Highlights

  • Hipper dan de vorige
  • Nog ruimere kofferbak
  • Greenline met 14% bijtelling

Aan de Côte d’Azur maken we kennis met alweer de derde generatie Skoda Fabia. Als hatchback was de vorige Fabia best een hip model, terwijl je de Combi vooral om z’n ruimte koos. De nieuwe Fabia Combi verenigt praktisch nut met een geslaagd design en biedt daarmee de ideale combinatie.

De Skoda Fabia werd in Nederland pas echt een zakelijke succes met de komst van de Combi Greenline. Toen die enkele jaren van 14 procent bijtelling profiteerde was ‘ie niet aan te slepen. Voor een zacht prijsje kreeg je een flinke kofferruimte en een ultrazuinige diesel. Een compleet nieuwe Fabia Combi mag dit succes verlengen.

Bekijken

De berijder van de nieuwe Fabia Combi kan trots omkijken naar z’n auto, want de derde generatie ziet er fraai uit. Met moderne lichtunits, strakke lijnen en bovenal geen dikke kont meer, maar juist met evenwichtige proporties. De nieuwe Combi is mooi gestroomlijnd en dat verbetert niet alleen de luchtweerstand, de auto oogt ook wat dynamischer.

Ook het dashboard is een strak ontworpen geheel

Het interieur sluit daar goed op aan, want ook het dashboard is een strak ontworpen geheel. De buitenste luchtroosters hebben een speels afgeronde vorm, terwijl de middelste ventilatieopeningen breed zijn en hoog geplaatst. Onder die middelste roosters bevindt zich een centraal geplaatste radio of het (optionele) multimedia touchscreen. De rijker aangeklede Fabia’s zijn voorzien van mooie dashboardinleg. Een ruitjespatroon op de wangen of zitvlakken van de stoelbekleding behoort ook tot de mogelijkheden. Kleurencombinaties zijn er van alledaags tot chique en fleurig, zo is er voor ieder wat wils. De kwaliteitsindruk is hoog, de gebruikte dashboardmaterialen veelal hard. Dat laatste stoort niet.

Zitten

De stoelen van de test-Combi zitten buitengewoon goed. Er is genoeg zijdelingse steun en ook de zittingen zijn toereikend voor mijn lange bovenbenen. Een goede zitpositie is ook voor bovengemiddeld lange bestuurders te vinden, omdat stoel en stuurwiel over grote lengte verstelbaar zijn – geen vanzelfsprekendheid in deze klasse. Daardoor verlang je niet snel naar een grotere auto. Achterin is de zitruimte vergelijkbaar met andere auto’s in het segment.

De grootste troef van de Fabia Combi vind je achterin: de kofferruimte

De grootste troef van de Fabia Combi vind je helemaal achterin: de kofferruimte. Het laadvolume in deze nieuwe generatie is gegroeid met 25 liter naar een indrukwekkende 530 liter. Met de achterbank (in ongelijke delen) neergeklapt heb je zelfs tot 1.395 liter tot je beschikking, een echte pakezel dus die Combi.

Bedienen

De Fabia biedt naast ruimte ook uitgebreide connectiviteit met je smartphone. In de testauto wordt dit gedemonstreerd met Apple- en Android-smartphones. Op de via Wifi verbonden iPhone staan apps die je rijgedrag analyseren, het verbruik bijhouden en die zelfs de G-krachten kunnen tonen. Een HTC-telefoon bevat een navigatie-app die via MirrorLink de kaart en routeaanwijzingen projecteert op het centrale scherm. Een USB-kabeltje laadt je mobiel ondertussen op. Halverwege dit jaar gaat Skoda overigens ook een ingebouwd navigatiesysteem leveren met groter (6,5 inch) touchscreen.

Verder is het interieur en de bediening zeer vertrouwd. Je ziet duidelijk de gebruiksvriendelijke eenheid en ergonomie die je ook van andere Skoda’s gewend bent. De Fabia heeft een vanzelfsprekende en lichte bediening waardoor iedereen zo met de Fabia wegrijdt, precies wat we nu gaan doen.

De Skoda Fabia biedt uitgebreide connectiviteit met je smartphone

Rijden

Ten opzichte van de vorige Fabia rijdt de nieuwe generatie weer een tandje strakker. Dit is mede te danken aan de gewichtsbesparing die ervoor zorgt dat zelfs de Combi met de lichtste motor amper 1.000 kg weegt. De 110 pk sterke 1.2 TSI motor maakt ‘m daarom ronduit vlot. De turbomotor is krachtig onderin en sleurt mij moeiteloos de heuvels van de Franse kust op. Over de bochtige wegen valt vooral het stabiele weggedrag op, ook als het wat harder gaat. De Fabia laat zich niet van de wijs brengen door hobbels en gaten in het wegdek, hij volgt gehoorzaam de ingezette koers. De besturing werkt daarbij licht, maar is voldoende direct. Vergeleken met de vorige generatie zijn de rijeigenschappen duidelijk verbeterd. De nieuwe testauto staat op fraai 17 inch lichtmetaal, waarvan de brede banden ook in positieve zin bijdragen aan de rijdynamiek.

De 110 pk sterke 1.2 TSI motor maakt de Skoda Fabia ronduit vlot

Wat verder opvalt is de stilte aan boord. Zowel stationair als op constante snelheden hoor je de motor amper. Net als de rest van de auto laat ook de handgeschakelde zesbak zich licht en soepel bedienen. De lange overbrengingen houden het toerental bovendien laag, maar gun de motor wel meer dan 1.500 omwentelingen per minuut om de turbo lekker mee te laten blazen. Daaronder moet ‘ie even op gang komen. De gereden TSI-motor is er trouwens ook met 90 pk, dat lijkt me al voldoende voor deze lichte Skoda.

Betalen

Ondanks het bergachtige landschap en de lage temperatuur lees ik een keurige verbruiksscore af van gemiddeld 6,7 l/100 km – ongeveer 1 op 15. Onder ideale omstandigheden kan dat vast nog beter. Velen zullen reikhalzend uitkijken naar de Greenline, die opnieuw een ultrazuinige diesel onder de kap krijgt. Naast de lage verbruikskosten profiteert deze, dankzij de lage uitstoot, van 14 procent bijtelling. De Greenline wordt in november geleverd, maar als binnenkort de prijzen bekend zijn dan kan ‘ie al besteld worden.

Met een vanafprijs van 14.590 euro is de Fabia Combi aantrekkelijk

Voor particulieren zijn vooral de benzinevarianten interessant en met een vanafprijs van 14.590 euro zijn deze bijzonder aantrekkelijk te noemen. Voor 1.150 euro meer heb je al een 90 pk sterke TSI en resten enkel nog de gewenste opties.

Samenvatting en conclusie

De derde generatie Skoda Fabia Combi heeft aansprekende looks. De stoelen zitten buitengewoon goed. Behalve uitgebreide ruimte biedt de Fabia ook veel connectiviteitsmogelijkheden voor smartphones. De bediening van de Fabia is vanzelfsprekend, je rijdt er zo in weg. Dat rijden gaat vlot, ook is de Fabia stabiel en stil. Het verbruik is keurig en de prijs bijzonder aanlokkelijk.

Al deze factoren maken de Fabia Combi aantrekkelijker dan ooit. De stationwagon heeft het opnieuw in zich om een hit te worden. Hij mag – en gaat zeker – gezien worden.