Highlights

  • eerste in reeks plug-ins

  • 14 procent bijtelling...

  • ...en toch 442 pk

Plug-in hybrides zijn in Nederland een doorslaand succes en nu gaat ook een bekende toplimousine aan de stekker: de S-Klasse van Mercedes-Benz krijgt er een laadklep bij. Na slechts 2,5 uur aan de stroom kun je met deze S 500 e, zoals de plug-in hybride-uitvoering heet, ongeveer 33 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 65 g/km. De CEO die zich in deze Stekker-Klasse laat chauffeuren wordt door de fiscus gecompenseerd met korting op de bijtelling. Met 442 pk en verlengde wielbasis is dit de S-Klasse die je moet hebben.

De techniek in dit vlaggenschip is een voorbode van meer plug-in hybrides, waarvan Mercedes-Benz er tien wil aanbieden in 2017. De C 350 e met 7 procent bijtelling is de tweede in de reeks en onze bevindingen over die auto lees je hier zeer binnenkort.

Bekijken

Onze testauto is uitgevoerd in een matgrijze lakkleur die je niet direct zou verwachten op een auto als deze, maar het staat verrassend chique. Dat deze S-Klasse (standaard) een verlengde wielbasis heeft zie je er niet meteen aan af. Zowel de dak- als de raamlijn loopt vloeiend omlaag.

Het interieur vertegenwoordigt het beste wat er op dit moment in autoland te krijgen is. Het design, de gebruikte materialen en de hoogwaardige afwerking – alles is van topklasse. Het leder is afgewerkt met dubbele stiknaden, knopjes en luidsprekers zijn van geborsteld aluminium, pianolak zwarte sierlijsten en chromen randjes maken het geheel af. Wat een luxe en weelde!

Hier plaatsnemen is een genot.

Zitten

Het is werkelijk een genot om in de S-Klasse plaats te mogen nemen, als chauffeur maar vooral als (achter)passagier. De testauto voorziet in beide gevallen van uitgebreid verstelbare zetels die geriefelijk zitten. Daarbij verdienen de vliegtuigkussentjes op de hoofsteunen achterin een speciale vermelding. Verder is er ruimte in overvloed, waarbij je achterin profiteert van de langere wielbasis. De kofferruimte moet wat liters inleveren ten behoeve van de hybridebatterij, het laadvolume slonk van 510 naar een nog prima bruikbare 390 liter.

Voor je instapt kun je het interieur al aangenaam klimatiseren met je smartphone. Met de stroom van de laadpaal worden de airco en de stoelventilatie vast aangezet, of als het koud is buiten juist de standkachel en stoelverwarming. Nog een opvallende noviteit: de zogenaamde vlakkenverwarming zorgt ervoor dat je (naast stoelen en stuurwiel) de armleuningen in het midden en in de deuren kunt verwarmen. Fijn hè?

De S-Klasse biedt ook als plug-in hybride ultiem comfort.

Alles is er op toegerust om de inzittenden zo min mogelijk mee te geven van wat zich afspeelt in de buitenwereld.

Bedienen

Het met een geperforeerd ruitjespatroon verfraaide dashboard bevat twee enorme beeldschermen die de halve breedte van het interieur beslaan. Het linkerscherm toont de digitale tellers en projecteert naar wens ook zaken als navigatieaanwijzingen, boordcomputerinformatie of nachtcamera daar tussenin. Het rechterscherm toont alle multimediafuncties die je middels een centrale draaiknop en enkele sneltoetsen bedient. Deze zijn ergonomisch aan het uiteinde van de middenarmsteun geplaatst. Leuke gimmick van de testauto is de instelbare sfeerverlichting, die op de foto’s in het blauw staat ingesteld. Vind je rood of groen mooier, of heb je liever neutraal wit? In het menu pas je de lichtkleur en -intensiteit naar eigen smaak aan.

Rijden

Hoewel de typeaanduiding een achtcilinder met vijfliter motorinhoud suggereert, beschikt deze S-Klasse over een drieliter V6 bi-turbomotor die 333 pk sterk is. Dankzij de elektromotor komt daar nog een flinke scheut pk’s en newtonmeters bij. De hybridetechniek maakt ‘m zo’n 200 kg zwaarder dan de reguliere S 500 met V8-motor, maar de prestaties zijn met 442 pk bijna gelijkwaardig: de sprint van 0 naar 100 km/u duurt met 5,2 seconden nog geen halve seconde langer en de inplugbare S 500 is begrensd op 250 km/u. Met name het moeiteloze gemak en de souplesse van deze aandrijflijn imponeren, want dankzij twee turbo’s en een elektroboost is een riant koppel van 650 Nm vrijwel direct voorhanden om deze S-Klasse spreekwoordelijke vleugels te geven. Door de luchtvering en de extra afstand tussen wielen zweef je comfortabel over het wegdek. Alles is er op toegerust om de inzittenden zo min mogelijk mee te geven van wat zich afspeelt in de buitenwereld. Tegelijkertijd ervaren zij weldegelijk de indrukwekkende acceleratie en het gretige gebrul van de zescilinder wanneer deze op z’n staart wordt getrapt.

Aan de andere kant toont deze S 500 e ook z’n groene gezicht wanneer hij met een opgeladen accu tot snelheden van 140 km/u elektrisch en geruisloos langszoeft. De elektrische range blijft achter op de beloofde 33 kilometer, je mag blij zijn als je de helft haalt. Het samenspel van benzine- en elektromotor is bijzonder verfijnd afgestemd en de Eco en Eco+ standen van de automaat maken ‘m behoorlijk efficiënt. Radargestuurde remkrachtterugwinning, intelligente navigatie en verschillende rijstanden bepalen hoe je de accucapaciteit zo gunstig mogelijk kunt benutten. Naast een volledig elektrische en hybride stand, zijn er ook nog rijmodi waarin je de acculading kunt bewaren of zelfs rijdend bijlaadt.

In theorie zou de S 500 e 1 op 35,7 kunnen rijden, maar dan moet het aandeel elektrische kilometers wel heel erg groot zijn. In de praktijk is ons testgemiddelde van 1 op 12 realistischer, als je vaker lange ritten maakt. Tussendoor opladen is zowel aan de laadpaal als het stopcontact mogelijk.

Heel. veel. luxe.

Betalen

De S 500 e is leverbaar vanaf 115.300 euro en dat is gezien z’n prestaties een aantrekkelijke prijs en met slechts 14 procent bijtelling is het voor zakelijke rijders zelfs veruit de interessantste versie. Wil je de S-Klasse aangekleed zoals op de foto’s dan komt het totaalbedrag uit op een lieve 171.867 euro. Veel geld, maar dan heb je ook veel. Heel veel.

Samenvatting en conclusie

De hybridetechniek van deze S 500 e plug-in hybrid zorgt voor achtcilinderprestaties, maar de S-Klasse kan met opgeladen accu’s ook emissievrij rijden. Het rijcomfort en de luxe afwerking van het ruimtelijke interieur zijn een traktatie voor de inzittenden. Het praktijkverbruik en de elektrische range blijven achter op de gehoopte cijfers, maar met veel opladen blijft dit de groenste en (in potentie) zuinigste S-Klasse die je kunt kopen.

Wil je een S-Klasse met lage bijtelling dan kun je niet om deze plug-in hybride versie heen. De elektromotor biedt enkel voordelen op het vlak van prestaties, verbruik en bijtelling en maken van deze Stekker-Klasse een bijzonder efficiënte toplimousine.