusting (zelfs de basisversie heeft airconditioning, lichtmetalen wielen, cruise control en een audio-installatie met Bluetooth) en een zevenzitsmogelijkheid. Wie kiest voor een X-Trail koopt niet de meest verfijnde automobiel en moet op comfortgebied het een en ander voor lief nemen, maar de zee aan binnenruimte en zuinige dieselmotor pleiten voor deze Nissan.