Highlights

  • Bijna 200 pk
  • Hybride
  • Lekker opvallend

Ja, dat is weer eens wat anders… 4,63 meter aan kunstig gebogen staal. De Lexus NX is een imposante auto die een duidelijk signaal afgeeft: ik ben anders en met mij valt niet te spotten. Anders vanwege het uiterlijk maar ook anders vanwege de techniek.

Je bent dus in de markt voor een middelgrote SUV en het mag best wat kosten? Je mikt op het zogenaamde premiumsegment? Je vindt de Audi Q5 te gewoon en de BMW X3 te saai? Verruim dan je blik en richt ‘m eens naar het oosten. Japan, om precies te zijn. Daar bouwen ze namelijk de bijzonder vormgegeven Lexus NX.

Dit klokje zou niet misstaan in een Maserati.

Bekijken

Dé belangrijkste aankoopreden van een Lexus NX is wat mij betreft het uiterlijk. Je houdt ervan of niet, maar onderscheidend is het wel en op de een of andere manier niet ‘fout’. Dat ondanks het toch wel forse formaat van de auto. Het meest in het oog springend is natuurlijk de enorme grille, waarmee je ‘bange eendjes’ op de linkerbaan subtiel naar rechts dirigeert.

Het interieur is al net zo bijzonder, de vorm van de grille keert terug in de middenconsole. Het bruine kunstleder op de geteste Business Line geeft de auto van binnen een luxe uitstraling. Het dashboard is opgebouwd uit een nogal bonte mix van vormen, materialen, knoppen en displays. Het klokje op de middenconsole zou niet misstaan in een Maserati, terwijl sommige knopjes afkomstig lijken te zijn van Sony-radio’s uit de jaren ’90.

Zitten

In de NX zit je als bestuurder erg hoog, zelfs naar SUV-maatstaven. Dat is prettig omdat je dan goed overzicht op het verkeer hebt. Dat maakt meteen duidelijk dat de sportieve aspiraties van de NX – de middentunnel zit zelfs vastgeschroefd met bouten van de supercar LFA – stoppen bij de uiterlijke verwijzingen. Het stuur staat vrij vlak en kan niet ver genoeg naar de bestuurder worden gehaald. Je zit ‘hoog en droog’ maar het voelt allemaal een beetje afstandelijk aan. Zitten doe je op stoelen met prettig dikke wangen, die je goed op je plaats houden in de bocht.

Ook achterin zit je hoog want de accu’s van het hybridesysteem liggen onder de bank. De beenruimte is prima en als je niet langer dan 1,90 meter bent de hoofdruimte ook. De leuning van de bank is te verstellen voor een meer comfortabele zit. Achter die leuning wacht 550 liter bagageruimte, die is uit te breiden door de achterbank omlaag te klappen. Dan ontstaat er een hoge en vlakke laadvloer.

In de Lexus NX kan je een telefoon draadloos opladen.

Bedienen

Je vindt snel je weg in de NX, de menu’s van het beeldscherm zijn lekker overzichtelijk en makkelijk te doorlopen met de draaiknop op de middentunnel. Er zijn geen nodeloze submenu’s, zoals bij sommige Duitse concurrenten. De lay-out van de systemen is in die Duitse auto’s wel wat moderner. Het is de eerste keer even zoeken naar de knoppen van de interieurverlichting, die zijn er namelijk niet. Even je hand bewegen langs het plafond is genoeg om jezelf en de passagiers in het licht te zetten.

De NX beschikt over een draadloze oplader voor mobiele telefoons. Voor telefoons die niet compatible zijn biedt Lexus speciale accessoires aan.

Het kunstleder in de Lexus NX geeft het interieur een luxe uitstraling.

Het meest in het oog springend is de enorme grille, waarmee je ‘bange eendjes’ op de linkerbaan subtiel naar rechts dirigeert.

Rijden

De hybride aandrijflijn in de Lexus NX is in opzet gelijk aan die van de CT 200h en Toyota Prius. De NX heeft wel een grotere benzinemotor en een krachtigere elektromotor. Het systeemvermogen ligt daardoor veel hoger, op 197 pk. Daarmee is de 1.760 kilogram wegende NX een vlotte auto, al ervaar je dat niet direct zo. Dat komt omdat de acceleratie lineair is en zonder onderbrekingen, waardoor de ‘duw in je rug’ ontbreekt. Comfort schrijft de Lexus met een hoofdletter C en met die gedachte in het achterhoofd moet je NX dan ook rijden. Dat is natuurlijk veel beter voor het milieu, we hebben het ten slotte over een hybride. Goed om te weten: met de vierwielaangedreven uitvoeringen mag je een aanhanger van maximaal 1.500 kilogram trekken.

Op de snelweg is het prettig om de automaat met de handmatige stand ‘vast’ te zetten in de hoogste versnelling. Dan voorkom je dat de motor bij een kleine versnelling al begint te loeien.

Het comfort komt ook tot uiting in de vering. Daardoor voelt de Lexus comfortabel, zelfs een beetje zompig aan. Hij helt in eerste instantie wat meer over in de bocht dan we gewend zijn van dit soort auto’s, maar daar blijft het dan ook bij. Als je de bochtsnelheid namelijk verhoogt dan blijkt de NX verrassend stabiel te zijn, met dank ook aan de vierwielaandrijving en goede demping.

De besturing past bij de algehele rijbeleving. De installatie voelt niet te licht aan, dat zou ook niet passen bij zo’n grote auto. Wel is de besturing indirect, je moet dus meer sturen dan gemiddeld om de auto je commando’s te laten opvolgen. Bovendien kan je daarbij niet precies aanvoelen wat de voorwielen doen.

Lichtmetalen wielen zijn standaard.

Betalen

Eerst het testverbruik: dat is met ongeveer 1 op 10,5 netjes voor een 197 pk sterke middenklasse SUV met vierwielaandrijving. Dat kan nog wel wat beter als je een rustigere rijstijl hanteert. Bij een verbruik van 1 op 12 is de actieradius 540 kilometer. Elektrisch rijden doet de NX alleen op lage snelheid, je kan dus in stilte de woonwijk uitrijden.

De geteste Lexus NX kost 55.390 euro, de SUV is er vanaf 46.390 euro en die versie is al goed aangekleed, met onder andere een infotainmentsysteem met kleurenscherm, 17 inch lichtmetalen wielen, led-koplampen en airconditioning met climate control. Vergelijk je de prijzen van de NX met die van benzineversies van concurrenten als de BMW X3 en Audi Q5, dan zie je dat de NX duizenden euro’s goedkoper is – mede door de lagere CO2-uitstoot en daardoor lagere BPM-belasting.

Samenvatting en conclusie

De Lexus NX is een onderscheidend vormgegeven SUV, zowel van binnen als buiten. Daarbij is hij goed geprijsd in vergelijking met zijn premium concurrenten, heeft hij een vlotte, hybride aandrijflijn met 200 pk en schrijft hij comfort met een hoofdletter C.

Een weekje anders zijn bevalt prima. Hét aankoopargument is zijn onderscheidende uiterlijk, de auto trekt veel bekijks - in positieve zin. Anders zijn betekent niet minder zijn, want de hybridetechniek, het comfort en de gunstige prijs maken van de NX een goede aanbieding. Dus: durf!