Highlights

  • nieuw multimediasysteem
  • driecilinder turbomotor
  • Aston Martin-grille

De bestverkochte auto ter wereld is na 4 jaar gefacelift. Ford gaf de Focus een nieuwe, Aston Martin-achtige, familiegrille en reviseerde het dashboard. Het motorenpalet kreeg een technologie-update. De veelgeprezen en driemaal op rij tot Engine of the Year-gekroonde 1.0 EcoBoost driecilinder bleef terecht ongewijzigd.

Bij zijn introductie in 2010 werd de Ford Focus gepresenteerd als ‘wereldauto’, een auto die Ford overal ter wereld in dezelfde vorm aanbiedt. De Focus onderscheidde zich door een scala aan mogelijke rij-assistenten en veiligheidssystemen, die zelfs in duurdere auto’s nog geen gemeengoed waren. Wat heeft de facelift veranderd?    

Bekijken

De chique grille bepaalt het nieuwe aangezicht van de Ford Focus. In de geteste Titanium Edition krijgt de Focus hoogglans-afwerking en 17 inch lichtmetalen veelspaakswielen, waardoor een luxueuze uitstraling ontstaat. De Lunar Sky-genaamde lakkleur verandert weliswaar aan de hand van het zonlicht, maar een fel kleurtje staat de Focus ook prima. Aan de achterzijde gebeurde weinig: iets andere achterlichten en een opnieuw ontworpen kentekenplaatuitsparing zijn het meest opvallend.   

Voorin biedt de Focus voldoende ruimte, achterin ook trouwens.

Zitten

Als Titanium Edition ontvangt de Ford Focus stevige sportstoelen, die het lichaam goed omsluiten en ondersteunen. Ruimte hebben voorpassagiers voldoende, maar bij het instappen stoten langere mensen makkelijk hun knie aan het uitstekende dashboard. Ford heeft de facelift niet aangegrepen om de toegepaste kunststoffen en de afwerking naar een hoger plan te tillen. Achterin hebben twee volwassenen nog steeds een prima zitplaats en ook de bagageruimte is met 363 tot 1.148 liter van een keurig formaat. Handig zijn de zogenaamde ‘Door Edge Protectors’, die voor 165 euro de portierkanten beschermen. Een rubberachtig flapje schuift bij het openen over het blik, hetgeen beschadigingen door bijvoorbeeld het openslaan tegen een muurtje voorkomt.       

Bedienen

Ford heeft een nieuw, eenvoudig te bedienen multimediasysteem ontwikkeld. Voor 995 euro wordt de Focus uitgerust met een  8 inch groot aanraakscherm met navigatiefunctie, radio met cd-speler en USB-aansluiting. Hiertoe behoort tevens de nieuwe Sync 2.0-koppeling, waarmee smartphones via Bluetooth worden aangesloten. Daarnaast is het systeem via spraakcommando’s bedienbaar. De ergonomie, accuraatheid en helderheid zijn lichtjaren verbeterd en zelfs de aansturing via gesproken opdrachten werkt na enige oefening probleemloos – een grote pluim voor Ford.

Typisch Ford is de veelvoud aan veiligheidssystemen. Fileparkeersystemen zijn inmiddels geen zeldzaamheid en Ford heeft deze feilloos werkende voorziening uitgebreid met een functie voor dwarsparkeren (995 euro). Veel mensen vinden het achteruit inparkeren lastig en voor hen werkt het perfect, maar wie hiermee geen moeite heeft doet het zelf sneller. Gebleven zijn onder andere de dodehoeksensoren, rijbaanassistent en verkeersbordherkenning, die in een 995 euro kostend pakket zitten.    

Aan de achterkant van de Focus wijzigde Ford de lichten en nummerplaatsectie.

Geen enkele compacte middenklasser communiceert zoveel met zijn bestuurder als de Focus

Rijden

Met de 125 pk leverende 1.0 EcoBoost driecilinder turbomotor is de Ford Focus uitstekend gemotoriseerd. De motor heeft altijd trekkracht en brengt goed vaart in de middenklasser. Bij een inhaalactie hoeft niet steeds te worden teruggeschakeld, hoewel dat met de ragfijne zesversnellingsbak geen straf is. Zelfs bij 120 km/u in de zesde versnelling trekt de Focus probleemloos richting 200 km/u. Pas in hogere toerengebieden hoor je dat er een driepitter onder de motorkap huist, anders blijft de EcoBoost fluisterstil. Er dringt wel iets teveel band- en wingeruis de cabine binnen. 

Sturen doet de Focus traditiegetrouw met veel gevoel. Ford ontwikkelt auto’s met een sportief karakter en het merk heeft de facelift aangegrepen om het Focus-onderstel te perfectioneren. Geen enkele compacte middenklasser communiceert zoveel met zijn bestuurder als de Focus en dat blijft een van de leukste Focus-aspecten. Ford combineert de sportieve kwaliteiten met een uitstekend veer- en dempcomfort. De Focus verwerkt oneffenheden heel gebalanceerd en het onderstel brengt rust in de wagen. 

Betalen

Vanaf 18.795 euro staat er een nieuwe Ford Focus voor de deur. De geteste 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium Edition kost 23.395 euro en een aantal pakketten maakt deze testauto 29.725 euro. Daarmee zit de Focus qua prijsstelling in het midden van zijn segment. Het bijtellingspercentage van de 1.0 EcoBoost is de gunstige 20 procent. Met een verbruik van 1 op 14,3 gedurende een gevarieerde route laat de Focus een nette brandstofconsumptie zien.

Het nieuwe multimediasysteem is een grote vooruitgang.

Samenvatting en conclusie

De facelift heeft de Ford Focus veel goeds gebracht. Het Aston Martin-neusje geeft de wagen een fraai voorkomen en het nieuwe multimediasysteem werkt magnifiek. Sterke punten als de verfijnde, sterke 1.0 EcoBoost, het geweldige onderstel en de velerlei veiligheidssystemen en rij-assistenten zijn gebleven.

Mensen die een dynamische rijdende en chique ogende compacte middenklasser zoeken, vinden in de Ford Focus een uitstekende partner. De 125 pk sterke 1.0 EcoBoost is een echte aanrader: krachtig én zuinig.