Highlights

  • scherpe vanafprijs

  • laag gewicht
  • nu meer cross-over

De Suzuki Vitara is terug in een compleet nieuw gedaante. Suzuki gebruikt de ijzersterke naam voor zijn nieuwste model, dat niet langer een terreinwagen is. Met de koerswijziging werd de vanafprijs ruim 25.000 euro lager en nam het wagengewicht met 400 kilogram af. Hoe smaakt de ‘extra light’ Vitara?

Suzuki kiest er bewust voor om de Vitara als compacte crossover in de markt te zetten. Dit is namelijk een populair segment in Europa. De klanten willen een cross-over, dan kunnen ze die krijgen. En het moet allemaal ook nog een beetje hip zijn en daarom is de nieuwe Vitara uitgebreid te personaliseren. Met zijn vanafprijs van net geen 20 mille is ‘ie ook nog eens voor een breed publiek bereikbaar.

Bekijken

Je kunt duidelijk zien dat de Vitara geen terreinwagen meer is, maar hij ziet er nog steeds stoer uit. De voorkant is sprekend, met een Range Rover-achtige motorkap die doorloopt in de voorschermen, een grote grille met prominent logo en opvallende dagrijverlichting in de bumper. De achterkant kenmerkt zich door de hoekige vormen.

Je kunt kiezen tussen een vak onder de laadruimte of een extra grote bak

Zitten

In de High Executive-uitvoering krijg je standaard met leder en Alcantara beklede stoelen. Deze zien er mooi uit en zitten bovendien prettig. Voorin heb je ruimte genoeg, achterin moet je niet al te lang zijn om goed te kunnen zitten. Vooral de uitvoering met panoramadak (dat een deel van de ruimte opsnoept) is niet geschikt voor langere personen. De kofferbak van 370 liter is ruim en praktisch, de laadvloer is bovendien in verschillende hoogtes instelbaar. Je kunt kiezen tussen een vak onder de laadruimte of een extra grote bak. Als je de bank neerklapt breid je de kofferruimte uit tot 710 liter.

De kunststoffen op het dashboard zijn keihard en er zijn in de nieuwe testauto al diverse kraakjes te horen – met name als het schuifdak geopend is. Een voordeel is wel dat je de harde plastics gemakkelijk schoon houdt. Best handig als je vaak kleine kinderen vervoert.

Bedienen

Het dashboard van de Vitara heeft weinig knoppen,  de meeste functies bedien je via het aanraakscherm in de middenconsole. Het multimediasysteem is helemaal nieuw en de bediening ervan zal voor veel trouwe klanten even wennen zijn. Het volume regel je bijvoorbeeld door met je vinger langs de linkerkant van het scherm te vegen. De bedieningsknoppen op het stuur werken gelukkig makkelijker. Het beeldscherm is wel wat slecht afleesbaar door de lichtinval van het panoramadak. De grafische vormgeving is erg netjes en de kaarten tonen een 3D-weergave van herkenningspunten in de steden.

De nieuwe Vitara voelt een stuk lichtvoetiger aan dan zijn voorganger. Niet zo gek, hij is ruim 400 kilogram lichter

Rijden

De nieuwe Vitara voelt een stuk lichtvoetiger aan dan zijn voorganger. Niet zo gek, hij is ruim 400 kilogram lichter waardoor de 1.6 dieselmotor met 120 pk en 320 Nm meer dan voldoende presteert. De auto sprint hiermee in 11,5 seconden van 0 naar 100 km/u en voelt in de praktijk ook altijd rap genoeg. Schakelen met de zesbak gaat niet altijd even soepel. De besturing is lekker licht, wat prettig is in het stadsverkeer. Op de snelweg stuurt ‘ie wat onrustiger en door de hoge koets heb je daar last van de wind. De vering is lekker comfortabel.

Nieuw voor de Vitara zijn een aantal veiligheidsnoviteiten, zo kun je adaptieve cruise-control en actieve botswaarschuwing krijgen (standaard op de High Executive). Beide systemen werken prima en zijn alert, de adaptieve functie van de cruise-control bewijst zijn meerwaarde op lange afstanden. 

De Vitara is een aantrekkelijke auto voor caravanrijders. Hij mag namelijk (als diesel) 1.500 kg trekken, veel concurrenten met vergelijkbare motorisering mogen tussen de 1.200 en 1.300 kg aanhaken.

Betalen

De prijslijst van de Vitara begint bij 19.999 euro en blijft zo net onder de magische grens van 20 mille. Je krijgt dan een 1.6 benzinemotor in Comfort-uitvoering. Wil je dieselen in de uitvoering van de testauto? Dan ben je minimaal 28.499 euro kwijt. Je krijgt dan alles wat je hartje begeert, want navigatie, xenonverlichting, leder/Alcantara bekleding en een panoramadak zijn dan standaard. De zakelijke rijder profiteert met deze dieselmotor ook van 20 procent bijtelling. Wil je vierwielaandrijving, dan moet je op een meerprijs van 3.100 euro rekenen.

Het interieur is eenvoudig, maar wel voorzien van alle luxe

De Vitara met 1.6 dieselmotor is bijzonder spaarzaam, in de praktijk verbruik je zonder moeite 1 op 21. Rijd je vooral snelwegritten, dan is zelfs 1 op 24 mogelijk. Dit betekent dat niet alleen zakelijke veelrijders, maar ook particuliere kopers al snel goedkoper uit zijn met de diesel.

Samenvatting en conclusie

Suzuki heeft de Vitara een compleet nieuwe gedaante gegeven en dat pakt goed uit. Hij rijdt soepel en lichtvoetig en is als diesel erg zuinig. Ook met het hoge trekgewicht en de lage bijtelling scoort de auto punten. Het interieur is eenvoudig, maar wel voorzien van alle luxe. De comfortabele vering en adaptieve cruise control maken het een prettige auto voor lange afstanden.

Zoek je een stoer uitziende auto met lage gebruikskosten? Dan ben je bij de Suzuki Vitara aan het goede adres. De 1.6 dieselmotor verbruikt weinig en doordat de auto maar 1.205 kg weegt betaal je hier geen torenhoge wegenbelasting voor, maar geniet je wel van de voordelen van een dieselmotor. Zowel de particuliere als zakelijke rijder profiteert van de gunstige catalogusprijs. ‘Extra light’ geldt dus niet alleen voor het gewicht, maar ook voor de investering. En dat is prettig.